تبیان، دستیار زندگی
مانیکوربه معنی مرتب کردن ناخن ‌های دست و کلا رسیدگی به زیبایی دست و ناخن‌ هاست. پدیکور هم مراقبت و تامین زیبایی پاها و ناخن ‌های آن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مانیکور و پدیکور دیابتی ‌ها ممنوع!

پدیکور

مانیکور به معنی مرتب کردن ناخن ‌های دست و کلا رسیدگی به زیبایی دست و ناخن‌ هاست. پدیکور هم مراقبت و تامین زیبایی پاها و ناخن ‌های آن است.

این دستکاری ‌ها و سایش سطح پوست یا ناخن، با استفاده از برس‌ های زبر یا ساینده‌ ها، برای بیماران دیابتی ممنوع است.

چه بسیارند افراد دیابتی که با عدم مراقبت از خود و رعایت نکردن اصولی ساده هنگام گرفتن ناخن‌ها، انگشتان دست یا پای خود را زخم می ‌کنند و چون مبتلا به دیابت و قند خون بالا هستند، زخم‌ های آن ها دیر ترمیم می یابد و همین زخم‌ های کوچک عفونت کرده و منشا دردسرهای بزرگ می‌ شوند.

بنابراین به مبتلایان دیابت تذکر می دهم که از این کار صرف ‌نظر کرده و تنها به کوتاه کردن اصولی ناخن ‌ها اکتفا کنند، یعنی ناخن‌ها را حتما صاف بگیرند و هرگز کناره‌های آنها را نگیرند.

دستکاری و سایش سطح پوست یا ناخن، با استفاده از برس‌ های زبر یا ساینده‌ ها، برای بیماران دیابتی ممنوع است.

علاوه بر این، ناخن‌ های پا را طوری کوتاه کنند که کناره‌ های آن وارد گوشت نشود. از این گذشته، حتما پاهایشان را با کرم مرطوب ‌کننده یا وازلین چرب کرده و از دمپایی استفاده کنند.

دمپایی

بهتر است دیابتی ها دمپایی مناسب در خانه بپوشند، چون دو فایده دارد:

* اول این که پاشنه پا، خشک و بد شکل و ترک ‌دار نمی ‌شود و چون مدام با وازلین چرب می‌ شود و در جوراب و کفش محفوظ است، آسیب نمی ‌بیند و پوستش سالم و شاداب می‌ ماند.

* دوم این که اگر به دلیل دیابت، حس پا، مختل یا کمتر شده باشد، با این کار، از ورود اجسام تیز به پا و آسیب‌ های احتمالی پیشگیری می ‌شود.

اگر همیشه پاهای تان را بررسی کنید از گزند پینه و میخچه دور می ‌مانید.

دیگر افراد هم بهتر است برای انجام مانیکور و پدیکور به کسانی مراجعه کنند که بهداشت را کاملا رعایت می‌ کنند و از وسایل بهداشتی برای این کار بهره می‌ گیرند و تبحر لازم را دارا هستند.

دکتر محمدجواد ناظمی- متخصص پوست و مو

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

* مطالب مرتبط:

تولید داروی زخم پای دیابتی در ایران

افزایش دیابت با زندگی مُدرن

تلویزیون، دیابت را بدتر می کند

مراقب پاهایت باش، قندی

اهمیت اندازه ‌گیری قند خون

انواع دیابت کدام است؟

توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

فرو رفتن ناخن پا در گوشت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.