تبیان، دستیار زندگی
سلام ، تا حالا شده به مرگ فکر کنی و بخودت بگی چطوریه ، و اون موقع شیطان کجاست و چی کار می کنه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آخرین زوری كه شیطان می‌زند!

رازهای مرگ 18

شیطان

روایتهای مرگ – قسمت دوم

جناب مفید  (رحمه الله) از اصبغ ابن نباته گفتگوی حارث همدانی را با امیرالمؤمنین نقل می‌کند: 1

ای حارث به تو بشارت می‌دهم در هنگام مرگ، صراط، کنار حوض، و هنگام «مقاسمه» مرا خواهی شناخت. حارث عرضه داشت: «مقاسمه» چیست؟ حضرت فرمودند: تقسیم کردن آتش، آن را به صورت صحیح تقسیم خواهم کرد. به آتش می‌گویم این ولی من است او را رها کن و این دشمن است او را بگیر.

این خبر از اخبار مشهور است و گروهی از راویان آن را نقل کرده و بعضی از ائمه (علیهم السلام) نیز آن را تایید کرده اند.

در غیبت نعمانی  از امیرالمؤمنین در حدیثی نقل شده است.

«اما انّه لا یَموتُ عَبدٌ یُحِبُّنی فتَخرج نفسُه حتی یرانی حیثُ یُحبُّ، و لا یَموتُ عبدٌ یُبغضُنی فتَخرج نفسُه حتی یرانی حیثُ یَکره»2

هیچ بنده‌ای از دوستداران من نمی‌میرد مگر آنکه هنگام مرگ مرا آنگونه می‌یابد که دوست دارد. و هیچ بنده‌ای از دشمنان من نخواهد مرد مگر هنگام مرگ مرا آن گونه می‌یابد که از آن اکراه دارد.

در کافی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که آن حضرت فرمودند:

علی بن محمد بن بندار ، عن أحمد بن أبی عبد الله ، عن محمد بن علی ، عن عبد الرحمن ابن أبی هاشم ، عن أبی خدیجة ، عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) قال : ما من أحدٍ یحضرُه الموتُ إلا وَكَّلَ به إبلیسُ من شیطانِه أن یأمُرَه بالكفرِ ویُشَكِكَهُ فی دینِه حتّى تَخرجَ نفسُه فمن كان مؤمنا لم یَقدر علیه فإذا حضرتم موتاكم فلَقِّنوهم شهادةَ أن لا إله إلا اللهُ وأنَّ محمدا رسولُ‌ الله ( صلى الله علیه وآله ) حتّى یموتَ.

«زمان مرگ هیچ کس فرا نمی‌رسد مگر اینکه ابلیس یکی از شیاطین خود را بر او می‌گمارد تا به کفر امرش کند، و در دینش او را به شک و تردید اندازد تا روحش از بدن جدا گردد. پس هر کس مؤمن باشد بر او چیره نخواهند شد. هر یک از شما در نزد محتضر حاضر شدید شهادت «لا اله الاّ الله» و محمد رسول الله را به او تلقین کنید تا از دنیا برود.» .این مطلب از آیات زیر نیز بدست می‌آید:

شیطان با دعوت به کفر کالای دنیا را برای او زینت می‌دهد و با وعده‌های دروغ و آرزوهای سراب گونه و باطن او را از یاد حق غافل می‌سازد

« یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ وَیُضِلُّ اللّهُ الظَّالِمِینَ»3  « كَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِّنكَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِینَ»4.

«شیطان با دعوت به کفر کالای دنیا را برای او زینت می‌دهد و با وعده‌های دروغ و آرزوهای سراب گونه و باطن او را از یاد حق غافل می‌سازد. زمانی که نشانه‌‌های آخرت برای او طلوع می‌کند و مرگ او نزدیک می‌گردد، مشاهده می‌کند، آرزوهای دنیا که به آن فریفته شده بود جز سرابی مغرور کننده و خیالی بازی دهند نبوده. در این حال شیطان از او بیزاری می‌جوید و به وعده‌های خود عمل نمی‌کند و می‌گوید: من از تو بیزارم، من از خداوند پروردگار جهانیان می‌ترسم.»5

در تفسیر عیاشی  از امام صادق «علیه السلام» نقل شده است که آن حضرت فرمودند:6

«إنَّ الشیطانَ لیأتی الرجلَ من اولیاءِ نا عندَ موتِه عن یمینه و عن یساره لِیَصُدَّهِ عَمّا هو علیه فیَأبی اللهُ ذلک و کذلک قال اللهُ: یُثَبِّتُ اللهُ الذین آمنوا بالقولِ الثابتِ فی الحیاةِ الدنیا و فی الآخرةِ»

هنگامی که زمان مرگ یکی از دوستان ما فرا می‌رسد شیطان از چپ و راست به نزد او می‌آید تا او را از عقیده‌ی بر حقّش باز دارد. و خداوند مانع این امر می‌شود. این همان گفته خداوند متعال است:خداوند مؤمنان را با قول ثابت در دنیا و آخرت حفظ می‌کند.

در پایان باید گفت این روایات و روایات بسیار دیگر در این زمینه، با برهان عقلی نیز تایید می‌شود و خلاصه ی مطلب این است که نفس و جان انسان موجودی مجرّد است که با مردن و قطع علاقه از بدن، باطل و نیست و نابود نمی‌گردد.7

تالیف: استاد محمد حسین رحیمی -تنظیم برای تبیان


1- امالی مفید: ص 7-3 / حدیث 3

2- فروع کافی: ج 3 / کتاب الجنائز / باب تلقین میت / ح 6 / ص 123

3- ابراهیم: 27

4- حشر: 16

5- المیزان: ج 19 / ص 221

6- تفسیر عیاشی: ج 2 / ص 225 / ح 16

7- الانسان: ص 71 و 72