تبیان، دستیار زندگی
WiMax می‌تواند جایگزین خوبی برای کابل و DSL باشد و دستیابی به اینترنت جهانی را برای هر کس در هر کجا مهیا می‌سازد. در این صورت وقتی کامپیوترتان را روشن کنید به طور اتوماتیک کامپیوتر شما به نزدیک‌ترین آنتن WiMax متصل می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

Wimax چیست؟

قسمت اول

wimax

WiMax توانایی دستیابی به پهنای باند اینترنت را همان طور که Cell Phone برای دستیابی به تلفن انجام داده، دارد و همانطور که مردم به جهت علاقه به تلفن همراه، خطوط زمینی تلفن را کنار گذاشته‌اند، WiMax می‌تواند جایگزین خوبی برای کابل و DSL باشد و دستیابی به اینترنت جهانی را برای هر کس در هر کجا مهیا می‌سازد. در این صورت وقتی کامپیوترتان را روشن کنید به طور اتوماتیک کامپیوتر شما به نزدیک‌ترین آنتن WiMax متصل می‌شود.

امروزه دستیابی به اینترنت به طرق مختلف مقدور است که 3 راه اساسی آن به شرح زیر است:

• باند پهن(Broad Band):

در این صورت شما در خانه از DSL یا Cable Modem استفاده می‌کنید و در ادراه یا شرکت ممکن است از خطوط T1 یا T3 استفاده کنید.

• دستیابی به وسیله WIFI:

در این صورت شما یک روتر WiFi نصب کرده‌اید که به شما امکان حرکت در صفحات وب در همه حال، به وسیله Notebook را می‌دهد. از طرف دیگر شما می‌توانید WiFi Hotspots را در رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و کتابخانه پیدا کنید.

• Dial-up Access

این روش زمانی استفاده می‌شود که کاربر به باند پهن دسترسی ندارد و یا فکر می‌کند دسترسی به باند پهن گران است.

مهم‌ترین مسئله در روش اول(Broad Band) گرانی آن و در دسترس نبودن آن در همه جاست. و همچنین مهم‌ترین مشکل در دستیابی به وسیله WiFi کوچک بودن Hotspot های آن است.

آیا تکنولوژی جدید این مشکلات را حل می کند؟

این تکنولوژی موارد زیر را میسر می‌سازد:

• سرویس باند پهن با سرعت بالا

• پوشش وسیع آن که شبیه شبکه تلفن همراه است می‌تواند جایگزین Hotspot‌های کوچک WiFi گردد.

wimax

WiMax مخفف World Wide Interoperability for Microwave Access یک ائتلاف صنعتی بی‌سیم است که اعضای آن استاندارد 802.16 را برای دسترسی به باند پهن شبکه به صورت بی‌سیم مطرح کردند.

از WiMax 802.16 توانایی کاربرد چند رسانه‌ای از طریق بی سیم و همچنین دامنه پوشش 30 مایل، انتظار می‌رود.

به طور کلی WiMax مانند WiFi با فرستادن اطلاعات از یک کامپیوتر به دیگر کامپیوترها از طریق سیگنال‌های رادیویی عمل می‌کند. یک کامپیوتر(Desktop or Laptop) مجهز به WiMax اطلاعات را از ایستگاه فرستنده دریافت می‌کند (و احتمالاً برای جلوگیری از دستیابی کاربران غیرمجاز از اطلاعات رمز شده استفاده می‌کند.)

مزایای استفاده از WiMax

• حذف کابل کشی‌های طولانی

• صرفه جویی در هزینه‌های توسعه و نگهداری شبکه

• قابلیت اتصال به خطوط کابلی

• قابلیت ایجاد ارتباط با کاربران

WiMax می‌تواند مشکل مناطق دور افتاده و روستایی را که تاکنون به علت عدم سیم کشی لازم توسط شرکت‌های کابلی و تلفنی، به باند پهن اینترنت دسترسی نداشته‌اند را برطرف کرده و به اینترنت متصل کند.

WiMax چگونه کار می کند؟

به طور کلی WiMax مانند WiFi با فرستادن اطلاعات از یک کامپیوتر به دیگر کامپیوترها از طریق سیگنال‌های رادیویی عمل می‌کند. یک کامپیوتر(Desktop or Laptop) مجهز به WiMax اطلاعات را از ایستگاه فرستنده دریافت می‌کند (و احتمالاً برای جلوگیری از دستیابی کاربران غیرمجاز از اطلاعات رمز شده استفاده می‌کند)...

ادامه در قسمت دوم

تالیف: علیرضا هدایتی - تبیان

تنظیم: ناظمی