تبیان، دستیار زندگی
در حاشیه سومین یادبود شهدای مظلوم تاسوكی، از كتاب تاسوکی«خاطرات یک گروگان» نوشته رضا لك زایی رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب تاسوكي نوشته رضا لك زايي رونمايي شد

كتاب تاسوكی نوشته رضا لك زایی رونمایی شد

در حاشيه سومين يادبود شهداي مظلوم تاسوكي، از كتاب تاسوکي«خاطرات يک گروگان» نوشته رضا لك زايي رونمايي شد.

به گزارش  خبرگزاري رسا، در حاشيه سومين يادبود شهداي مظلوم تاسوكي، از كتاب تاسوکي«خاطرات يک گروگان» نوشته رضا لك زايي رونمايي شد.

بر اساس اين گزارش رضا لک‏زايي نويسنده اين کتاب و حجت‏الاسلام سيد عليرضا حسيني عارف، سردبير خبرگزاري ابنا در مورد آن صحبت كردند.

رضا لک‏زايي، نويسنده کتاب كه به مدت 150 روز در چنگال دژخيمان تاسوكي اسير بوده است، با اشاره به نحوه نگارش خاطراتش گفت: اولين بار بعد از گروگانگيري، تاريخ و زمان گروگانگيري را با خودکاري که داشتم در زرورق پاکت سيگار نوشتم؛ البته بعدا خودکار را گرفتند .

وي در ادامه افزود: پس از آزادي، اينها را روي تقويمي منتقل کردم و آنچه را در ذهنم بود را هم نوشتم و در وبلاگ خودم منتشر کردم.

اين گروگان حادثه تاسوکي افزود: از آنجا كه تاسوكي، يك مشهد است، اين کتاب به جاي فصل‏بندي، در 6 مشهد باب بندي و نام هر کدام از اين 6 مشهد بر اساس محتواي آن انتخاب شده است.

در ادامه مراسم حجت‏الاسلام سيد عليرضا حسيني عارف، سردبير خبرگزاري ابنا به عنوان كارشناس كتاب افزود: کتاب تاسوكي، خاطرات يك گروگان را مي‌توان از يك سو در زيرگونه‌ي «ادبيات اردوگاهي و اسارت» از ژانر ادبيات جنگ قرار داد و از سوي ديگر، در زيرگونه‌ي «خاطره‌نويسي» از ژانر شرح‌ حال.

وي اظهار داشت: كتاب تاسوكي شباهت زيادي به پرونده يك گروگانگيري ماركز دارد؛ با اين تفاوت كه اينجا خود نويسنده دست به قلم برده است، اما كتاب ماركز حاصل مصاحبه‌هايي است كه وي با روزنامه‌نگارهايي كه گروگان گرفته شده بودند انجام داده و سپس آنها را بازنويسي كرده است.

سردبير خبرگزاري ابنا يكي ديگر از موارد حائز اهميت اين كتاب را سنديت آن، بخصوص در آينده دانست و اضافه كرد: اين كتاب مي‌تواند در تحليل حوادث تروريستي پس از يازده سپتامبر، بويژه حوادث دو سه سال اخير در شرق ايران، مورد استفاده كارشناسان علوم سياسي و اجتماعي قرار بگيرد.

وي با اشاره به مسأله وحدت‏ اسلامي گفت: ويژگي ديگر اين كتاب اين است كه به اهميت و اصالت مسأله وحدت و تقريب مذاهب توجه داشته است. نويسنده با رعايت ادب قلم، حتي به تروريست‌ها و سرکرده‌ي آنها كه دستشان به خون مظلومان آلوده است اهانت نمي‏کند.

اين كارشناس رسانه، با تأكيد بر مظلوميت خبري و رسانه‌اي اين حادثه تروريستي گفت: همانطور كه در بخش پيوست‌هاي كتاب ديده مي‌شود پيگيري حادثه و مطالبه خون شهدا، حتي در خبرگزاري‏ها و رسانه‌هاي داخلي هم انعکاس بايسته‌اي نداشت و هرچه بود از سوي سايت‌ها و وبلاگ‏هاي خصوصي صورت مي‌گرفت.

ياد آوري مي شود، در پايان مراسم كتاب تاسوکي«خاطرات يک گروگان» نوشته رضا لك زايي به حاضرين در مراسم اهدا شد.