تبیان، دستیار زندگی
شما هم تا به حال آن روبان‌های رنگی را دیده‌اید؟ همان روبان‌های رنگارنگی كه خیلی‌ها آنها را به بازویشان می‌بندند یا نمادی كوچك از آنها را به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر روبان، نشان یك بیماری

زبان روبان‌ها را بیاموزید

روبان ها

شما هم تا به حال آن روبان‌های رنگی را دیده‌اید؟ همان روبان‌های رنگارنگی كه خیلی‌ها آنها را به بازویشان می‌بندند یا نمادی كوچك از آنها را به سینه‌شان می‌چسبانند؟

شاید خیال می‌كنید فقط یك نوع روبان رنگی وجود دارد و آن هم روبان قرمز مربوط به حمایت از بیماران ایدزی است، اما كاملا در اشتباه هستید، چون به جز روبان قرمز، روبان‌های رنگی دیگری هم وجود دارند كه هر یك از آنها نكته‌ای مهم را درباره سلامتی بشر، یادآوری می کنند. بد نیست شما هم آنها را بشناسید.

روبان سفید

روبان سپید

شاید این روبان را كمتر در كشورمان دیده باشید، اما در كشوری مثل كانادا كه مكان اصلی ایجاد آن است، بیشتر دیده می‌شود. روبان سپید به وسیله مردانی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه مخالف اعمال خشونت علیه زنان هستند. البته این روبان معنای دیگری هم دارد و آن، هشدار درباره بیماری‌های ریوی و حمایت از مبتلایان به سرطان استخوان است.

این روبان اگر طیف نقره‌ای بگیرد، هشداری درباره بیماری پاركینسون و كودكان كم توان ذهنی است.

روبان نارنجی

روبان نارنجی

نشانه ی هشدار درباره مرگ با تصادفات رانندگی، تقاضای امنیت در بزرگراه‌ها، توجه به تنوع فرهنگ‌ها، ابراز خطر درباره گرسنگی در جهان و اهمیت دادن به سلامتی كارگران است.

روبان زرد

روبان زرد

این روبان درباره سرطان كبد و مثانه، پیشگیری از خودكشی، به خصوص خودكشی نوجوانان هشدار می‌دهد.

روبان صورتی

روبان صورتی

این روبان نمادی از سرطان سینه است، كسانی كه این روبان را به لباسشان می‌آویزند، می خواهند لزوم انجام معاینه سینه و مراجعه به پزشك زنان را از نخستین سال‌های بلوغ به خانم ها گوشزد كنند.

همین روبان اگر صورتی و آبی باشد، به معنای هشدار درباره سرطان التهابی سینه و همچنین تلاش برای جلوگیری از مرگ و میر اطفال است.

این روبان صورتی اگر طیف ارغوانی بگیرد، به معنای سل جلدی، سرطان لوزالمعده و چند جور بیماری عجیب و غریب دیگر است.

روبان قهوه ای

روبان قهوه‌ای

روبان‌ قهوه ای به معنای تلاش برای ترك سیگار، هشدار درباره سرطان روده و حمایت از مبتلایان به آن هستند.

روبان آبی

روبان آبی

این روبان اگر تیره رنگ باشد، به معنای هشدار درباره آرتروز، حمایت از قربانیان جنایت، مخالفت با سوء استفاده از كودكان و آگاهی‌رسانی درباره اهمیت كیفیت آب آشامیدنی است، اما اگر رنگش روشن باشد، یعنی هشدار در مورد سرطان مردان، سقط جنین، سرطان پروستات، اختلالات خوردن، هشدار درخصوص سقط جنین و تیروئید است.

در صورتی كه این روبان آبی فیروزه‌ای باشد، شما را از سرطان تخمدان آگاه می‌كند.

روبان خاکستری

روبان خاكستری

این روبان، هزار جور معنا دارد و این به عهده خودتان است كه حدس بزنید كسی كه آن را به لباسش آویخته است قصد دارد به شما در مورد بیماری افازی (ناتوانی در تكلم) گوشزد كند یا آسم یا مشكلات مغزی و تومور‌ها یا دیابت یا آلرژی در كودكان یا... .

روبان سبز

روبان سبز

سبز، سبز، سبز، سبز رنگ زندگی است، اما اگر روبانش را دیدید ممكن است نشان‌دهنده سرطان باشد یا تلاشی برای حفظ محیط زیست یا افسردگی در دوران كودكی، بیماری‌های زانو، سرطان خون، آب سیاه چشم، كم‌هوشی، از دست دادن فرزندان و رانندگی بی‌خطر و ادای احترام به اهداكنندگان مغز استخوان است.

روبان قرمز

روبان قرمز

این یكی را همه می‌شناسید، این روبان به معنای اعلام حمایت از مبتلایان به ایدز، تلاش برای توانمندسازی آنها و نگرش مهربانانه جامعه نسبت به این گروه از بیماران است.

این روبان یعنی ما جامعه‌ای پیشرفته هستیم كه نه قصد داریم مبتلایان به ایدز را محكوم كنیم، نه محروم و نه مطرود! بلكه آنها قرار است یاوران ما در پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری باشند.

این رنگ اگر زرشكی باشد هشداری درباره سزارین است تا به شما بفهماند وقتی پزشك به شما اطمینان داده می‌توانید زایمانی طبیعی داشته باشید، هیچ لزومی ندارد دست به دامن سزارین شوید.

جام جم آنلاین

* مطالب مرتبط:

روبان قرمز چطور به نشان ایدز تبدیل شد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.