تبیان، دستیار زندگی
«ابراهیم حاتمی‌كیا» عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر گفت: ظلم كرده‌ایم اگر نگوییم این سینما، سینمای شریفی است و اگر نگوییم سینمای باعزتی است، باور كنیم كه در این صورت به انقلاب ظلم كرده‌ایم چون این جوان رعنای 30 ساله، فرزند خلف همین انقلاب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این سینما فرزند  انقلاب است

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

«ابراهیم حاتمی‌كیا» عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر گفت: ظلم كرده‌ایم اگر نگوییم این سینما، سینمای شریفی است و اگر نگوییم سینمای باعزتی است، باور كنیم كه در این صورت به انقلاب ظلم كرده‌ایم چون این جوان رعنای 30 ساله، فرزند خلف همین انقلاب است.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر در میان شوق و شور مردم و اهالی سینما در تالار بزرگ كشور برگزار شد.

بنا به گزارش فارس، این مراسم كه با اجرای «محمدرضا شهیدی‌فر» همراه بود پس از قرائت قرآن مجید و نمایش فیلم كوتاهی از فیلم‌های سینمایی كه در آن عزاداری حسینی بود به نمایش درآمد. در ادامه پس از پخش تیزر جشنواره، شهیدی‌فر آغاز مراسم افتتاحیه را اعلام كرد و خلاصه‌ای از مراسم افتتاحیه برای حضار به نمایش درآمد.

* طیاب: برای سینمای مستند محیط مناسب‌تر و بودجه بیشتری در نظر گرفته شود

به گزارش فارس، با پخش كلیپی كه داوران بخش مستند (چشم واقعیت) را معرفی كرد هیأت داوران شامل طهماسب صلح‌جو، منوچهر طیاب، فرید فرخنده‌كیش، محمدرضا عرب، محمدرضا مختاری به روی صحنه آمدند. طیاب كه به نمایندگی از هیأت داوران فیلم‌های بلند و كوتاه مستند سخن می‌گفت اظهار داشت: امسال می‌خواهم چند جمله كوتاه در مورد ساخت و امكاناتی كه در اختیار سینمای مستند قرار می‌گیرد بگویم به هر حال هر ساله ما شاهد فیلم‌های خوب مستند هستیم كه البته نسبت به فیلم‌هایی كه ساخته می‌شود، اندك است. به چندین دلیل بعضی از این فیلمها در تعریف سینمای مستند نمی‌گنجد ما برای سینمای مستند در طول تاریخ و در دوران جدید فیلمسازی تعاریفی داریم كه امیدوارم سینماگران مستند ما در این چارچوب حركت كنند.

«طیاب» پایه و اساس سینمای مستند را تحقیق دانست و گفت: سینمای مستند حاوی اطلاعات بسیار زیادی است و این اطلاعات است كه سینمای مستند را ارزش‌مند می‌كند بنابراین هنرمندان جوان ما باید در این مورد تمركز كنند و مسئله تحقیق را جدی بگیرند.

این مستندساز پیشكسوت زیباشناسی را مانیفست سینمای مستند دانست و گفت: این زیباشناسی از زمانی كه چیزی به عنوان سینمای مستند در سالن‌های سینما به نمایش درآمد مانیفست آن بود. این كه حداقل بایستی به مسائل زیباشناسی توجه شود وگرنه فیلم حالت خبری و گزارشی به خود می‌گیرد و به علاوه ساخت فیلم و چارچوب آن باید در همین تعاریف بگنجد.

سیمرغ بهترین كارگردانی بخش نگاه نو و یك دستگاه خودرو مینیاتور به واروژ كریم مسیحی كارگردان فیلم «تردید» تعلق گرفت و چون تا قبل از آن هچ یك از برندگان پشت تریبون سخنی نگفته بود به درخواست شهیدی‌فر كریم مسیحی سخنان كوتاهی را ایراد كرد.

وی آرزو كرد كه سال آینده سال بهتری برای سینمای مستند باشد و گفت: من معتقدم كه باید زحمات فیلمسازان جوان را قدر بدانیم اما نكته حائز اهمیت این است كه برای سینمای مستند محیط مناسب‌تر و بودجه بیشتری در نظر گرفته شود تا نیروهای جوان بتوانند با فراغ بال به دنبال ساخت فیلم مستند باشند.

* اعلام برندگان بخش مستند و ویدئو سینما و پخش كلیپ «عصر روز دهم»

در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند كوتاه و نیمه بلند به همراه بیست میلیون ریال به امیر جغتایی (حباب سرد) اهدا شد كه تورج اصلانی تهیه كننده آن این جایزه را دریافت كرد.

دومین جایزه از آن مرتضی شعبانی برای فیلم «زاویه» شد كه جزو كاندیداها اعلام نشده بود.

سیمرغ بلورین این بخش به همراه یك دستگاه خودرو پراید به فرشته جغتایی (چه سرسبز بود دره ماه) اهدا شد.

بنا به گزارش فارس مجری برنامه در ادامه سهوا برنده جایزه بهترین فیلم مستند بلند را اعلام كرد كه پس از آن نامزدهای این بخش معرفی شدند.

عمید راشدی و تورج ربانی (عكس ناتمام بهمن جلالی) به روی صحنه آمدند و سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند را به همراه یك دستگاه خودرو مینیاتور دریافت كردند.

شهیدی فر پس از اعلام جایزه یك دستگاه خودرو مینیاتور كه با تشویق حضار همراه بود گفت: امیدوارم دوستان بتوانند در روزهای زوج و فرد از این خودرو استفاده كنند.

بنا به گزارش فارس فیلم كوتاهی با موضوع دستاوردهای سی سال انقلاب اسلامی كه هدیه حامی جشنواره خودروسازی سایپا بود پخش شد و در همین هنگام «محمدحسین صفارهرندی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهانش به جمع حضار اضافه شدند.

سپس برندگان بخش فیلم‌های ویدئویی بلند(ویدئو سینما) توسط هیأت داوران شامل عبدالله باكیده، بهمن حبشی، سیروس حسن‌پور، غلامرضا رمضانی، سهیلا نجم اعلام شدند.

پس از اعلام نام كاندیداها، وقتی نام شهرام مكری خوانده شد حضار به شدت ابراز احساسات كردند و در این بخش سه دیپلم افتخار و سی میلیون ریال به پوریا آذربایجانی (آب و آیینه) حسن لفافیان (بازی مهره سفید)، شهرام مكری (اشكان، انگشتر متبرك) و چند داستان دیگر اهدا شد.

پس از اعلام نام مكری به عنوان دریافت كننده دیپلم افتخار حضار متعجب شدند و برای او چندان دست نزدند.

سیمرغ بلورین این بخش و یك دستگاه خودروی پراید از آن جمشید بهمنی (میكائیل) اهدا شد. وی در هنگامی كه جایزه را از سهیلا نجم گرفت، یادآوری كرد كه شاگرد او بوده است.

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه این مراسم جایزه بهترین فیلم ویدئو سینما شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه پراید به علیرضا توانا (زینب) اهدا شد. سپس كلیپ كوتاهی با عنوان سی و امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سی سال سینمای ایران پخش شد و سپس «شهیدی‌فر» هنگامی كه آمار و ارقام فیلم‌های جشنواره امسال را اعلام می‌كرد از «محمدرضا جعفری‌جلوه» معاونت سینمایی پرسید كه آیا این آمار درست است و جعفری‌جلوه نیز اشتباه وی را در مورد تعداد فیلم‌های بخش اول و دوم و بلند به او گوشزد كرد.

مجری برنامه در مورد فیلم‌هایی كه امكان حضور در جشنواره را به دلیل طولانی بودن مراحل تولیدشان نیافتند، اشاره كرد و اسامی فیلم‌های ملك سلیمان، بیداری، یك گزارش واقعی را در شمار این فیلم آورد سپس پلان‌ها و برخی از عكس‌های فیلم «عصر روز دهم» به كارگردانی مجتبی راعی پخش شد كه با بازی هانیه توسلی آفرین عبیسی و احمد مهران‌فر همراه بود.

* قلی‌پور: تنوع‌كاری جوان‌ها موجب افزایش جوایز بخش «نگاه نو» شد

در ادامه مراسم نوبت به اعلام فیلم‌های اول و دوم، نگاه نو رسید كه هیأت داوران محمدعلی باشه‌آهنگر، ناصر غلامرضایی، قاسم قلی پور، سعید مستغاثی، مهدی مسعودشاهی به روی صحنه آمدند.

پس از اعلام كاندیداهای این بخش سه دیپلم افتخار و مبلغ سی میلیون ریال به سامان استركی (صندلی خالی)، مسعود نقاش زاده (كودك و فرشته)، حمید نعمت الله (بی پولی) اهدا شد. دیپلم افتخار و سی میلیون ریال نیز برای بازی در فیلم دلخون به حامد بهداد تعلق گرفت كه با آوردن نام وی حضار شروع به سوت زدن و ابراز احساس كردند اما بهداد درسالن حضور نداشت.

همچنین دیپلم افتخار و 30 میلیون ریال به بازیگر فیلم كودك و فرشته مونا احمدی اهدا شد.

بنا به گزارش فارس به دلیل تعدد دیپلم‌های افتخار در این بخش، شهیدی‌فر از هیأت داوران در این مورد سئوال كرد و قاسم قلی پور به عنوان نماینده داوران گفت: جوان‌ها در این بخش آنقدر خوب پرانرژی و زیبا كار كردند و كارشان آنقدر تنوع داشت كه هیأت داوران درخواست كرده بود كه اگر امكان داشت به تعداد همه آنها سیمرغ بدهدو با همكاری محمدرضا جعفری جلوه و مجید شاه حسینی این امكان فراهم شد كه حداقل از بچه ها قدردانی شود.

این مستندساز پیشكسوت زیباشناسی را مانیفست سینمای مستند دانست و گفت: این زیباشناسی از زمانی كه چیزی به عنوان سینمای مستند در سالن‌های سینما به نمایش درآمد مانیفست آن بود.

جایزه بعدی این بخش به فریدون شیر دل برای فیلمبرداری «وقتی لیموها زرد شدند» اهدا شد.

* كریم‌مسیحی: امیدوارم در 18 سال آینده، فیلم بهتری بسازم

سیمرغ بهترین كارگردانی بخش نگاه نو و یك دستگاه خودرو مینیاتور به واروژ كریم مسیحی كارگردان فیلم «تردید» تعلق گرفت و چون تا قبل از آن هچ یك از برندگان پشت تریبون سخنی نگفته بود به درخواست شهیدی‌فر كریم مسیحی سخنان كوتاهی را ایراد كرد.

كریم مسیحی گفت: نمی‌دانم پس از 38 سال چرا فیلم دوم ساختم ولی اگر قرار باشد در 18 سال آینده فیلمی بسازم و فرصتی پیش بیاید امیدوارم فیلم بهتری بسازم.

سپس اسامی كاندیداهای بهترین فیلم بخش فیلم‌های اول و دوم اعلام شد كه با آوردن نام «اخراجی‌ها2» دوباره سالن پر از هیاهو و هیجان شد. در این بخش سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودرو مینیاتور به سیدحسین حق گو تهیه كننده فیلم «دلخون» داده شد.

حق‌گو گفت: از سیدمسعود اطیابی تشكر می‌كنم كه بدون تلاش‌های ایشان این فیلم ساخته نمی‌شد.

* عكس‌العمل تماشاگران به جایزه فیلم «ده‌نمكی»

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه، سیمرغ بلورین ویژه هیأت داوران و یك دستگاه خودرو مینیاتور نیز به «مسعود ده‌نمكی» كارگردان فیلم «اخراجی‌ها2» داده شد كه علیرغم این كه حضار در سالن او رابه شدت تشویق كردند، اما هنگام دریافت جایزه صدای «هو» از بخشی از سالن به گوش رسید كه با توجه به تشویق گسترده این فیلمساز در ابتدا و نیز در اختتامیه دو سال پیش تالار وحدت، شنیدن این صدا عجیب می‌نمود!

نكته جالب، عكس‌العمل «ده‌نمكی» بود كه بی‌توجه به جریانات مختلف انتخاب فیلم در جشنواره، گفت: من تشكر می‌كنم از تمام كسانی كه در ساخت این فیلم همكاری كردند بیش از 40 بازیگر و هزار نفر از هنروران و عوامل فنی تا این محصولی شود كه می‌بینید و اگر آنها نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد و من مهره كوچكی بودم در ساخته شده «اخراجی‌ها2».

به رسم همیشگی این گونه مراسم اجرای موسیقی در میانه راه باعث شد تا حضار كمی تجدیدقوا كنند و سالار عقیلی به همراه گروهش به اجرای موسیقی پرداختند.

در بخش موسیقی اغلب سینماگران و حضار بیرون سالن رفتند و همه یا بطری آب به دست داشتند یا به صرف تنقلات مشغول بودند. بازار گرفتن عكس‌های یادگاری با هنرمندان نیز داغ بود و اغلب علاقه‌مندان سینما با لیلا حاتمی و علی مصفا عكس می‌گرفتند.

* صفارهرندی:

بنا به گزارش فارس، در ادامه این مراسم، صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: در این سی سال با ظهور انقلاب اسلامی امیدهای زیادی در دل‌ها درخشید. بخشی از آن امیدها آسمانی بود و بخشی امیدهای زمینی. آخرین نمونه آسمانی ما توسط رصدخانه بزرگ مثل ستاره‌ای تعقیب می‌شود و آن طور كه گزارش‌های دقیق شاهد و گواه است، پربیننده‌ترین سایت در این حوزه متعلق است به امید ما. همان كه در پس دانش و فناوری این سرزمین و به دستان جوانان توانمند اهل دانش و هنر ما خلق شد.

من تشكر می‌كنم از تمام كسانی كه در ساخت این فیلم همكاری كردند بیش از 40 بازیگر و هزار نفر از هنروران و عوامل فنی تا این محصولی شود كه می‌بینید و اگر آنها نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد و من مهره كوچكی بودم در ساخته شده «اخراجی‌ها2».

وی ادامه داد: اما امیدهای خیلی بیش از این است كه به شمار آید امیدهای محسوس و ملموس در دسترس ما بالاترین‌هایش همین سرمایه‌های انسانی و هنرمندان ما و دانش‌وران و اهالی اندیشه هستند كه امروز تجمع آنها در اقشار جوان‌تر جامعه بیشتر دیده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر افزود: حقیقتا اگر كاركرد انقلاب اسلامی را در نقطه اصلی آن بخواهیم دنبال كنیم یعنی همین تغییر و تحول بنیادین و باور كردن خود آنگونه كه كارهای ظاهرا نشدنی به دستان همین مردم جوانان و دانشمندان ما گشوده می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

وی افزود:‌در ساحت هنر حقیقتا كاری كه در طول این 30 سال اتفاق افتاده در خور انقلاب اسلامی است اگرچه ما خودمان را محدود به یافته‌ها نباید قرار دهیم و افق های پیش رو بلندتر و برجسته‌تری برای خودمان گسترده‌ایم.

صفار هرندی به هنر سینما اشاره كرد و گفت: در حوزه هنر و به طور مشخص زیباترین جلوه هنر امروزی و پرطرفدارترین آن یعنی هنر سینما در این چند سال تلاش دوستان و همكاران بنده در همه عرصه‌ها بهخصوص سینما با همه ویژگیظ هایش این بود كه مبادا این بلور ترد و نازك هنر سینما بر اثر غفلت ما عدم مراقبتها، تنشها، عدم اعتماد و هر آن چیزی كه می‌توانست آسیب و خللی به آن وارد كند مبادا چنین شود.

وی با اشاره به بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: امروز شاهد به ثمر نشستن این دلمشغولی‌ها برای بارور شدن آنها هستیم. آن طور كه همه گواهی می‌دهیم و از زبان اهالی سینما و منتقدان جشنواره امسال گواه بضاعت بزرگ اهالی سینماست كه هم جوانان ما را شامل می‌شود و هم پیران زبردست و كارآزموده را.

صفار هرندی در ادامه افزود: منظومه ای از آثار زیبا و تأثیرگذار و دارای پایگاه بلند هنری در همین دوره و به خصوص در سال اخیر خلق شد و در معرض دید اهل هنر قرار گرفت و مقبول افتاد.

وی افزود: سپاسگزاری ویژه به محضر همه اهالی سینما و همه دلسوزان این هنر وتشكر ویژه از دوستان و عزیزان من در معاونت سینمایی برادرم مهندس جعفری‌جلوه و همكاران‌شان و سپاس از همیاری مردم كه با حمایت‌های خودشان چارغ سینما را در این كشور روشن نگه می‌دارند و علیرغم ورود رقیبان جدی سینما همچنان درخشش ماهواره گونه خودش را در آسمان هنر كشور ما دارد.

صفار هرندی در انتهای سخنانش گفت: سپاس خاصی را تقدیم می‌كنم به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی كه با عنایت‌های ویژه خودشان و نشست تاریخی كه با كارگردانان داشتند تحرك تازه‌ای به كالبد سینما بخشیدند و آرزوی من این است كه سال‌های آینده ما پرثمر و پربارتر باشد.

* حاتمی‌كیا: چشمان‌مان را بسته‌ایم اگر نگوئیم این سینما، نجیب و شریف و فرزند خلف انقلاب است

در ادامه این مراسم نوبت به اعلام برندگان سودای سیمرغ رسید و هیأت داوران این بخش شامل مجید مجیدی، حسن بلخاری، ابراهیم حاتمی‌كیا، داود رشیدی ، محمد سریر، منوچهر شاهسواری، رسول صدرعاملی به روی صحنه آمدند.

پس از اعلام اسامی داوران و تشویق حضار به دعوت مجری برنامه، «ابراهیم حاتمی‌كیا» از روی یادداشتی كه به همراه داشت سخنان كوتاهی را ایراد كرد و گفت: ما فیلمها را دیدیم به دقت هم دیدیم. قضاوت خیلی سخت است به خصوص با این رنگ آمیزی كه شاهد بودیم. ما اینهایی را كه پسند كردیم به شما می‌گوییم و ممكن است كسان دیگر پسندشان چیز دیگری باشد.

عضو هیأت داوران جشنواره بیست و هفتم افزود: اما این اصلا مهم نیست. مهم این است كه روح مشترك همه فیلم‌ها با چند واژه چراغ می‌زنند. چشمان‌مان را بسته‌ایم اگر نگوییم این سینما سینمای نجیبی است. ظلم كرده‌ایم اگر نگوییم این سینما، سینمای شریفی است و اگر نگوییم سینمای باعزتی است، باور كنیم كه به انقلاب ظلم كرده‌ایم چون این جوان رعنای 30 ساله فرزند خلف همین انقلاب است.

به گزارش فارس پس از سخنان حاتمی كیا دیپلم افتخار و مبلغ 20میلیون ریال به بهترین فیلم كوتاه داستانی به سارا نامجو (كلیدهای رویا)‌ اهداشد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم این بخش و یك دستگاه پراید به فریدون نجفی (خانه فاطمه كجاست) تعلق گرفت.

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

در ادامه نوبت به جایزه بهترین چهره پردازی رسید. در این بخش سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودروی پراید به سعید ملكان طراح چهره پردازی فیلم وقتی همه خوابیم اهدا شد.

سپس جایزه بهترین جلوه‌های ویژه شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودروی پراید به داود رسولیان برای فیلم «به كبودی یاس» تعلق گرفت كه رسولیان ضمن تبریك سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سینمای یك كار جمعی است و در كار پرمشقت و سخت جلوه‌های ویژه طبیعی است به این نقطه رسیدن یك تیم خوب می‌خواهد از تیمم ممنونم.

وی افزود:‌ای كاش فیلم در بخش‌های كارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه مورد التفات بیشتری قرار می‌گرفت.

در بخش بهترین طراحی صحنه و لباس سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودرو پراید به طراحان صحنه فیلم وقتی همه خوابیم (ایرج رامین‌فر و آتوسا قلمفرسایی) اهدا شد.

پیش از اهدای این جایزه شهیدی‌فر از محمود فرشچیان كه از مراسم حضور داشت درخواست كرد كه چند ثانیه بایستد تا حضار او را یك دل سیر تماشا كنند كه این هنرمند مورد تشویق حضار قرار گرفت.

* رامین‌فر: 40 سال هیچ‌كس به بیضایی فحاشی نكرد

در ادامه ایرج رامین‌فر گفت: با تشكر از هیأت داوران فكر می‌كنم این جایزه از من گذشته است و باید بیشتر به نسل جوانی كه وارد سینما شده‌اند اهدا می‌شد.

وی افزود: دلیلی كه من در فیلم بهرام بیضایی بودم این بود كه می‌خواستم با آدمی به اسم «بیضایی» كه كارگردان مورد علاقه من است (تشویق حضار) همكاری كنم و خیلی ناراحت شدم كه حس كردم دل آزرده است برای یك سری نقدهایی كه شده است.

ایرج رامین فر به 40 سال همكاری با بهرام بیضایی اشاره كرد و گفت: ما 40 سال همكار بودیم ولی هیچ وقت ندیده‌ام كه كسی به بیضایی فحاشی كرده باشد و این جای تأسف دارد.

بهترین طراح صحنه جشنواره بیست و هفتم گفت: یكی دیگر از دلایلی كه من در این كار بودم این است كه به بیضایی كمك كنم و چیزی كه از دستم برمی‌آید را انجام دهم. ولی به دلیل سفری كه برایم پیش آمد مجبور شدم تا آخر فیلم نباشم و مقداری از این كار به گردن خود بیضایی افتاد ولی از آنجایی كه در طول این همكاری ما سلایق همدیگر را می‌شناسیم صحنه‌هایی هم كه او خودش كار كرد سلیقه من نیز در ‌آن مستتر است. خوشحالم حتی در این زمان كوتاه با آدمی كار كردم كه پنجاه سال است با او كار می‌كنم.

به گزارش فارس بهترین صدای فیلم در ادامه مراسم اعلام شد و جایزه سیمرغ بلورین این بخش به همراه یك دستگاه خودرو پراید به حسن زاهدی برای صداگذاری فیلم «درباره الی» اهدا شد.

زاهدی با دریافت این جایزه گفت: فقط آمدم اینجا كه بگویم برای سلامتی اصغر شاهوردی دعا كنید.

* خمسه: قلب این سیمرغ می‌زند

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

بر اساس این گزارش در ادامه مراسم اختتامیه جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل مرد اعلام شد كه در این بخش با اعلام اسامی كاندیداها حضار به تشویق و ابراز احساسات پرداختند و هر كدام در مورد برندگان این بخش اظهارنظر می‌كردند كه در نهایت سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودرو پراید به علیرضا خمسه رسید.

خمسه بر روی صحنه داود رشیدی را در آغوش كشید و بوسید و پس از دریافت جایزه‌اش پاورچین پاورچین جلوی میكروفن قرار گرفت. در این هنگام میكروفن او به زمین افتاد و گفت: برای كمدین‌ها این اتفاق می‌افتد كه با خنده حضار مواجه شد.

وی گفت: این اولین بار است كه در چنین موقعیتی قرار می‌گیرم (تشویق) قلب من و این سیمرغ هردو می‌زند دلیل من كه مشخص است ولی قلب این سیمرغ می‌زند چون از هفت شهر عشق گذشته و آمده است.

این بازیگر سینما افزود: امروز روز بزرگی است ضمنا سالروز ازدواج من و همسرم نیز هست.(تشویق) این پراید را به همسرم تقدیم می‌كنم كه اینجاست و امیدوارم كه دیگر ماشین من را نگیرد. پدرخانم من آشپز خیلی خوبی است و به نوعی نقشی كه بازی كردم درباره اوست وقتی می‌خواستم بیایم اینجا چون شمالی است به من گفت اگر سیمرغ گرفتی دوتامرغش را بیار فردا فسنجان درست كنیم.

علیرضا خمسه از همكاری سازندگان فیلم بیست قدردانی كرد و گفت: از پوران درخشنده،عبدالرضا كاهانی و همه بچه‌هایی كه در این فیلم زحمت كشیدند تشكر می‌كنم و اگر این امكان بود این سیمرغ را تقسیم می‌كردم و به هركدام از بچه‌ها یك مرغ می‌دادم از اعتمادی كه سازندگان فیلم به من كردند سپاسگزارم و از شما كه مشوق ما هستید امیدوارم سال‌های بهتری در انتظار سینمای كشورمان باشد.

خمسه كه به رسم باقی برگزیدگان در كنار دوربین عكاسان قرار می‌گرفت با لبخند معروف خودش جلوی دوربین قرار گرفت.

جایزه بهترین بازیگر مكمل زن شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه پراید به مهتاب كرامتی اهدا شد كه برای گرفتن جایزه تا بالای سن دوید و پشت تریبون هیچ صحبتی نكرد.

اما امیدهای خیلی بیش از این است كه به شمار آید امیدهای محسوس و ملموس در دسترس ما بالاترین‌هایش همین سرمایه‌های انسانی و هنرمندان ما و دانش‌وران و اهالی اندیشه هستند كه امروز تجمع آنها در اقشار جوان‌تر جامعه بیشتر دیده می‌شود.

بنا به گزارش فارس فیلم كوتاهی از ادای دین جشنواره و سینماگران به مظلومان غزه پخش شد كه هنرمندان شهاب حسینی، مهناز افشار، باران كوثری طی سخنانی نسبت به این واقعه ابراز تأسف كردند. سپس نوبت به اهدای جایزه بهترین موسیقی متن شد كه كارن همایونفر جایزه این بخش را شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودرو پراید از آن خود كرد او با تأمل بسیار به روی صحنه حاضر شد و خیلی آرام صحنه را ترك كرد.

جایزه بهترین تدوین نیز شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه پراید به بهرام بیضایی و سپیده عبدالوهاب اهدا شد كه با تشویق حضار همراه بود و هیچ یك از برندگان صحبتی نكردند.

بیضایی كه به سمت صندلی خود می رفت در پاسخ به سوال شهیدی فر و تعداد جوایزی كه فیلم «وقتی همه خوابیم» دریافت كرده سكوت كرده و حتی سرش را برنگرداند.

به گزارش فارس، در این مراسم نوبت به اهدای جوایز بهترین فیلمنامه رسید كه مجری برنامه اعلام كرد كه فیلمنامه كاندیداهای فیلمنامه اقتباسی را در دست ندارد و قرار هم نیست كه كلیپ آنها پخش شود.

مراسم اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر

* داوودی: خوشحالم كه بعد از این همه مدت توانستیم یاد بگیریم كه كم اشكال‌تر فیلمنامه بنویسیم

«مجید مجیدی» عضو هیأت داوران این نكته را به «شهیدی‌فر» یادآوری كرد كه هیچ كاندیدایی در این بخش نداشتند و فقط یك فیلم اعلام می‌شود.

جایزه این بخش شامل سیمرغ بلورین و یك دستگاه خودروی مینیاتور به «واروژ كریم‌مسیحی» برای فیلم «تردید» اهدا شد و جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فرید مصطفوی و ابوالحسن داوودی برای فیلم «زادبوم» تعلق گرفت.

داودی پشت تریبون گفت: من و فرید مصطفوی از سال 1352 و از دوران دانشگاه با هم شروع كردیم و در سال 1360 اولین فیلمنامه‌مان را برای تلویزیون نوشتیم كه مسئول شورای طرح و برنامه تلویزیون از ما 272 اشكال گرفت و همه را هم روی فیلمنامه نوشت طوری كه حجم نوشته‌های او از فیلمنامه ما بیشتر شد.

وی افزود: به هر حال خوشحالم كه بعد از این همه مدت ما توانستیم یاد بگیریم كه یك خرده كم اشكال‌تر فیلمنامه بنویسیم.