تبیان، دستیار زندگی
در داخل‌ منطقه مزبور، جزایر مجنون‌ شمالی‌ و جنوبی‌ و تأسیسات ‌مهمی‌ مانند دكل‌های‌ برق و دكل‌های‌ تقویتی‌ رادیو و تلویزیون‌، تأسیسات‌ و كارخانجات‌ كاغذ سازی‌، چاه‌های‌ نفت‌ و ... واقع‌ است‌....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیبر شکنانی که رفتند...

عملیات خیبر در سوم اسفندماه سال 1362 در منطقه هور در جزایر مجنون آغاز شد، این عملیات، اولین عملیات آبی‌ خاک رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود. در این عملیات 1180 کیلومتر از زمین‌های منطقه آزاد شد.

رزمندگان

منطقه‌‌ عملیاتی‌ خیبر در شرق رودخانه‌‌ دجله‌ و داخل ‌هورالهویزه‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ منطقه‌ از شمال‌ به‌ العزیره‌ و از جنوب ‌به‌ القرنه‌ و طلاییه‌ محدود می‌گردد. این‌ منطقه‌ دارای‌ دو نوع‌ طبیعت متفاوت هور و خشکی‌ است‌.

هور منطقه‌ای‌ است‌ تقریباً هم‌ سطح ‌دریا كه‌ در بعضی‌ جاها سطح‌ آب‌ آن‌ دو تا سه‌ متر بالاتر از آب‌ دریاست ‌و نسبت‌ به‌ مناطق‌ هم‌ جوار گودتر می‌باشد و روییدنی‌هایی‌ مانند نی‌، بردی‌ و چولان‌، آن‌ را زیر پوشش‌ قرار داده‌ است‌.  قسمت‌ خشكی‌ كه‌ حداقل‌ عرض‌ آن‌ هشت‌ كیلومتر و حداكثر ده‌ كیلومتر است‌، توسط ‌هورالهویزه‌ در شرق و هورالحمار در غرب‌، احاطه‌ شده‌ است‌.

در داخل‌ منطقه مزبور، جزایر مجنون‌ شمالی‌ و جنوبی‌ و تأسیسات ‌مهمی‌ مانند دكل‌های‌ برق و دكل‌های‌ تقویتی‌ رادیو و تلویزیون‌، تأسیسات‌ و كارخانجات‌ كاغذ سازی‌، چاه‌های‌ نفت‌ و ... واقع‌ است‌.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بمنظور غافلگیر کردن دشمن، انهدام نیروهای سپاه سوم دشمن و استفاده از ضعف و ناتوانی او در عملیات آبی و خاکی و ... عملیات خیبر را در این محل طراحی نمود. این عملیات در تاریخ سوم اسفند ماه 1362 با رمز مقدس یا رسول الله آغاز گردید. رزمندگان با سرعت عمل از چند محور و با عبور از تله های انفجاری و بشکه های آتش زا و سنگرهای کمین و دیگر مواضع، بر سر دشمن فرود آمده و در یک هجمه بی امان موفق شدند چند روستای عراقی را آزاد کنند و تعدادی از یگان های مستقر در جزیره را به هلاکت رسانند. تصرف جزایر بعهده لشگر حماسه آفرین علی بن ابیطالب بود که با کمک یگان های دیگر پس از نبردی جانانه، جزیره مجنون شمالی را بطور کامل آزاد کرده، با فشار بی امان خود، دشمن بعثی را کیلومترها به عقب راند. در این عملیات، سپاهیان اسلام، رودخانه دجله و فرات را پشت سر می گذارند و بزرگراه بصره - بغداد در چند نقطه قطع میشود که با این عمل، ارتباط سپاه سوم و چهارم عراق قطع می گردد.

سردار اسلام حاج محمد ابراهیم همت، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله و پرچم دار بزرگ جبهه های حق علیه باطل که فرماندهی این عملیات را عهده دار بود، پس از سالها جنگ و جهاد  بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ (24/12/62) به ندای حق لبیك گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

همزمان با اجرای عملیات، یگان های مهندسی رزمی، اقدام به نصب فلزی شناور نموده و در میان حیرت دشمنان، پلی بطول دوازده کیلومتر، زیر بمباران شدید و حجم آتش انبوه دشمن، روی هور برپا می کنند و در نتیجه عقبه ی رزمندگان تأمین می شود. در شمال غرب منطقه، چند روستای دیگر از جمله پل العزیره و شهرک الصغره به تصرف رزمندگان اسلام در می آید. نیروهای عراقی با تحمل خسارات و تلفات بسیار زیاد، از جزایر مهم و حساس مجنون که میلیاردها بشکه نفت در خود ذخیره دارد، عقب نشینی می کنند. رژیم مستأصل عراق که از پاتک های سنگین خود نتیجه نمی گیرد، دستور حمله شیمیائی را بطور گسترده صادر می کند که هواپیماها با پرتاب راکت هایی منطقه را مملو از دود زرد رنگ و سمی می کنند و موجب سوختگی و خفگی تعدادی از رزمندگان می شوند.

حاج همت

با فشار سنگین، در اثر بمباران شیمیائی، رزمندگان برای حفظ جزایر از منطقه العزیره عقب نشینی می کنند. دشمن بعثی که با پاتک سنگینی موفق می شود جاده بغداد - بصره را از کنترل ایرانیان خارج نماید، تلاش می کند تا جزایر را تصرف کند که با انهدام دو گردان پیاده و تانک و به هلاکت رسیدن هفتصد بعثی ناامید شده و عقب می نشیند و بدین ترتیب جزایر مجنون در تصرف رزمندگان اسلام باقی می ماند.

سردار اسلام حاج محمد ابراهیم همت، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله و پرچم دار بزرگ جبهه های حق علیه باطل که فرماندهی این عملیات را عهده دار بود، پس از سالها جنگ و جهاد  بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ (24/12/62) به ندای حق لبیك گفت و به ملکوت اعلی پیوست و در کنار ارواح طیبه دیگر شهدا و همرزمان شهیدش جای گرفت.