تبیان، دستیار زندگی
با وجود اجرای طرح ‌های ویژه توسط وزارت بهداشت در ایام نوروز، كارشناسان تاكید می ‌كنند ارتقای دانش بهداشتی مردم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری‌های شایع نوروزی

سفر های نوروزی

با وجود اجرای طرح ‌های ویژه توسط وزارت بهداشت در ایام نوروز، كارشناسان تاكید می ‌كنند ارتقای دانش بهداشتی مردم، مهم ‌ترین و اثربخش ‌ترین گام برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاست.

در این رابطه متخصصان توصیه‌ هایی برای پیشگیری از برخی بیماری ‌ها در این ایام دارند.

بیماران قلبی

دكتر بهنام پرهیزكار، متخصص قلب و عروق در مورد وضع بیماران قلبی و عروقی در ایام تعطیلات می ‌گوید:

بیماران قلبی اگر قصد مسافرت در این ایام را دارند، باید حتماً قبل از سفر با پزشك معالج خود مشورت كنند و داروهای لازم را در طول سفر، همراه خود ببرند.

این بیماران برای جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها ( درصورتی كه با وسایل نقلیه‌ ای چون قطار و اتومبیل سفر می ‌كنند) باید هر از گاهی در راهرو قطار حركت كنند یا با توقف خودرو به استراحت بپردازند. در اتوبوس نیز بیماران باید دائماً پاهای خود را تكان دهند.

بیماران قلبی باید از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند و رژیم غذایی باید بیشتر شامل میوه و سبزیجات تازه، ماهی، لبنیات کم چرب و روغن گیاهی مایع برای پخت و پز غذا باشد.

وی همچنین همراه داشتن داروهای زیر زبانی نیتروگلیسیرین و آسپیرین را برای بیماران قلبی لازم می‌ داند.

به گفته دكتر پرهیزكار، ایام تعطیلات نوروزی و مسافرت بهترین زمان برای ترك سیگار است و حضور در جمع خانواده و استفاده از فضاهای آزاد و سرسبز، شرایط استفاده از تفریحات سالم و تصمیم گیری برای ترك سیگار را مهیا می ‌كند.

بیماران دیابتی و كنترل مرتب قند خون

از آن جا كه در ایام تعطیلات و به ویژه در تعطیلات نوروزی، تغذیه و فعالیت‌ های جسمی افراد تغییر می‌ كند، بعضی بیماران ‌مانند افراد دارای چربی بالا، فشار خون بالا و دیابت، مشكلات شان بیشتر می‌ شود.

دكتر اسدالله رجب، متخصص دیابت اطفال و رئیس انجمن دیابت كشور می‌ گوید:

دیابت

متاسفانه با توجه به فرهنگی كه ما داریم، ایام تعطیلات همواره مساوی با تغذیه زیاد و استراحت بیش از حد معمول است و همین مساله منجر به بروز مشكلاتی به ویژه در بیماران دیابتی می‌ شود.

به اعتقاد رئیس انجمن دیابت، اگر فرد دیابتی میزان قند خونش در حد طبیعی باشد و دانش لازم در زمینه كنترل قند خون را داشته باشد، می ‌تواند از مواد غذایی معمولی استفاده كند.

دكتر رجب همچنین در خصوص بیماران دیابتی که قصد سفر در ایام نوروز را دارند، تاکید می ‌كند: همراه داشتن وسایل مورد نیاز بیماران دیابتی در سفر، از جمله انسولین یا داروی مصرفی، دستگاه سنجش قند خون با باطری، لانست نمونه گیری خون، سرنگ، نوار تست قند خون و ادرار، آمپول گلوکاگون، مواد قندی سریع الجذب و الکل پزشکی یا پارچه نم دار الزامی است.

پیشگیری از مسمومیت در نوروز

دكتر ربابه شیخ الاسلام، متخصص تغذیه در خصوص شیوع مسمومیت‌ها در ایام نوروز می‌ گوید: مسمومیت با برخی مواد غذایی مانند تخم مرغ‌ فاسد و انواع سوسیس و كالباس بعد از 12 تا 24 ساعت علائم خود را نشان می ‌دهد كه این مسمومیت ‌ها معمولا با تب همراه هستند.

وی با اشاره به این كه مسمومیت ‌های غذایی در كودكان با خطر مرگ همراه است، تاكید كرد: مصرف آب سالم و نوشیدنی‌ های سالم بدون گاز به ویژه دوغ، شیوه مناسبی برای حفظ سلامت در نوروز است.

اگر هموطنان عزیز در ایام نوروز به مسافرت می ‌روند، برای جلوگیری از كم آبی و یبوست، مقادیر مناسبی آب سالم همراه داشته باشند. ضمن این كه میوه‌ها و سبزی هایی مانند هویج، گوجه فرنگی و كرفس بهترین دوست آن ها در طول مسافرت هستند، زیرا حاوی آب، املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند، البته قبل از سفر باید آن ها را خوب بشویند و در یک ظرف مناسب دربسته، همراه خود ببرند.

خفگی در كودكان

دكتر عبدالحمید حسین نیا، متخصص و جراح گوش، حلق و بینی و سر و گردن می‌ گوید:

مصرف سبزی پلو با ماهی در شب اول عید، گاهی با درد سرهایی همراه می ‌شود كه ممكن است نوروز را به كام برخی افراد تلخ كند، از جمله گیر كردن تیغ ماهی در گلو.

تیغ ماهی دریای جنوب با ماهی دریای شمال تفاوت دارد. ماهی‌ های شمال به ویژه ماهی سفید، تیغ‌های بسیار ریزی دارد كه جدا كردن آنها مستلزم صرف وقت و دقت فراوان است و در صورت بی ‌توجهی ممكن است تیغ ماهی در گلو فرو برود و مشكلاتی را برای فرد به وجود بیاورد.

رفع خفگی کودک

ماهی جنوب فاقد استخوان های نازک است، ولی استخوان‌های درشت آن، گاهی مشكلات جدی تری در فرد ایجاد می كند.

محل گیر كردن استخوان ‌های ظریف ماهی در لوزه یا چین‌های مخاطی اطراف آن، قاعده زبان، مخاط حلق یا اپی گلوت و سینوس پری فرم است و گاهی تیغ ماهی طوری در بافت فرو می ‌رود كه ممكن است سر آن پیدا نباشد كه در چنین مواردی یافتن آن برای پزشك دشوار است و پرتونگاری نیز كمك چندانی نخواهد کرد.

البته به گفته این متخصص، فرو رفتن تیغ ‌های ریز ماهی در گلو با وجود آن كه دردناك است و برای فرد مشكلات و ناراحتی ‌هایی ایجاد می‌ كند، اما خطر بالقوه‌ای ندارد و قابل جذب است.

دكتر حسین نیا خوردن آجیل و تنقلات را نیز برای كودكان خردسال و شیرخواران تهدیدی جدی برای سلامتی آنها در ایام نوروز می ‌داند.

وی تصریح می ‌كند: از آن جا كه سیستم محافظتی حنجره، در كودكان خردسال و شیرخواران هنوز كامل نشده است و شیرخواران فاقد دندان هستند، خوردن آجیل و تنقلاتی مانند آب نبات و ... ممكن است به ریه آنان نفوذ كند و خطرات جدی مانند خفگی و عفونت‌های ریوی را ایجاد کند.

همشهری

*مطالب مرتبط:

15 نکته درباره خوراكی‌های سفر

با 28 شرط، سالم سفر کنید

توصیه‌های بهداشتی برای سفر

نوروز و عوارض سلامتی بعد از آن

رفتارهای نادرست غذایی در نوروز

هفت سین سلامتی

برای حفظ سلامتی بدن در ایام نوروز باید ...

هنگام تعطیلات، تغذیه مناسب را تعطیل نکنید

نوروزی زیبا با تغذیه‌ای مناسب(1) و (2)

سنت‌های سلامت، برای همه سال

اهمیت تعطیلات برای سلامتی بدن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.