تبیان، دستیار زندگی
هر حركت تربیتى باید با توجه به اختلاف استعدادها و نیازها و به صورت تدریجى و مرحله به مرحله بر اساس ‍ توانایى ها صورت پذیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصولی برای تربیت موثر

به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی

آقا اجازه

اصول تربیت از منظر امام علی (ع)

اگر تربیت بر اصولی محكم پایه گذارى شود ، نتیجه ی آن مطلوب تر و سریع تر عاید مى شود. در این مقاله به 4 اصل و در مقاله ی بعد به چند اصل دیگر اشاره می كنیم كه به كارگیرى آنها هنگام تربیت ، زمینه ی پذیرش بهتر را فراهم مى سازد .

والدین و مربیان عزیز با ما همراه باشید و به امید اینکه با به کار گیری این اصول در تربیت نسل آینده موفق تر باشید:

1- اصل اعتدال

رفتارها و عملكردهاى تربیتى ، در صورتى به ما كمك مى رساند كه تابع اعتدال باشد. تربیت خردمندانه ، تربیتى است كه مبتنى بر حفظ اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در همه امور باشد. چنانچه حضرت علی علیه السلام مى فرمایند:

لاترى الجاهل الا مفرطا اءو مفرطا ؛ (1)

نادان را نبینى جز این كه كارى را از اندازه فراتر كشاند و یا بدان جا كه باید نرساند.

البته در تربیت اندازه شناختن ، امرى دشوار است و جز با خردورزى در تربیت ، نمى توان اندازه ها را دریافت .

بهترین نظام تربیتى ، نظامى است معتدل كه در آن نه امید بیش از اندازه ، و نه بیم بیش از اندازه حاكم باشد.

حضرت على علیه السلام مى فرمایند:

خیر الاءعمال اعتدال الرجاء و الخوف  (2)

بهترین كارها، اعتدال امید و بیم است .

در این كه راه اعتدال ستوده است ، جاى هیچ شك و شبهه اى نیست . حضرت مى فرمایند:

من اءخذ القصد حمدوا الئه طرقه و بشروه بالنجاه ، و من اءخذ یمینا و شمالا ذموا الئه الطریق و حذروه من الهلكه  (3)

آن كه راه میانه راپیش گیرد ، ستایشش كنند و به نجات مژده اش دهند. آن كه راه راست یا چپ را پیش گیرد ، روش وى را زشت شمارند و از تباهى بر حذرش دارند.

سیرت و سنت ائمه اطهار علیه السلام بر اعتدال بود چنان كه امام على علیه السلام درباره این راه و رسم مى فرمایند:

طریقتنا القصد ؛ (4)

راه و روش ما، میانه روى است .

2- اصل تدرج و تمكن 

هر حركت تربیتى باید با توجه به اختلاف استعدادها و نیازها و به صورت تدریجى و مرحله به مرحله بر اساس توانایى ها صورت پذیرد.

حضرت امیر علیه السلام در عهدنامه مالك اشتر چنین آموزش داده اند: ایاك و العجله بالاءمور قبل اءوانها، اءو التساقط فیها عند امكانها، اءو اللجاجه فیها اذا تنكرت اءو الوهن عنها اذا ستوضحت ، فضع كل اءمر موضعه و اءوقع كل عمل موقعه ؛ (5)

بپرهیز از شتابزدگى در كارهایى كه وقت انجام دادنشان نرسیده است و از اهمالگرى در كارهایى كه وقت انجام دادنشان فرارسیده است و از لجاجت كردن در امورى كه مبهم است و از سستى نمودن در كارها ، آن هنگام كه راه عمل روشن شده است ، پس هر دو چیز رادر جاى آن بدار و هر كارى را به هنگام آن بگزار.

اگر در تربیت نیازها، خواست ها و ظرفیت ها را در نظر نگیریم و زمان مناسب براى هر عمل تربیتى مورد توجه قرار نگیرد ، بى گمان برنامه ها و اقدامات تربیتى نتیجه اى جز تباهى در پى نخواهند داشت .

3- اصل تسهیل 

منظور این است كه اقدامات تربیتى باید امورى آسان و میسر باشد و ازفرد تكالیف سخت و طاقت فرسا نخواهیم و خواسته هاى ما طورى باشد كه آن فرد با میل و رغبت آن را انجام دهد. آنان كه با مسامحه عمل مى كنند بیشترین نتیجه را مى گیرند.

حضرت على علیه السلام خود بر این عمل تربیتى پاى مى فشردند و در هدایت انسان ها از آن بهره مى گرفتند و مى فرمودند:

ان الله سبحانه و تعالى ، یحب السهل النفس ، السمح الخلیفه القریب الاءمر  (6)

همانا خداى - پاك و بلند مرتبه - شخص ملایم طبع ، آسان گیر و گشاده دست را دوست دارد.

فطرت آدمى از خشونت و سخت گیرى بیزار است و هیچ چیز چون سهولت و ملایمت در تربیت كارساز نیست . حضرت در نامه اى به حارث همدانى نوشته اند:

و اكظم الغیظ، و تجاوز عند المقدره ، واحلم عند الغضب ، واصفح مع الدوله تكن لك العاقبه (7)

خشم خود را فرو بر و به وقت توانایى ، هنگام خشم ، در بردبارى بكوش و به هنگام قدرت ، چشم پوشى كن تا عاقبت از آن تو باشد.

خداى - پاك و بلند مرتبه - شخص ملایم طبع ، آسان گیر و گشاده دست را دوست دارد.

4- اصل تربیت عقلانى 

رسالت پیام آوران الهى در جهت شكوفایى استعدادها و تربیت عقلانى بوده است ، آن ها سعى داشته اند عقل ها را بالنده و انسان ها را به حكمت آراسته سازند.

در این تربیت ، قواى آدمى تسلیم خرد شده و به واسطه ی عقل اداره مى شود. عقل ، محور امور قرار مى گیرد و هوا و هوس از انسان رخت برمى بندد. حضرت على علیه السلام در ستایش این شیوه مى فرمایند:

استرشد العقل ، و خالف الهوى تنجع  (8)

راه راست را از عقل بخواه و با هوا مخالفت نما تا كامیاب شوى .

پی نوشت ها :

1- نهج البلاغه ، حكمت 70.

2- غررالحكم ، ج 1، ص 355.

3- نهج البلاغه ، كلام 222.

4- شرح غرر الحكم ، ج 4، ص 254.

5- نهج البلاغه ، نامه 53.

6- همان ، ج 2، ص 513.

7- نهج البلاغه ، نامه 69.

8- همان ، ج 2، ص 184.

منبع : برگرفته از كتاب "سلوك علوى (راهبردهاى امام على (ع ) در تربیت فرزندان ) "      

نویسنده : سید حسین اسحاقى

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

نكته ها و توصیه های تربیتی كودكان

قطره قطره های معرفت

از دخالت ناشیانه در تربیت بازایستیم

شروع تربیت قبل از تولد

روش های جادویی برای حرف شنوی

مامان،بابا مراقب تربیتم باشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.