تبیان، دستیار زندگی
در بیست وچند سالی كه ازعمر بازیهای رایانه ای می گذرد این بازیها توانسته اند طرفداران خود را از گروههای سنی خاص ، تقریبا به تمام گروههای سنی افزایش دهند. در گذشته اگر خبر از تولید دستگاه پلی استیشن قابل حمل داده می شد، تنها ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


PSP واكمن قرن بیست ویكم

در بیست وچند سالی كه ازعمر بازیهای رایانه ای می گذرد این بازیها توانسته اند طرفداران خود را از گروههای سنی خاص ، تقریبا به تمام گروههای سنی افزایش دهند.
در گذشته اگر خبر از تولید دستگاه پلی استیشن قابل حمل داده می شد، تنها كودكان و نوجوانان بودند كه به دنبال راهی برای تهیه یكی ازاین دستگاه ها می گشتند، ولی در حال حاضر مطمئنا بسیاری از بزرگترها نیز از شنیدن چنین خبری خوشحال خواهند شد.
10 سال از تولید اولین مدل پلی استیشن وعرضه آن به بازار می گذرد و دراین مدت ، این دستگاه توانسته است تعداد بسیار زیادی از دوستداران بازیهای رایانه ای را به خود جذب كند، به طوری كه در حال حاضر گیم بازها را می توان به 2 جبهه طرفداران بازیهای pcو طرفداران پلی استیشن تقسیم كرد.
بد نیست بدانید درطول 10 سال گذشته یكی از شركت های ژاپنی تعداد یك میلیون دستگاه از پلی استیشن های سری یك و دو را به فروش رسانده است.
این شركت در نظر دارد مدل جدید پلی استیشن با نام PSPرا كه یك پلی استیشن قابل حمل است وارد بازار كند. شما با پلی استیشن همراه خود چندین سرگرمی مختلف خواهید داشت ، یعنی علاوه بر این كه می توانید با این دستگاه بازیهای پلی استیشن را انجام دهید، قادر خواهید بود فایلهای صوتی وتصویری را اجرا كنید، عكسهای دوربین دیجیتال را ببینید، با دوستان خود به طور همزمان بازی كنید وحتی به اینترنت متصل شوید.
به گفته یكی از مسوولان شركت سونی كه در نمایشگاه بزرگ لس آنجلس سخن می گفت ، با قابلیت های جالبی كه این دستگاه دارد می توان آن را واكمن قرن بیست ویكم لقب داد.این دستگاه ها چون نام پلی استیشن را یدك می كشند مطمئنا باید دارای كیفیت صوتی - تصویری قابل توجهی هم باشند. تا كنون بالغ بر 100 شركت رایانه ای آمادگی خود را برای همكاری با سونی در این زمینه اعلام كرده اند.
این شركت امیدوار است با این كار شركتهای ژاپنی تولید كننده بازیهای پلی استیشن را از بحرانی كه در آن گرفتار شده اند، نجات دهد.این دستگاه ها مشخصات فنی قابل توجهی نیز دارند.
صفحه نمایش این دستگاه از نوع TFT 23-bit است كه حد تفكیك پذیری آن 480*272 است. از نكات جالب توجه این صفحه نمایش امكان تنظیم رنگ ، نور وكنتراست آن است.
برای بالا رفتن سطح كیفی بازیها و همچنین لذت بیشتر كاربران ، یك سیستم صوتی با كیفیت بالا نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده است. این دستگاه دارای دوباند است كه صدا را به صورت استریو پخش می كنند; البته شما می توانید با اتصال هدفون خود به این دستگاه از صدای استریوی آن لذت بیشتری ببرید.
شیوه قرار گرفتن دكمه های كنترل بازی به همان ترتیبی است كه در دسته پلی استیشن های قبلی بود و از این نظركار با این دستگاه برای كسانی كه قبلا با پلی استیشن بازی كرده اند بسیار راحت است.
همانند مدل های قبلی پلی استیشن ، در این دستگاه نیز پورتی برای استفاده از كارتهای حافظه در نظر گرفته شده است. حافظه ثابت دستگاه 4MB است و همراه آن یك كارت حافظه 23MB نیزارائه می شود.
این دستگاه همچنین دارای یك پورت USB-2.0 است كه از طریق آن می توانید پلی استیشن خود را به دوربین دیجیتال یا رایانه متصل ونرم افزارهای مورد نیاز را وارد دستگاه كنید.
به پیش بینی شركت سازنده ، این دستگاه حداقل 5 سال بازار جهانی را در اختیار خواهد داشت. این شركت امیدوار است با تغییرات كوچكی كه به مرور در این وسایل ایجاد می كند این مدت را تا 10 سال افزایش دهد.
از قابلیت های جالب این پلی استیشن ، امكان شبكه شدن این دستگاه با دستگاه های دیگر بدون نیاز به سیم است.
شما می توانید با استفاده ازاین قابلیت به طور همزمان با 4 نفراز دوستان خود یك بازی را انجام دهید. می توان گفت كه چنین نو آوری در نوع خود بی نظیر است و تا به حال هیچ یك از گیم بازان حرفه ای طعم آن را نچشیده اند.
به گفته مسوولان این شركت در آینده نزدیك شما بااستفاده از این سیستم امكان استفاده از اینترنت را نیز خواهید داشت.
از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه امكان اتصال آن به یك قطعه جانبی است. این قطعه جانبی یك UMD درایو است. دیسكهای 6 سانتی متری UMD قابلیت ذخیره سازی 8/1گیگا بایت را در یك طرف خود دارند.
پلی استیشن می تواند به وسیله این قطعه جانبی فایلهای صوتی - تصویری را نیز اجرا كند. این پلی استیشن همه كاره كه تنها 260 گرم وزن دارد از باتری های لیتیم قابل شارژ استفاده می كند.
به گفته شركت سازنده ،این پلی استیشن ها تا پایان امسال وارد بازار ژاپن خواهند شد ودر بهار سال 2005 نیز وارد بازار اروپا وامریكا می شوند.



برگرفته از سایت jamejamdaily