تبیان، دستیار زندگی
این كتاب از طرف محبوب است براى تو و براى همه كس و نامه محبوب، محبوب است اگر چه عاشق و مُحب، مفاد آنرا نداند و با این انگیزه حُب محبوب كه كمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به دخترم می گویم :

دعا

قرائت ظاهرى آیات قرآن كریم

قرآن کتاب هدایت و راهنمای زندگی است لذا برای تلاوت قرآن کریم همراه با تدبر برکات فراوانی نقل شده است اما متاسفانه در قرائت قرآن كریم بیشتر به قرائت ظاهرى آیات توجه مى شود و به معنا و دستورات و برنامه هایى كه در این كتاب نورانى آمده كم توجهى مى شود. بخش های از سخنان رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در رابطه با همین موضوع را با هم می خوانیم.

* * * * * * * * * *

یكى از نقشه های شیطان است كه انسان متعبّد را تا آخر عمر به الفاظ قرآن سرگرم مى كند و از سرّ نزول قرآن و از حقیقت اوامر و نواهى و دعوت به معارف حقّه و اخلاق حسنه آن بكلّى غافل مى كند. اگر كسى تفكّر و تدبّر در معانى قرآن كند در قلبش اثر می كند و كم كم به مقام متّقین می رسد.

فرزندم! با قرآن این بُزرگ كتاب معرفت آشنا شو، اگر چه با قرائت آن ، و راهى از آن به سُوى محبوب باز كُن و تصوّر نكن كه قرائت بدون معرفت اثرى ندارد كه این وسوسه شیطان است، آخر، این كتاب از طرف محبوب است براى تو و براى همه كس و نامه محبوب، محبوب است اگر چه عاشق و مُحب، مفاد آنرا نداند و با این انگیزه حُب محبوب كه كمال مطلوب است به سراغت آید و شاید دستت گیرد. (1)

اگر در تمام لحظات عمر به شكرانه اینكه قرآن كتب ما است به سجده رویم از عهده برنیامده ایم.

من قائل بى خبر و بى عمل به دخترم مى گویم در قرآن كریم این سرچشمه فیض الهى تدبّر كن هر چند صرف خواندن آن، كه نامه محبوب است به شنونده محجوب آثارى دلپذیر دارد لكن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت مى كند «افلا یتدبّرون القرآن ام على قلوب اقفالها» (2)

و تا این قفل و بندها باز نگردد و به هم نریزد، از تدبّر هم آنچه نتیجه است حاصل نگردد.

خداوند تعالى از نور معرفت خودش كه به وسیله قرآن القا شده است به ما هم بهره اى عنایت فرماید و خداى تبارك و تعالى از نور هدایت خودش نصیب همه ما بفرماید. (3)

پی نوشتها:

1- چهل حدیث ، ص 425، 424.

2- سوره محمّد (ص)، آیه 24.

3- صحیفه نور، ج 17، ص 254.


تنظیم برای تبیان: ملکی