تبیان، دستیار زندگی
به یکدیگر رحم کنید رحمت‏خدا به کسی داده می‏شود که از رحمت‏حق در وجودش ظهوری باشد، اگر رحمتی در خودت بود سزاوار رحمت پروردگار می‏شوی; آن وقت‏بگو «یا رب ارحم‏» خدایا! رحمم کن . اما اگر خدای نکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محکی برای مرتبه ایمان

دستغیب

توصیه هایی از آیت الله شهید دستغیب

به یکدیگر رحم کنید

رحمت‏خدا به کسی داده می‏شود که از رحمت‏حق در وجودش ظهوری باشد، اگر رحمتی در خودت بود سزاوار رحمت پروردگار می‏شوی; آن وقت‏بگو «یا رب ارحم‏» خدایا! رحمم کن . اما اگر خدای نکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیر دستت رحم نمی‏کنی . هر طور هستی خدا نیز همین طور با تو معامله می‏کند . تا کرم در تو نباشد، توقع کرم از خدا غلط است . کرم خوب است‏یا بد؟ اگر بد است چرا می‏خواهی، اگر خوب است چرا نداری؟ (1)

حقایق اشیا

یکی از علمای نجف لطیفه‏ای جالب می‏فرمود - من تجربه کرده‏ام - عبایم وقتی کهنه است‏خادم من است، هر وقت عبای نو در بر می‏کنم به عکس می‏شود، من می‏شوم خادم عبایم . روایت است که رسول خدا (ص) زیاد این دعا را می‏خواند: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی‏» خدایا! حقایق اشیا را آن گونه که هست‏به من نشان ده . آدمی بفهمد مال زیاد، زیاد شدن ذلت است . فقط کاری کن که حالا بفهمی نه در گور که آن وقت دیگر فایده ندارد . (2)

کرم خوب است‏یا بد؟ اگر بد است چرا می‏خواهی، اگر خوب است چرا نداری؟

مرد آخربن 

روزی وزیر هارون الرشید از کنار قبرستان رد می‏شد; دید جناب بهلول، استخوان‏ها را در قبرستان جابجا می‏کند، و دنبال چیزی می‏گردد، گفت: بهلول! اینجا چه می‏کنی؟ بهلول گفت: امروز آمده‏ام این‏ها را از هم جدا کنم . فرق بگذارم بین وزیر، دبیر، سرهنگ، سرتیپ، تاجر، حمال و ... . می‏خواهم ببینم داخل این‏ها کدامشان وزیر است! هر چه نگاه می‏کنم می‏بینم تمام مثل هم هستند . این‏ها بیخود در دنیا بر سر هم می‏زدند (مرد آخربین مبارک بنده‏ای است) (3)

مرتبه ایمان

گاهی انسان در فکر می‏رود آیا ایمان دارم یا نه! اگر مرگم رسید مؤمنم یا نه؟! سخن حضرت صادق (ع) محک خوبی است‏برای این که انسان بفهمد از نخستین درجه ایمان بهره‏ای دارد یا نه . حضرت می‏فرماید: «هرکس گناهش او را ناراحت کرد و کار نیکش او را شادمان ساخت، مؤمن است .» (4) معلوم می‏شود که او باور دارد ثواب و عقاب را . (5)

شهید دستغیب

سوزش آتش

در حالات علامه شیخ مهدی مازندرانی آمده است: این بزرگوار گاهی که در خودش احساس غفلت می‏کرده به اتفاق پسر و خادمش به خارج شهر و (بیابان) می‏رفته است . آنگاه شیخ به پسر و خادمش می‏گفته آیا لازم است دستور مرا اجرا کنید یا نه؟ پس از اینکه می‏گفتند آری، می‏فرمود: من هیزم جمع می‏کنم شما هم هیزم جمع کنید . آنگاه هیزم‏ها را آتش می‏زد و می‏گفت: مرا کشان کشان به سوی آتش ببرید و بگویید: ای پیر گنهکار! خیال کن روز قیامت‏بر پا شده است، تا بلکه سوزش آتش مرا بیدار کند . (6)

دل شما نیز مورد نظر شیطان است، نگاهی به دل می‏کند، اگر آذوقه او مانند حب مال و زر و زیور و شهرت و مقام و حسادت و بخل و ... در آن باشد می‏بیند به به! چه جای خوبی برای او است، همانجا متمرکز می‏شود،

دل‏های بیمار

شاید تجربه کرده باشید، اگر سگی گرسنه رو به شما آورد و همراهتان نان یا گوشت‏باشد، آیا به گفتن چخ، رد می‏شود؟! چوب هم بلند کنی فایده ندارد، او گرسنه است و چشمش به غذا است، چوبش هم بزنند فایده ندارد و دست‏بردار نیست . اما اگر هیچ همراه نداشته باشی، با آن شامه قوی که دارد چون می‏فهمد چیزی نداری تا گفتی چخ فورا می‏رود .

دل شما نیز مورد نظر شیطان است، نگاهی به دل می‏کند، اگر آذوقه او مانند حب مال و زر و زیور و شهرت و مقام و حسادت و بخل و ... در آن باشد می‏بیند به به! چه جای خوبی برای او است، همانجا متمرکز می‏شود، اگر صدهزار بار هم «اعوذبالله من الشیطان الرجیم‏» بگویی به این چخ‏ها رد نمی‏شود، چون این دشمن خیلی سرسخت است . «ان الشیطان لکم عدو - انه لکم عدو مبین‏» . بلی اگر طعمه‏اش را دور کردی، آنگاه می‏بیند وسیله ماندن ندارد، و با یک استعاذه فرار می‏کند . (7)


پی‏نوشت:

سایت ها hawzah.net و سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی

1 . معارفی از قرآن، آیت الله دستغیب، ص‏50و51 .

2 . همان، ص 76 .

3 . همان، ص 325 .

4 . اصول کافی، ج 2، ص 232، حدیث 6 .

5 . قلب قرآن، آیت الله دستغیب، ص 45 .

6 . همان، ص 144و145 .

7 . استعاذه، آیت الله دستغیب، ص 58 .

تنظیم برای تبیان: حسین رحمانی