تبیان، دستیار زندگی
این برنامه ی کامپیوتری، با فاصله ها و سرعت های واقعی، برای شبیه سازی موقعیت های زمین و مریخ استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر دو سیاره به دور یک مرکز متفاوت در گردش هستند. مرکز مدار زمین تقریباً خورشید است. مرکز مدار مریخ در فاصله ی 22 میلیون کیلومتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدار واقعی – مریخ زمین

برای دریافت مدل سازی فایل زیپ شده را دانلود نموده و 01 را اجرا نمایید.

این برنامه ی کامپیوتری، با فاصله ها و سرعت های واقعی، برای شبیه سازی موقعیت های زمین و مریخ استفاده می شود. توجه داشته باشید که هر دو سیاره به دور یک مرکز متفاوت در گردش هستند. مرکز مدار زمین تقریباً خورشید است. مرکز مدار مریخ در فاصله ی 22 میلیون کیلومتری از خورشید است. در نتیجه مدار های دو سیاره به یک سمت خورشید نسبت به سمت دیگر نزدیک تر هستند.

شعاع مداری زمین در حدود 150 میلیون کیلومتر است، در حالی که شعاع مداری مریخ در حدود 228 میلیون کیلومتر است. این  شباهت به مدار های دایره ای شکل، برای هر دو سیاره استفاده می شود، اما مسیر های درست، کمی گریز از مرکز دارند و به شکل بیضی هستند.

دستورالعمل ها

دکمه های Orbit اجازه ی اکتشافات متنوعd را زمانی که سیارات در حرکت هستند، به شما می دهند. همچنین شما می توانید زمین و مریخ را با کلیک بر روی آن ها و جا به جا کردن آن ها حرکت دهید. دکمه های Show EM و "Show E"M فاصله ی نسبی و جهت گیری زمین و مریخ را وقتی که هر کدام در مدار هایشان به دور خورشید، در گردش هستند، نشان می دهد.

زمانی که بخشی از مسیر رسم شده است، یک X قرمز رنگ در گوشه ی پایین سمت راست ظاهر می شود. این دکمه را فشار دهید تا طرح پاک شود.

اکتشاف

مردم باور داشته اند که زمین مرکز عالم هستی بوده است. به جای این که فکر کنید که زمین یکی از چند سیاره ای است که به دور خورشید گردش می کنند، آن ها براین باور بوده اند که خورشید و دیگر سیارات به دور زمین در گردش هستند. مدار و مسیر مریخ در ارتباط با زمین چگونه به نظر خواهد رسید؟

دکمه ی Put Earth in Orbit را فشار دهید. طرحی که در سمت راست قرار دارد، مسیر مریخ را نشان خواهد داد، اگر فقط زمین در مدار قرار داشته باشد. دکمه های Show EM و "Show E"M را فشار دهید تا پاره خط متصل کننده ی مریخ و زمین را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که طول و زاویه ی این پاره خط ها با یکدیگر مساوی هستند که چگونگی ترسیم مسیر را توضیح می دهند. دوباره دکمه ی Put Earth in Orbit را فشار دهید تا ترسیم مدار مریخ متوقف شود.

دکمه ی X قرمز رنگ پایین سمت راست صفحه را فشار دهید تا طرح پاک شود. حال درباره ی این فکر کنید که اگر هر دو سیاره در حال حرکت بودند، مسیر مریخ نسبت به زمین چگونه به نظر می رسید؟

برای امتحان حدس خود، دکمه ی Put Both in Orbit و One Revolution by More را فشار دهید تا فقط یک حلقه ببینید.

مترجم: رامون اسدی