تبیان، دستیار زندگی
فشار قبر برای همه هست، منتهی شدت و ملایمت آن نسبت به افراد فرق دارد. نسبت به کفار و فسّاق و منافقین و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فشار قبر

قبر

فـــشـــار قبــــــر

فشار قبر برای همه هست، منتهی شدت و ملایمت آن نسبت به افراد فرق دارد. نسبت به کفار و فسّاق و منافقین و ... خیلی شدید است و کیفر اعمالشان حساب می شود اما نسبت به افراد دیگر ملایم تر است و جبران کوتاهی ها و کفاره گناهانشان محسوب می شود، یعنی با این فشاری که می بینند از گناهانشان کم می شود.

پیامبر اکرم (ص) در روایتی می فرماید: « هیچ مومنی نیست مگر اینکه فشاری در قبر دارد.»

و در روایت دیگری امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرموده: «فشار قبر برای مومن کفاره ضایع کردن نعمتها از ناحیه اوست.»

حالا فشار قبر بر همین بدن وارد می شود یا بر بدن قالب مثالی که در عالم برزخ بدن در درون آن قرار دارد اختلاف است. آقای فلسفی در کتاب معادش می گوید: اینطور نیست که دیوارهای قبر به هم نزدیک شود و مرده را مورد فشار قرار دهد بلکه یک فشار نامرئی و غیر محسوس است که بر روح و جسم برزخی وارد می شود مانند فشاری که فرد اعدامی در شب قبل از اعدام می بیند و محسوس هم نیست و از هر فشار محسوس هم بدتر است. و شاید روی همین حساب است که تا کنون این همه کشف قبر شده هیچ اثری از فشار قبر بر بدن مرده احساس نشده. حتی سابق بر این بعضی برای اینکه فشار قبر و یا سوال و جواب در قبر را کشف کنند به دهن مرده آرد می ریختند و بعدا سر قبر را باز می کردند و نگاه می کردند اما چیزی برایشان معلوم نمی شد چون می دیدند آردها به همان حالت که ریخته می باشد.

به هر حال اصل فشار قبر و اینکه بعضی از افراد به خاطر انجام بعضی از کارها فشار نمی بینند مسلم است و کیفیت فشار هم خیلی مهم نیست.

در اینجا سوالی مطرح است و آن اینکه بعضی از افراد را که به دار می زنند مدتها در بالای دار می مانند یا می سوزانند یا وزنه سنگینی به پایشان می بندند و به قعر دریا می فرستند و ... فشارشان چگونه است؟

جواب: امام صادق (ع) در جواب این سوال فرموده: «خدای زمین همان خدای هواست خداوندی که به زمین دستور می دهد تا مرده مدفون در زمین را فشار دهد به هوا نیز دستور می دهد که مرده در هوا را فشار دهد و همچنین به آب دستور می دهد تا مرده در درون آب را فشار دهد.»

چگونگی فشار قبر

بعضی از گناهکاران چنان فشار قبر سختی می بینند که مغز سرشان از ناخن های پایشان خارج می شود. و چنان فریاد می زنند که غیر از جن و انس همه موجودات و حیوانات صدای آنها را می شنوند و وحشت می کنند و آنها آرزوی برپایی قیامت را می کنند.

وقتی حضرت رقیه (ع)، دختر رسول خدا (ص) از دنیا رفت، پیامبر اکرم (ص) در قبر او ایستاد و سرش را به آسمان بلند کرد و با چشمان اشک آلود فرمود: «خدایا! رقیه ضعیف است به حق من از فشار قبر او در گذر.»

عواملی که باعث فشار قبرند

- بد اخلاقی در خانه و جامعه، در حالات سعد بن معاذ آمده که: «او با خانواده و اهل بیتش بد اخلاقی و کنج خلقی می کرده.»

- کفر و فسق و ظلم و نفاق .

- سخن چینی.

- پرهیز نکردن از ترشح ادرار.

- غیبت کردن .

- مردی زن و بچه اش را رها کند و برود به جایی که از او اطلاع نداشته باشند یا دسترسی به او دشوار باشد.

- از بین بردن نعمتهای خدا و عدم استفاده صحیح از آنها که در روایت فرموده:«ضَغْطَةُ الْقَبْرِ لِلْمُؤمِنِ کَفّارةٌ لِما کانَ مِنْهُ مِنْ تَضْییعِ النِّعَمِ»

- نماز خواندن بدون وضو.

- یاری نکردن و کمک ننمودن مظلوم.

در ثواب الاعمال می گوید:« یکی از روحانیون بنی اسرائیل از دنیا رفت در قبر یک تازیانه به او زدند، قبرش پر از آتش شد، زیرا او یک بار نماز بدون وضو خوانده بود و از کنار مظلوم ضعیفی هم عبور کرده و او را کمک ننموده بود.

احادیث از بحار الانوار


جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.