از شفتی چه می دانیم؟!
سال های زندگانی
حجةالاسلام سیدمحمد باقر موسوی شفتی در سال 1180 هَ . ق . در شفت گیلان (جنوب غربی رشت ) به دنیا آمد. او از سادات موسوی است و نسبت او با بیست و یک واسطه به امامزاده حمزة بن امام موسی کاظم می رسد. سید بعد از آن که تا سن بیست سالگی در موطن خود به تحصیل مقدمات اشتغال داشت برای تکمیل معلومات عازم عتبات شد و در نجف در حوزه ? درس علمای بزرگ امامیه مانند سید محمد مهدی بحرالعلوم طباطبائی بروجردی (1155 -1212) و میرسید علی طباطبائی (1140- 1231) صاحب ریاض المسائل یعنی شرح کبیر و شیخ جعفر نجفی (متوفی سال 1227) معروف به کاشف الغطاء و ملامحمد مهدی نراقی (متوفی سال 1209) به شاگردی پرداخت . سپس محضر آقا محمدباقر بهبهانی معروف را دریافت ، و پس از آن که از اکثر بزرگان عراق اجازه ? اجتهاد گرفت در مراجعت به ایران در قم به خدمت میرزا ابوالقاسم قمی (1130-1231) شفتی الاصل صاحب کتاب معروف قوانین همشهری خود رسید، و مدتی نیز مجلس درس او را درک کرد و میرزای قمی اجازه ? اجتهاد مفصلی برای او نوشت . حجةالاسلام در سال1217 هَ . ق . از قم به اصفهان آمد و در حالى كه جز یك جلد كتاب و سفره اى نان، چیزى همراه نداشت، در مدرسه « چهارباغ » مسكن گزید .ولى به زودى دریافت كه محفل درسش سرپرست مدرسه را آزرده خاطر كرده است . بنابراین به مدرسه دیگر كوچید و بساط تدریس و تحقیق گسترد. او تا آخر عمر پر برکت خود در اصفهان به سر برد و در تمامی مدت اقامتش در آنجا، به تدریس و تالیف و خدمت به مردم پرداخت. او در سال 1245ق زمینی به مساحت هشت هزار متر را ، براى پى افكندن یكى از بزرگترین مساجد جهان آماده كرد، و كلنگ بنیادى الهى را به زمین زد.عظمت نقشه سید چنان بود كه فتحعلی شاه قاجار آن را فراتر از توان مالى وی مى انگاشت. شاه با چنین اندیشه اى به سید حجت الاسلام پیشنهاد كرد که در ساختن مسجد شریك شود، ولى سید از پذیرفتن پیشنهاد سر باز زد.شاه گفت :شما توان به فرجام رساندن چنین بنیاد پرشكوهى را ندارید. سید فرمود : دست من در خزانه آفریدگار گیتى است. بدین ترتیب شاه قاجار از شركت در بنیاد مسجد باز ماند. سید حجت الاسلام در طول زندگی خود همیشه یاور ستمدیدگان بود ، و تا حد توان در مقابله با ظلم شاهان و درباریان ایستادگی می کرد ، و درباریان که راهی جز نابودی سید نمی دیدند ، بارها دست به ترور وی زدند ، اما توطئه های آن ها به لطف الهی ناکام ماند . سرانجام وی پس از گذراندن هشتاد و پنج سال زندگی پر ثمر ، در سال 1260 ق ، رخت از این جهان فانی بربست ، و ملا على اكبرخوانسارى _ یکی از شگردانش _ پیكر آن رهبر فرزانه را در خانه اش غسل داد، و فرزند برومندش علامه حاج سید اسدالله، بر وى نماز گزارد ، و سپس وی را در آرامگاهى كه خود آماده كرده بود، به خاك سپردند.(1)
مجلس درس
آنچه از گفتار گذشتگان درباره شیوه تدریس مرحوم سیّد حجّت الإسلام استفاده مىشود، آن است كه :
سپس به نقض و ابرام و نقد و انتقاد كلمات فقها مىپرداخت و در تأیید یا ردّ گفتار آنها مىكوشید وگفته آنها را با ادلّه عقلى و نقلى بیان مىفرمود . وى نسبت به فقها و علماى گذشته كمال احترام را رعایت مىكرد و همیشه نام آنها را با عظمت و بزرگى یاد مىنمود به همین دلائل بود كه عدّه زیادى از دوست داران علم و دانشِ الهى، در محضر او جمع شده، و از بركاتِ علمى و معنوى او بهرهمند گردیدند .
شاگردان
از ثمرات مجلس درس سیّد حجّت الإسلام، مىتوان به تربیت و تعلیم شاگردانى اشاره كرد كه هر یك در عصر خویش عالمى بزرگوار و فقیهى متبحّر گردیدند .
که برخی از آن ها عبارتند از:
1 - علّامه میرزا محمّد باقر چهارسوقى ( مؤلّف كتابِ شریفِ : روضات الجنّات ).
2 - مرحوم حاج محمّد جعفر آبادهاى .
3 - مرحوم حاج شیخ جعفر كرباسى ( فرزند مرحوم حاجى محمّد ابراهیم كرباسى ).
4 - آقا محمّد مهدى كرباسى ( فرزند مرحوم حاجى محمّد ابراهیم كرباسى، و داماد سیّد حجّت الاسلام ).
5 - آقا میرزا محمّد هاشم چهارسوقى ( برادر صاحب روضات ).
6 - ملّا على اكبر خوانسارى .
7 - مرحوم ملّا احمد تربتى .
8 - ملّا عبداللَّه زنوزى ( حكیم و فیلسوف شهیر ).
9 - مرحوم علّامه شیخ مرتضى انصارى .
10 - علّامه سیّد محمّد حسن موسوى ( معروف به مجتهد ).
11 - مرحوم میر سیّد حسن حسینى ( معروف به مقدّس ).
12 - میرزا محمّد نائینى .
13 - میرزا محمّد تنكابنى ( مؤلّف كتاب : قصص العلما ).
14 - مرحوم حاج سیّد فضل اللَّه استرآبادى .
15 - ملّا محمّد على محلّاتى .
16 - مرحوم سیّد محمّد شفیع جاپلقى ( مؤلّف كتاب : الروضة البهیة ).
17 - مولى محمّد رفیع گیلانى ( معروف به شریعتمدار ).
18 - ملّا محمّد تقى هروى .
19 - آقا سیّد ابوطالب حسینى قائنى .
20 - مرحوم مولى محمّد تقى یزدى
آثار علمى
مرحوم حجّت الإسلام شفتى آثار ارزشمند قلمى بسیارى از خود به یادگار گذاشت، كه به بیش از شصت عنوان كتاب و رساله در موضوعهاى مختلف مىرسد، كه تاكنون مورد استفاده و بهره بردارى دانشمندان علوم دینى بوده است .
اولین اثر علمى سیّد حجّت الإسلام، كتاب : « الحلیة اللّامعة للبهجة المرضیّة » است كه در ماه رجب سال 1204 ه ق در شهر كاظمین، به رشته تحریر درآمده ؛ و آخرین اثر ایشان اجازهاى است كه براى یكى از شاگردان خود، در ماه ربیع الأوّل سال 1260 ه ق - یعنى تقریبًا یك ماه قبل از وفات - مرقوم فرموده است. ایشان تألیفات بسیاری پیرامون مباحث مختلف فقهى، اصولى، حدیثى، رجالى، و نحوى از خود به یادگار گذاشته اند که برخی از آن ها عبارتند از:
1 - مَطَالِعُ الأَنْوَار
این كتاب شرحى است بسیار جامع و مفصّل در شش جلد، كه تنها شامل شرح « كتاب الصلاة »، از كتاب شرائع الإسلام، تألیف مرحوم محقّق حلّى ، تا بحث « صلاة الأموات »، مىباشد . با اینكه در این تألیف به شرح مسائل و احكامِ نماز پرداخته شده، ولى مشتمل بر تحقیق و برّرسى بسیارى از قواعد و ضوابطِ فقهى، اصولى، رجالى، و مسائل متفرّقهاى است كه به مناسبت از آن سخن به میان رفته، تا جایى كه مىتوان گفت : بسیارى از مسائل دیگر ابوابِ فقهى - از طهارت تا دیات - را نیز در بر گرفته است .
مرحوم تنكابنى - از شاگردان سیّد حجّت الاسلام - در توصیف این كتاب مىنویسد : در این كتاب در هر علمى كه بواسطهاى از وسائط مسألهاى عنوان شده، آن مسأله را با استدلال نوشته، چه در اصول، و چه در فقه، و چه در نحو، و لغت، و رجال، وكلام، و هیئت(2)
2 - تُحْفَةُ الأَبْرَار الملتقط من آثار الأئمّة الأطهار
این كتاب به زبان فارسى، و یكى از آثار پر ارزشى است كه درباره احكام و مسائل نماز نگاشته شده است . تعداد ابیاتِ آن نزدیك به بیست هزار است، و در آن فوائد مهمّه و فروع نادرهاى متعرّض گردیده، و گرچه به عنوان رساله عملیّهاى است براى مقلّدین، ولى به اندازهاى مطالب مفید و عالى در آن ایراد نموده، كه در هیچ یك از رسالههاى عملیّه به چشم نمىخورد .
استقبال و توجّهى كه از این كتاب بعد از تألیف شده، بىسابقه بوده است، تا جایى كه مرحوم آقا بزرگ تهرانى در كتاب « الذریعة » مىنویسد : یك نفر از نگارندگان، سى و چهار مرتبه این كتاب را - از اوّلِ تا به آخر - براى طالبانِ آن بازنویسى نموده است.(3)
این كتاب ارزشمند در دو جلد، به سال 1409 ه ق، با تحقیق حجّت الاسلام سیّد مهدى رجائى، توسّط انتشارات كتابخانه مسجد سیّد، به زیور طبع آراسته گردید .
3 - تحفة الأبرار
این كتاب به گفته علّامه تهرانى، غیر از عنوان گذشته است، چنانچه در كتاب : « الذریعة » آن را این گونه شناسانده : رساله فارسى فتوایى است جهت مقلّدین، و این كتاب را سیّد حجّت الإسلام خود از كتاب مطالع الأنوار خویش استخراج نموده است . آغاز آن : نحمدك اللهمّ . و در ادامه مىنویسد : نسخه آن را در كتابخانه مولى محمّد على خوانسارى، در نجف اشرف دیدم.
4 - خلاصه تحفة الأبرار
5 - سؤال و جواب
مجموعه پرسشهایى است كه در موضوعهاى مختلفِ فقهى، در طول زمان از مرحوم حجّت الإسلام شفتى پرسیده شده، و ایشان بدانها - گاه به عربى و گاه به فارسى - پاسخ داده، تا جایى كه در جواب بعضى سؤالها، آن قدر استدلالى و همراه با نقل آراى فقها، به بحث پرداخته، كه خود یك كتاب و مساله جداگانه شده، و شایسته است جداگانه از آن یاد شود .این پرسش و پاسخها را یكى از شاگردانِ مرحوم حجّت الإسلام، جمع آورى نموده و بر اساس ترتیب كتابهاى فقهى، از كتابِ « اجتهاد و تقلید » تا كتابِ « حدود و دیات »، و قسمتى هم در پایان به عنوانِ « متفرّقات »، منظّم و گردآورى كرده است . قسمتى از این كتاب در یك جلد، در سالِ 1247 قمرى - در زمان حیاتِ سیّد حجّت الاسلام - به چاپ سربى رسیده، ولى متأسّفانه تاكنون این اثر گرانقدر و با ارزش، تجدید چاپ نشده، وقسمت زیادى از آن همچنان مخطوط باقى مانده است .
6 - إقامة الحدود فی زمن الغیبه
7 - رساله در نماز شب و فضیلت آن
8 - قضاء و شهادات
كتابى است استدلالى، كه هنگام اشتغال به بحث : « قضاء و شهادات » در محضر استادِ خویش مرحوم علّامه سیّد محسن اعرجى، نگاشته است . این كتاب در شهر كاظمین تألیف گردیده، و دومین یا سومین اثر علمى سیّد حجّت الاسلام به شمار مىآید (4)
9 - قضاء و شهادات و برخى از فروع آن
این كتاب غیر از كتابى است كه در شماره قبل معرّفى شد، بلكه در موضوعِ قضا و شهادات، جداگانه نگاشته شده است ؛ مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانى مىنویسد : نسخه آن را ضمن مجموعهاى با رساله وقفِ مرحوم سیّد حجّت الإسلام، در كربلا، در كتابخانه میرزا على شهرستانى دیدم (5)
10 - مناسك حجّ
رسالهاى است در آداب و مناسك حجّ به فارسى، مرتّب بر یك مقدّمه، سه مقصد، و یك خاتمه . مرحوم علّامه سیّد محمّد باقر خوانسارى، درباره این كتاب مىنویسد : از بهترین كتابهایى است كه در این باره نوشته شده، و در این روزگار بسیارى از حاجیانِ بیت اللَّه الحرام، مطابق با آن عمل مىكنند (6)
11 - رساله در وقف
12 - رساله در اقسام اراضى
13 - رساله در احكام غُساله
14 - رسالة القِدْریه
نام دیگر آن : « رسالة فی تطهیر العجین بتبخیره و عدمه » است، و موضوع رساله آنكه : هرگاه قطره خونى در دیگ بیفتد، و با آنچه در دیگ است بجوشد تا از بین برود، آیا دیگ و آنچه در آن است پاك مىشود یا نه ؟ سیّد حجّت الاسلام در این رساله با تمسّك به دلائلى چند، حكم به پاك بودن مىدهد
مرحوم علّامه تهرانى درباره این كتاب مىنویسد : نسخهاى از آن را ضمن مجموعهاى، در كتابخانه مدرسه بروجردى، در نجف اشرف دیدم.
15 - رساله در تقلید از مجتهد میّت
مرحوم علّامه تهرانى در « الكرام البررة »، ضمن شرح حال مولى عبدالوهّاب قزوینى، مى نویسد : « هدایة المسترشدین » نام رسالهاى است كه مولى عبدالوهّاب، در موضوع تقلید میّت، در ردّ بر سیّد حجّت الإسلام نوشته . - و نیز از قول مولى عبدالوهّاب نام برده نقل مىنماید كه - : رسالهاى فارسى و رسالهاى عربى در موضوع جواز بقاء بر تقلید مجتهد فوت شده نوشتهام، ولى چون رساله سیّد حجّت الإسلام شفتى را درباره عدم جواز بر بقاء تقلید دیدم، این رساله را در ردّ بر آن نوشتم (7)
16 - ردّ بر رساله تعیین سلام سوم در نافله (1)
17 - ردّ بر رساله تعیین سلام سوم در نافله (2)
18 - رساله در مقبولیّت قولِ زن در عدم وجود مانع براى ازدواج
19 - رساله در شكیّات
20 - رساله در صلحِ حقّ الرجوع در طلاق
این رساله در فقه، و به زبان عربى است، و در پاسخ سؤالى نگاشته شده پیرامون اینكه : اگر كسى زن خود را طلاق داد، و حقّ رجوع را صلح نمود، آیا این زن متعلّق به شوهر اول است، یا به شوهر دوم ؟
21 - رساله در كیفیّت زیارت عاشورا
22 - رساله عملیّه
رساله فتوایى سیّد حجّت الاسلام است، كه آن را به فارسى و مختصر، براى مقلّدین خود در احكام و مسائل فقهى، نگاشته است . از این رساله نسخههاى فراوانى در كتابخانههاى مختلف، یافت مىشود .
23 - كاریزیّه
این كتاب بخشى از استفتاآت و مسائلى است كه از حجّت الاسلام شفتى نمودهاند، و ایشان بدانها پاسخ دادهاند .
24 - رساله در تعیین آیة الكرسى
25 - حاشیه بر فروع كافى
كتاب « كافى » - از مهمترین كتابهاى حدیثى شیعه - نوشته : مرحوم ثقة الإسلام كلینى، است . به همین دلیل عدّه زیادى از علما بر آن شروح و حواشى نگاشتهاند . حجّت الاسلام شفتى هم از علمایى است كه حواشى مختصرى بر قسمت فروع آن ( شامل كتاب الطهارة تا كتاب الحجّ ) - با نشانى : « محمّد باقر الموسوی » - نگاشته است .
26 - حاشیه بر رجال شیخ طوسى
حواشى مختصرى است بر كتاب : رجالِ شیخ طوسى، و چنانچه در عنوان گذشته گفتیم، نسخه اصل آن به همراه كتاب فهرست شیخ طوسى، در كتابخانه آیة اللَّه مرعشى، نگهدارى مىشود .
27 - مناظره شاه با سیّد حجّت الاسلام
28- الحلیة اللّامعة للبهجة المرضیّة
و بسیاری دیگر از آثار علمی....
خدمات اجتماعی
مرحوم میرزا حسن خان انصارى، در باره مسجد سیّد مىنویسد : بناى جامع بیدآباد، بر علوّ همّتش فریاد مىزند، زیرا مساجد بزرگ را شاهان متعدّد ساختهاند، و این مسجد را آن پادشاهِ علما به تنهایى كفالت فرمود (8)
شاعران وادیبان هم عصر حجّت الاسلام شفتى، نیز به نوبه خود، هر یك به سبك و زبانى، بناى با شكوه و پر آوازه او را، ستودهاند .
حكایتى شیرین
مرحوم تنكابنى، از نخستین روزهاى ساختِ مسجد، این چنین گزارش مىدهد : روزى فتحعلى شاه قاجار با سیّد حجّت الإسلام به تماشاى مسجد مىروند، شاه از سیّد خواهش مىكند كه او را در ساختمان مسجد شریك گرداند، ولى سیّد حجّت الإسلام تقاضاى شاه را ردّ نموده و قبول نمىفرماید . فتحعلى شاه به سیّد اظهار مىكند كه : شما قدرت بر اتمام و انجام مسجد را ندارید ! مرحوم سیّد هم در جواب مىفرماید : من دست در خزاین الهى دارم (9)
زمین مسجد سیّد و مساحتِ آن
معروف و مشهور است كه زمین مسجد سیّد را فتحعلى خان اعتماد الدوله، وزیر شاه سلطان حسین صفوى، خریدارى كرد تا در آن مسجدى بنا كند، امّا بر اثر هجوم افغانها مقدور نگردید، تا آن كه در زمان فتحعلى شاه قاجار، سیّد حجّت الاسلام مبادرت به این كار بزرگ نمود (10)
ویژگىهاى مسجد سیّد
مسجد سیّد اصفهان، كه در ضلع جنوبى خیابان مسجد سیّد، در فاصله كمى از خیابان چهارباغ واقع است، یكى از مساجدى است كه ساختمان آن در اواخر قرن دوازدهم هجرى قمرى آغاز شد و در اواسط قرن سیزدهم به اتمام رسید .
این مسجد، داراى : دو شبستان بزرگ، دو گنبدِ كوچك و بزرگ، دو چهل ستون، دو مهتابى گسترده در كفِ حیاط، سه ایوان، یك گلدسته بزرگ، ساعتى رفیع بر ایوان جنوبى، مَدْرَسى بزرگ براى تدریس طلّاب، و بیش از چهل و پنج حجره و چند دهلیز در طبقه فوقانى به منظور سكونت طلّاب، است .
مسجد سیّد، همانند دیگر مساجد بزرگِ اصفهان، چند محلّه بیدآباد كه عبارتند از : كوى باغ كلم، حمّام دو قلو، و كوچه شیخها، را به هم مربوط مىسازد.
وقفنامه مسجد سیّد
اساس ساختمان مسجد و بناى اصلى آن تا سال وفات حجّت الاسلام شفتى - یعنى سال 1260 ه ق - به اتمام رسید، ولى تكمیل قسمتهایى از بنا و تزیینات مسجد باقى ماند، كه در طول زمان به وسیله فرزندان ونوادگان وى انجام گرفت .
همچنین سیّد حجّت الاسلام فرصت نیافت تا وقف نامهاى براى مسجدِ خویش تنظیم نماید، براى همین این مهمّ را فرزندِ وى، مرحوم حاج سیّد اسد اللَّه - كه پس از پدر نزد همگان و حتّى برادران خود از منزلتى والا برخوردار بود - به انجام رسانید .
پی نوشت ها:
1- لغت نامه دهخدا ذیل حجةالاسلام شفتی
2- قصص العلما : 135
3- الذریعة : 3 / 404
4- بیان المفاخر : 2 / 72
5- الذریعة : 17 / 141
6- ترجمه روضات الجنات : 2 / 293
7- الكرام البررة : 2 / 810
8- تاریخ اصفهان و رى : 96
9- قصص العلما : 149
10- آثار ملّى اصفهان : 647، به نقل از : تاریخ ابنیه تاریخى اصفهان : 177
رادفر