تبیان، دستیار زندگی
حكایت او در سریال یوسف(ع) كه در نقش «نفرتی‌تی» بازی كرده، هم در نوع خود جالب است، یعنی ابتدا قرار بود در نقشی دیگر ظاهر شود سپس این نقش به او سپرده شد كه در ادامه گفتگو خواهید خواند، در صفحات قبل با رحیم نوروزی كه در نقش آخناتون ایفای نقش می‌كند مصاحبه كر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زلیخای جوان نقش من بود، اما...

نمایی از سریال یوسف پیامبر (ص)

اوایل پخش سریال یوسف پیامبر(ع)، حضور لیلا بلوكات زیاد به چشم نمی‌آمد، اما از زمانی كه «آخناتون» در این سریال به قدرت رسید، بلوكات در نقش همسر او توانست، پررنگ ظاهر شود، خیلی از شما  شاید به خاطر نوع گریم «لیلا بلوكات» او را به یاد نیاورید، اما جالب است بدانید كه وی در فیلم سینمایی ابراهیم خلیل‌ا... و البته اخراجی‌های 1 و همچنین اخراجی‌های 2 كه قرار است در نوروز 88 اكران شود، ایفای نقش كرده بود، ضمن اینكه از او چند فیلم و سریال هم هنوز در نوبت پخش قرار دارد فیلم‌های تلویزیونی از جمله: «نفر سوم»، ماه از روی سكو، زمین، زمستان 50، من و شیطان. وی اخیرا همان طور كه گفته شد بازی در كار جدید «مسعود ده‌نمكی» با نام اخراجی‌های 2 را به پایان رسانده است. حكایت او در سریال یوسف(ع) كه در نقش «نفرتی‌تی» بازی كرده، هم در نوع خود جالب است، یعنی ابتدا قرار بود در نقشی دیگر ظاهر شود سپس این نقش به او سپرده شد كه در ادامه گفتگو خواهید خواند.

اما حكایت اینگونه بود؛ چهار سال پیش كه كار شروع شد، با من تماس گرفتند و از بین 1500 نفری كه برای نقش «زلیخا» آمده بودند و تست دادند، من انتخاب شدم.

خوانندگان‌ ما دوست دارند بدانند كه شما چه سالی و در كجا به دنیا آمدید؟

بلوكات:در چهارم آذرماه سال 1360 در تهران به دنیا آمدم، مجرد هستم و دو خواهر و یك برادر دارم، هم‌اكنون ساكن اقدسیه هستم.

 و مجموعه یوسف پیامبر(ع)؟

بلوكات:مثل خیلی از كارهای تاریخی دیگر سخت بود، ساخت آن سه سال طول كشید و باید قبول كنیم كه هر كاری سختی‌های خاص خودش را دارد. در این سریال همدلی عوامل باعث شد تا این مجموعه به موفقیت برسد، یادم می‌آید، زمانی كه تصویربرداری این سریال به اتمام رسید، دلم هم برای كل مجموعه تنگ شد، هم برای آن فضا و هم برای بچه‌های گروه...

 شنیدیم كه ابتدا قرار بود در نقش زلیخا بازی كنی همین طور است؟

بلوكات:(می‌خندد)، نه آن طور كه می‌گویید، اما حكایت اینگونه بود؛ چهار سال پیش كه كار شروع شد، با من تماس گرفتند و از بین 1500 نفری كه برای نقش «زلیخا» آمده بودند و تست دادند، من انتخاب شدم. آن زمان قرار بود «زلیخا» در دو مقطع نشان داده شود، یكی مقطع جوانی و یكی هم مقطع پیری و من برای نقش جوانی زلیخا را انتخاب شدم و نقش پیری زلیخا هم قرار بود شخص دیگری ایفا كند.

نمایی از سریال یوسف پیامبر (ص)

 و چه اتفاقی افتاد كه این نقش به كتایون ریاحی سپرده شد؟

بلوكات:یك تصادف باعث شد، البته باید اشاره كنم كه نظر سازندگان هم تغییر كرد و تصمیم گرفتند كسی را بیاورند كه هر دو نقش را بازی كند، اما تصادف من هم تاثیر زیادی در این تصمیم‌گیری داشت، چرا كه آن تصادف به نوعی بود كه من دو ماه روی ویلچر نشسته بودم به همین خاطر «كتایون ریاحی» انتخاب شد كه انصافا چه انتخاب درستی بود، ایشان الحق از پس نقش «زلیخا» به خوبی برآمدند، به اعتقاد من ایشان بهترین انتخاب برای این نقش بود.

 و بعد چه شد؟

بلوكات:مسافرت مكه برای من پیش آمد، پس از بازگشت از آن سفر، دوباره با من تماس گرفتند و این بار نقش «نفرتی‌تی» را پیشنهاد دادند، وقتی كه می‌گویند نقشی قسمت آدم باشد، همین است، اگر زمین و زمان نخواهند باز هم آن كار از آن اوست و هیچ نیرویی نمی‌تواند جلوی تقدیر را بگیرد. من به قصه حضرت یوسف(ع) علاقه‌‌مند بودم و دوست داشتم در این پروژه بازی كنم. من چندین داستان و فیلم حضرت یوسف(ع) را بررسی كرده بودم و جالب اینكه در همه آنان نفرتی‌تی حضور داشت، او زنی عاشق خانواده، یكتاپرست و مهربان بود...

اما تصادف من هم تاثیر زیادی در این تصمیم‌گیری داشت، چرا كه آن تصادف به نوعی بود كه من دو ماه روی ویلچر نشسته بودم به همین خاطر «كتایون ریاحی» انتخاب شد كه انصافا چه انتخاب درستی بود، ایشان الحق از پس نقش «زلیخا» به خوبی برآمدند، به اعتقاد من ایشان بهترین انتخاب برای این نقش بود.

 چه چیز این نقش برای شما جالب بود؟

بلوكات:اینكه نفرتی‌تی و آخناتون بت‌پرست نبودند، اما نمی‌دانستند چه چیزی را باید بپرستند تا زمانی كه یوزارسیف به زندگی‌شان وارد شد و آنها را آگاه كرد.

 در ابراهیم خلیل‌ا... هم حضور داشتید، باز هم نقش تاریخی؟

بلوكات:بله، می‌گویند چهره‌ام مناسب شخصیت‌های تاریخی است، به همین دلیل معمولا برای كارهای تاریخی انتخاب می‌شوم، چندین كار تاریخی را در كارنامه‌ام دارم و با توجه به قصه حضرت یوسف در كشور مصر، دوست دارم حتما به این كشور هم سفری داشته باشم. به هر حال مصر یكی از تاریخی‌ترین كشورهای دنیاست و شنیده‌ام كه جهانگردان زیادی به آنجا می‌روند.

 و از «نفرتی‌تی» بیشتر بگویید؟

بلوكات:ابتدا كه قسمت نشد زلیخا را بازی كنم، كمی ناراحت شدم، اما زمانی كه نقش «نفرتی‌تی» را خواندم، دیدم نقش زیبا و قشنگی است كه جای صحبت دارد... و از این كاراكتر خیلی خوشم آمد. او انسانی یكتاپرست بود و حس كردم می‌توانم این نقش را بازی كنم، ضمن اینكه من تا آن زمان در كارهای تاریخی نقش منفی بازی می‌كردم و حضورم می‌توانست یك جریان متفاوت در مسیر حرفه‌ای من باشد... دوست داشتم در یك قالب و نقش مهربان هم بازی كنم.

 و چقدر درباره این سریال و داستان مطالعه داشتید؟

بلوكات:پیش از شروع تصویربرداری سریال یوسف پیامبر(ع)، در زمان پیش تولید، فیلم‌هایی كه درباره یوسف(ع) در تمامی كشورهای دنیا ساخته شد را دیدم، به ویژه فیلم «سینوهه، طبیب فرعون» – حتی كتابش را هم خوانده بودم – مستندی هم درباره شخصیت «نفرتی‌تی» ساخته شده بود كه آن را هم دیدم. آگاهی از فضای كلی این داستان داشتم، البته در كنارش نباید راهنمایی‌ها و هدایت‌های كارگردان خوب این سریال آقای سلحشور را هم نادیده گرفت كه كمك‌ شایانی به من كرد.

نمایی از سریال یوسف پیامبر (ص)

 این «نفرتی‌تی» كه ما از شما دیدیم، تا چه حد با شخصیت اصلی و مطالعات شما در این سریال شباهت دارد؟

بلوكات:كارگردان می‌خواست «نفرتی‌تی» را با یك نگاه مثبت كه حتی گاهی به فرمانروا هم خط می‌دهد، نشان دهد كه شما به طور حتم در ادامه، تاثیر این شخصیت را بر زندگی حضرت یوسف(ع) هم خواهید دید. در كتب تاریخی هم آمده است كه بین آمن هوتپ چهارم و همسرش، عشق و علاقه‌ای شدید وجود داشته و حتی به علاقه آنان به فرزندانشان هم بسیار اشاره شده است كه البته در این مجموعه زیاد به آن پرداخته نشده است كه البته دلیل موجهی هم دارد، چرا كه داستان این مجموعه به زندگی یوسف پیامبر(ع) می‌پردازد و قرار نیست خیلی به شخصیت‌های دیگر پرداخته شود، اتفاقا من در طول تصویربرداری همیشه به آقای مصطفی زمانی (بازیگر نقش یوسف) می‌گفتم كه ما همه جمع شده‌ایم كه شما در نقش یوسف(ع) بازی كنید، این سریال یك داستان قرآنی پیرامون زندگی حضرت یوسف(ع) و سایر شخصیت‌ها زیرمجموعه این داستان عظیم قرآنی است والبته باید بگویم كه نباید از زلیخا هم به سادگی گذشت ، زمانی كه او به خواست خداوند جوان و پس از آن عروس یوسف (ع)می‌شود.

 در این مجموعه می‌بینیم كه خیلی ایستاده بازی می‌كنید، كمی در این باره توضیح دهید؟

بلوكات: البته این نظر من بوده كه با رضایت آقای سلحشور صورت گرفت، ما احساس كردیم كه ملكه مصر باید خیلی خشك و اتو كشیده راه برود، در فیلم‌های دیگر هم كه در مورد مصر باستان ساخته شده بود، رفتار ملكه مصر اینگونه بود.

اینكه نفرتی‌تی و آخناتون بت‌پرست نبودند، اما نمی‌دانستند چه چیزی را باید بپرستند تا زمانی كه یوزارسیف به زندگی‌شان وارد شد و آنها را آگاه كرد.

 از این كارهای به روز، آخرین بار در چه فیلمی ایفای نقش كردید؟

بلوكات:سریال «ماه عسل»...

 در اخراجی‌های 1، با اینكه حضور داشتید و بازی كردید، اما چه شد كه در فیلم دیده نشدید؟ و حالا در سری دوم هم حضور دارید؟

بلوكات:به علت اینكه مدت زمان آن طولانی شده بود، باید قسمت‌هایی حذف می‌شد،و بخش‌هایی كه من و خانم «مریلا زارعی» به عنوان مجری و خبرنگار، داستان را روایت و شخصیت‌ها را معرفی می‌كردیم، حذف شد. در اخراجی‌های 2، از آنجا كه بازیگران اخراجی‌های 1 در سری دوم آن حضور داشتند، از این رو از من هم دعوت كردند تا این بار هم در نقش یك خبرنگار بازی كنم...

 و كار با مجموعه یوسف پیامبر(ع)، با دیدن این سریال چه چیزی برای‌تان تداعی می‌شود؟

بلوكات: تجربه همكاری با آقای سلحشور كه بسیار خوب بود، یك گروه دوستانه كه یكدستی و یكرنگی در آن موج می‌زد. هیچ فرقی بین آدم‌ها هم وجود نداشت، همه مثل هم بودیم و از آنجا كه داستان یك قصه قرآنی بود، انرژی متفاوتی هم در بین اعضای گروه بود، با تمام شدن تصویربرداری به شدت ناراحت و دلتنگ شدم، گرچه كار بسیار سخت و مشكل بود، اما حالا كه سریال را می‌بینم، برای من یادآور روزهای خوب است. در مدت سه سال تصویربرداری، در زمستان روزهای بسیار سردی را مشغول كار بودیم یا در تابستان، گرمای شدید ما را آزار می‌داد، اما گروه از جان و دل، مایه می‌گذاشتند و حالا خوشحالم كه می‌بینم از این سریال استقبال خوبی به عمل آمده است.

می‌گویند چهره‌ام مناسب شخصیت‌های تاریخی است، به همین دلیل معمولا برای كارهای تاریخی انتخاب می‌شوم، چندین كار تاریخی را در كارنامه‌ام دارم و با توجه به قصه حضرت یوسف در كشور مصر، دوست دارم حتما به این كشور هم سفری داشته باشم.

 تصورتان این است كه با این سریال به سقف آرزوهای‌تان رسیده‌اید؟

بلوكات: هیچ وقت به اینكه یك شبه ره صد ساله را بپیمایم، علاقه و اعتقاد ندارم و نخواهم داشت، عقیده من این است كه یك هنرمند متعهد اگر چیزی برای گفتن و عرضه كردن داشته باشد، دیر یا زود به هدفش خواهد رسید.

 و به این گفته‌های‌تان اعتقاد راسخ دارید؟

بلوكات:  صددرصد. من آدمی هستم كه به قول معروف اهل عملم، نه حرف! دوست دارم به جای ادعا، قابلیت‌های خودم را ثابت كنم.

 یادمان رفت كه بپرسیم فعالیت هنری خود را كی و ازكجا شروع كردید؟

بلوكات: از 18 سالگی و در سال 78، گرچه از 15 سالگی تئاتر كار كرده بودم اما با مجموعه روزهای زندگی كه ساخته كارگردان خوب و مطرح كشورمان «سیروس مقدم» بود، رسما وارد این حرفه شدم و از انتخاب خودم هم راضی هستم.

منبع : خانواده سبز

تنظیم برای تبیان : مسعود رضا عجمی