تبیان، دستیار زندگی
ورود آقایان ممنوع!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانم ها مراقب باشند!

( قسمت دوم)

زن

در قسمت قبل به تعریف امپریالیسم و همینطور امپریالیسم فرهنگی پرداختیم وگفتیم که غرب از طریق اشاعه فرهنگی در پی تقویت و حفظ پایه های حکومت خود است و قرار بر این شد که ارتباط این مسائل را با خانم ها در این مطلب مطرح کنیم. و اکنون ادامه مطلب:

آقای آمریکا برای نفوذ خود در جهت امپریالیسم فرهنگی از بسیاری ترفندها استفاده کرده و می کند و خیلی ابزارها را به کار می گیرد، حتی خیلی از ارزش ها را در حد ابزاری نزول داده و از آنها سود می جوید.

حالا رسیدیم سر اصل مطلب، یکی از ارزش هایی که آمریکا آن را از جایگاه اصلی خود پایین کشیده و به صورت ابزاری از آن استفاده می کند خانم ها هستند.

آمریکا که از مدعیان حقوق بشر است و همدستانش، از احترام به مقام زن و آزادی او دم می زنند؛ اما عملشان کاملا عکس این ادعاها است. آنها زن را چون کالایی در دست گرفته و در جهت منافع شان از آن استفاده می کنند.

این استفاده مصادیق زیادی در جهان کنونی دارد و هر کس در هر کجای جهان با نگاه به اطراف خود و مخصوصا رسانه ها می تواند این مصادیق را ببیند.

قبل از بیان برخی از این مصادیق، بیان این نکته خارج از لطف نیست که این کارها باعث می شود ملت ها رو به سوی فرهنگ غرب قدم بردارند و  آهسته از فرهنگ خود بیگانه شوند و این بیگانگی و هم فرهنگ شدن یا به قولی این جهانی شدن همان چیزی است که مطلوب غرب است و باعث می شود عمر آنها طولانی تر شود و بر قدرتشان افزوده گردد.

همینطور در این راستا استفاده دیگری که از خانم ها می کنند این است که از آنها بعنوان مصرف کننده و ایجاد کننده بازار مصرف استفاده می کنند.

عجله نکنید، بیشتر توضیح می دهم

خب، غرب که از زنان برای تمایلات نفسانی خود استفاده می کند، با زیر پا گذاشتن صفات ذاتی زنان مانند حیا، عفت و همینطور گرفتن نعمتی ار آنان به نام حجاب و پوشش باعث می شود که زنان راحت تر در کنترل آنان در آیند. وقتی این ویژگی ها در خانم ها رو  به ضعف و سستی رود حالا دیگر خصوصیت خود نمایی و جلوه گری آنان و همینطور نعمت زیبایی که خداوند به آنها عطا کرده در فضایی غیر از مسیری که باید باشد و خانواده بروز می کند. از اولین و مهمترین اثرات این  مسئله این است که کانون خانواده متزلزل می شود و هر مردی به خود این اجازه را می دهد که به حریم خصوصی خانمی تجاوز کند تا اینجا زنان را به وسیله ای برای تمتع لذات خود به صحنه آوردند و فساد رایج شد.

یکی از ارزش هایی که آمریکا آن را از جایگاه اصلی خود پایین کشیده و به صورت ابزاری از آن استفاده می کند خانم ها هستند

( داخل پرانتز عرض کنم ترویج فساد در میان افراد جوامع باعث می شود که آنها هشیاری خود را نسبت به مسائل از دست بدهند و حالت منفعل به خود بگیرند و فقط درصدد ارضا نفس خود باشند و در همین جا متوقف شوند و بی تفاوت نسبت به هر مسئله دیگر ) خانمی که جلوه گری در او بروز کرده و می خواهد خود نمایی کند، نیاز به ابزار این خود نمایی دارد لباس های متناسب برای این خود نمایی، وسیله ای برای زینت بخشی به خود تا توجه همه را جلب کند، آنچه مشخص است بهترین الگو برای دستیابی به این اهداف، الگوی غربی است.

علامت خطر

چیزی که غرب سعی در  رواج آن به هر صورت ممکن دارد و خود مهد آن است. در این مورد دو هدف غرب به وضوح به چشم می خورد یکی اینکه با ترویج این الگو ها فرهنگ خود را در جهان گسترش داده و آن را چنان شربتی گوارا به خورد جوامع دیگر داده که این کار از اهداف او در جهت حفظ حاکمیتش است و دیگر اینکه با ارائه این الگو و پذیرش آن از طرف جوامع دیگر توانسته برای خود در جهات مختلف بازار مصرف ایجاد کند و با سرمایه گذاری دقیق و حساب شده پول هنگفتی را به سوی خود روانه کند. این بازار مصرف در یک شاخه نیست، شاخه های مختلفی را در بر می گیرد از جمله همانطور که گفته شد خانمی در پی خودنمایی برآمده و می خواهد از الگوهای غربی در این زمینه استفاده کند ،قطعا باید از کالاهای غربی استفاده کند این استفاده محدود به چند کالای معدود نیست لوازم آرایش، پوشاک و.... را شامل می شود و همینطور از این طریق باز استفاده های دیگر می کند، افراد را پای شبکه های خود نشانده و نفوذ فرهنگی خود را از این طریق ادامه می دهد، استفاده از رسانه در اینجا دلایل گوناگونی دارد از جمله آگاهی از مد های روز جهانی در پوشاک، الگو برداری برای تولید و ...

جالب است که برای ترویج فساد در میان جوامع و افراد آن اعم از زن و مرد، مخصوصا زنان از خود آنها استفاده می کنند.

این سوال تا به حال برای شما پیش نیامده که چرا در اکثر تبلیغات غربی زنان با وضعیت نامناسبی قرار دارند در صورتی که اصلا کالای مربوطه ربطی به خانم ها ندارد یا این مسئله که چرا مجریان زن در شبکه های خارجی حتما با آرایشی هستند که جلب نظر می کند.

در مطلب بعد طی ادامه موضوع فوق، اشاره ای به بروز این مسئله در کشورمان خواهیم داشت.

ادامه دارد....

عطاالله باباپور

جامعه و سیاست