تبیان، دستیار زندگی
یکی از معمول ترین و مخرب ترین عادات ارتباطی زنان با مردان است. ما به گونه ای با آنان رفتار می کنیم که گویی کودکی بیش نیستند و این طور فرض می کنیم که ناتوانند و نمی توانند از خودشان مراقبت کنند و نیاز دارند ما زندگی شان را بگردانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مردان ، بزرگ نمی شوند؟

چند اشتباه بزرگ زنانه(1)

مرد

آیا پیش آمده است که از انجام  کاری که مطمئن بودید همسرتان را خوشحال می کند نتیجه عکس گرفته باشید؟ آیا هنگامی که او به هر گونه لطف شما به طرزی منفی پاسخ می گوید ، یکه می خورید؟

بسیاری از زنان در نحوه ارتباط خود با همسرانشان مرتکب اشتباهاتی می شوند که رابطه آنان را دچار اختلال می کند. یکی از اشتباهاتی که در این مقاله به آن می پر دازیم این است که :خیلی از خانم ها در حق همسرشان مادری کرده و با آنان مانند بچه رفتار می کنند.

به این جملات توجه کنید: «مواظب باش کیف پولت را فراموش نکنی»، «قبض برق را پرداختی؟»، «می دانی ماشین بنزین ندارد؟»، «چند بار باید گفت این حوله های خیس را روی زمین نینداز» و «اگر با این لباس نازک بیرون بروی حتما سرما می خوری».

یکی از معمول ترین و مخرب ترین عادات ارتباطی زنان با مردان مادری کردن برای آنان است. ما به گونه ای با آنان رفتار می کنیم که گویی کودکی بیش نیستند و این طور فرض می کنیم که ناتوانند و نمی توانند از خودشان مراقبت کنند و نیاز دارند ما زندگی شان را بگردانیم.

البته این پیش فرض های ما گاهی اوقات حقیقت دارند ، اما موضوعی که در اینجا اهمیت دارد این است: هنگامی که با یک مرد مانند پسربچه کوچکی رفتار می کنید او نیز شما را مایوس نکرده و مانند بچه ای کوچک رفتار خواهد کرد.

چگونه زن ها در حق مردها مادری می کنند؟

1- در حق آنها زیاد از حد مقید شدن و انجام دادن کارهایی که باید خودشان انجام دهند. به دنبال کلیدش می گردیم ، لباس هایش را پشت سرش جمع می کنیم، لباس و موهایش را مرتب می کنیم و مانند آن.

2- راه انداختن بازی های کلامی برای بیرون کشیدن اطلاعات از آنان. به او می گوییم گرسنه ای؟ دوست داری کم آش برایت درست کنم؟ برایت ماهی درست کنم؟ دسر چطور؟

3- ما معمولاً فرض می کنیم مردها کم حافظه و فراموشکارند و اطلاعاتی را که باید به خاطر داشته باشند به آنها گوشزد می کنیم: یادت باشد وقتی رسیدی زنگ بزنی، یادت نره بچه را از مهد بیاوری و وقت دکتر یادت نرود.

4- آنها را نکوهش می کنیم، گویی بچه اند. چطور می توانی با ژاکت بیرون بروی؟ نمی بینی هوا سرد است؟ چند بار بگویم قبل از این که بخوابیم چراغ ها را خاموش کن.

5- به عهده گرفتن کارهایی که فکر می کنید نمی توانند به درستی انجام دهند: بار آخر که او را فرستادم برای بچه ها لباس بخرد فاجعه بود. بچه ها هرگز نتوانستند آن لباس ها را برای مدرسه بپوشند.

6- اصلاح اشتباهات و امر و نهی کردن به آنها: این طور که این کلمه را به کار بردی اشتباه بود ، یا فکر می کنم اگر از این خیابان برویم به ترافیک بر نمی خوریم، اگر به جای تو بودم الان سمت چپ رانندگی می کردم، چرا به مادرت زنگ نمی زنی بگویی بچه ها مریضند و این هفته نمی توانیم به آنها سر بزنیم.

ما به این دلیل در حق مردان زندگی مان مادری می کنیم که آنها را به خود وابسته سازیم. وقتی تلاش می کنیم کلیه نیازهای شوهر خود را برآورده سازیم او را شدیدا به خود وابسته می کنیم. مردان نیز عادت دارند که در حقشان مادری شود، مردها در کودکی همواره شاهد بوده اند که مادرشان از آنها مراقبت کرده است، بنابراین برایشان عادی است به همسر خود اجازه دهند این نقش را ادامه دهد.

مادری کردن برای همسرتان در درازمدت اثرات مخربی بر روابط شما خواهد داشت:

1- همسرتان به مرور زمان خسته شده و اگر امر و نهی شما زیاد شود ،ممکن است در نظر او یک زن غر غرو و پر توقع شناخته شوید.

2- با همسرتان طوری رفتار می کنید که گویی او بی لیاقت است، و لذا او نیز احساس بی لیاقتی کرده و در نتیجه اعتماد به نفس اش پایین خواهد آمد. وقتی یک مرد احساس خوبی نسبت به خودش ندارد شما را نیز کمتر دوست خواهد داشت.

چگونه از مادری کردن در حق مردان دست برداریم.

1- از انجام کارهایی که همسرتان می تواند خودش انجام دهد پرهیز کنید. وقتی می پرسد کلیدهایم کجاست به او بگویید نمی دانم و اجازه دهید خودش دنبال آنها بگردد. البته نه این که بگویید خودت پیدایش کن، من که مادر تو نیستم، حتی توصیه نمی کنم که در حق همسرتان مهربان و حمایت گر نباشید، بلکه هدف این است که کمتر مانند یک مادر با او رفتار کنید.

2- با او مانند شخصی لایق، دانا و توانا رفتار کنید. به جای او فکر نکنید و تقویمش نباشید. برای مثال اگر همسرتان وقت دندانپزشکی دارد به او یادآوری نکنید. به این ترتیب همسرتان به طرزی طبیعی می آموزد که چگونه برنامه هایش را به خاطر بسپارد.

3- مسوولیت هایی را که دوست دارید به عهده بگیرد به او واگذار کنید و چنانچه اشتباهاتی مرتکب می شود مسوولیت ها را از او سلب نکنید به او اجازه دهید اشتباه کند و عواقب آن را نیز بپذیرد، زیرا تنها از این راه می تواند بیاموزد کارها را به درستی انجام دهد.

4- از رفتارهای مادرانه خود لیستی تهیه کنید، چند هفته مراقب اعمال و رفتارتان باشید. اولین قدم در تغییر رفتارهای خود آگاه شدن از آنها است.

منبع: چهار دیواری - با تلخیص

مقالات مرتبط :

همسر شوهرت باش ،نه مامانش

زنان احساس گرا و مردان قدرت مدار

مهره مار داشته باشید

مردان و ماجرای احساسات

با نیازهای مردتان آشنا شوید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.