تبیان، دستیار زندگی
جوانی در كوچه‎های مدینه زنی را دید. وقتی زن از او گذشت او را تعقیب كرد تا داخل كوچه‏ تنگی شد. در آن جا استخوان و یا شیشه‎ای كه در دیوار بود به صورتش خورد و آن را شكافت. همین كه زن از نظرش غایب شد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخر جوانمردی

حجاب

جوانی و پرسش های اخلاقی

چرا نگاه به نامحرم در اسلام تحریم شده است؟

اسلام برای این كه با تعالیم و دستوراتش، انسان را به كمال و سعادت انسانی‎اش برساند، تمام مقدمات طریق كمال را برای او هموار كرده و همه‏ موانع را از سر راهش برداشته است؛ به همین جهت می‎توان گفت كه بهترین راه رسیدن به كمالات انسانی، عمل به تعالیم آسمانی اسلام است. یكی از موانع اصلی رسیدن به كمال انسانی برای زنان، عدم رعایت حجاب، و برای مردان رها كردن چشم در مقابل نوامیس دیگران است.

این دستور صریح قرآن است كه:

«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ؛ مسلمانان چشم خود را از نامحرمان بپوشانند و عورت خود را حفظ نمایند كه این كار، ایشان را پاك‌تر می‎كند» (نور/30)

در شأن نزول آیه‏ مزبور امام صادق علیه السلام فرمودند: جوانی در كوچه‎های مدینه زنی را دید. وقتی زن از او گذشت او را تعقیب كرد تا داخل كوچه‏ تنگی شد. در آن جا استخوان و یا شیشه‎ای كه در دیوار بود به صورتش خورد و آن را شكافت. همین كه زن از نظرش غایب شد، متوجه گردید كه خون به لباسش می‎ریزد؛ نزد پیامبر آمد. حضرت چون او را دید، پرسید چه شده؟ وقتی جوان جریان را گفت، جبرییل نازل شد و این آیه را آورد.

حفظ و حراست از چشم سر برای باز شدن چشم دل (بصیرت) لازم است و همین طور حفظ حجاب برای زنان حایز اهمیت است.

این كه نگاه به نامحرم برای زن و مرد در اسلام حرام شمرده شده، به خاطر این است كه نگاه حرام خلاف فلسفه‏ وجودی چشم در انسان است و كسی كه این نعمت بزرگ الهی را در راه خدا به كار نگیرد، حق آن را انجام نداده است، ضایع نمودن این حق، ظلم بزرگی است و هر ظلمی نیز معصیت به شمار می‏آید. به همین دلیل است كه در روایات بر مواظبت از چشم تأكید شده است.

امام صادق علیه السلام فرموده‎اند:

و بر چشم واجب است كه به چیزی كه خداوند نظر كردن بر آن را حرام كرده است نظر ننماید.

حضرت علی علیه السلام فرموده‎اند:

هیچ جوان ‏مردیی‏ مانند چشم‎ پوشی نیست.

همه‏ این تأكیدها در محافظت از چشم، برای این است كه نگاه حرام، علاوه بر این كه نوعی ظلم به آن است، موجب آلودگی قلب و پلیدی باطن نیز می‎گردد و آلوده شدن وجود انسان مقدمه ای است برای ارتکاب گناهانی دیگر. برای آن كه بتوانم در مسیر عدالت گام برداشته، از طهارت باطن برخوردار باشیم، باید بتوانیم از این عضو، همانند سایر اعضا محافظت نموده، آن را در همان طریقی به كار گیریم كه خداوند برای آن هدف خلق كرده است.

منبع: سایت اندیشه قم


تنظیم برای تبیان: ملکی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.