تبیان، دستیار زندگی
پیام و اعلامیه امام‌خمینی به ملت جهت حفظ آمادگی و هوشیاری برای مقابله با توطئه‌های احتمالی عناصر ارتش شاهنشاهی، توصیه به برقراری رابطه برادرانه با ارتشیانی كه به ملت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمد آنچه منتظرش بودیم!

از سری مجموعه سال ها پیش در این روز...

57/11/22

ایران

ادامه جنگ شدید خیابانی بین مردم و نیروهای گارد در خیابانهای تهران. اعزام ارابه‌های جنگی به دوشان‌تپه و نیروی هوایی برای مقابله با مردم. هجوم مردم به ستون اعزامی‌ در تهران‌پارس و به آتش كشیدن ارابه‌های جنگی و مجروح شدن سرلشكر ریاحی (فرماندهی گاردی‌ها) و گرفتار‌شدن وی به دست مردم در ساعت 3 بعد از نیمه‌شب.

هجوم مردم به كارخانه تسلیحات ارتش واقع در خیابان فرح‌‌آباد. ابراز ناتوانی و امتناع فرمانداری نظامی، نیروی زمینی، گارد و هوانیروز از اعزام نیرو برای مقابله با حمله مردم به مسلسل‌سازی. رخنه كردن مردم به داخل كارخانه تسلیحات از طریق‌‌ ایجاد پنج شكاف در درب جنوب‌غربی و دیوار شرقی آن. فرمان غیرقابل اجرای بختیار مبنی بر بمباران مركز آموزش هوایی دوشان‌تپه و مسلسل‌سازی.

بروز تزلزل در لشكر گارد و فرار انبوه سربازان از سربازخانه قصر و اظهار نگرانی فرمانده قرار‌گاه ستاد بزرگ ارتشتاران از مشاهده‌‌ این عمل سربازان آن قرارگاه.

امام

تشكیل جلسه شورای فرماندهان ارتش با حضور 27 نفر از فرماندهان، معاونان و مسؤولان سازمانهای مسلح شاهنشاهی و صدور اعلامیه موسوم به "اعلام بی طرفی ارتش" برای‌جلوگیری از‌متلاشی‌شدن آن.

بی‌طرفی ارتش و اهداف آن از دیدگاه ارتشبد قره‌باغی و مهندس بازرگان ؛ قره‌باغی : هدف از اعلام بی‌طرفی ارتش جلوگیری از ادامه تجاوز مردم به سربازخانه‌ها و اماكن نظامی‌بود. مهندس بازرگان : آمریكاییها می‌خواستند ارتش از جریان انقلاب بركنار باشد.

ایران

تداوم جریان مردمی‌ انقلاب و هجوم مردم به پادگانها و مراكز نظامی‌در تهران و شهرستانها - سقوط پادگان عشرت‌آباد، دبیر ستان نظام، پادگان باغشاه، مجلس، كاخ انگلستان، فرستنده رادیو در میدان ارگ، ساختمانهای كمیته مركزی، شهربانی كل، پادگانهای حشمتیه، عباس‌آباد، جی، مهرآباد و ژاندارمری شاهپور. دستگیری بسیاری از مقامهای نظامی‌ و غیرنظامی‌ رژیم پیشین ؛ از جمله از ارتشبد نعمت‌الله نصیری (رئیس ساواك)، مجیدی (رئیس سازمان برنامه)، نهاوندی (رئیس دفتر فرح)، مهدوی (وزیر بازرگانی)، همایون (وزیر اطلاعات) و هویدا (نخست‌وزیر رژیم شاه در مدت سیزده سال).

تلاش مهندس بازرگان و دولت موقت برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و جلب همكاری سران ارتش از زبان ارتشبد قره‌باغی (آخرین رئیس ستاد ارتش سپاه) و شرح ملاقات مهندس بازرگان، دكتر یدالله سحابی و امیر‌انتظام با ارتشبد قره‌باغی.

پیام رادیو - تلویزیونی مهندس بازرگان مبنی بر اعلام همبستگی ارتش با انقلاب و درخواست از مردم برای خودداری از هرگونه حمله به مراكز نظامی‌.

پیام و اعلامیه امام‌خمینی به ملت جهت حفظ آمادگی و هوشیاری برای مقابله با توطئه‌های احتمالی عناصر ارتش شاهنشاهی، توصیه به برقراری رابطه برادرانه با ارتشیانی كه به ملت و دولت قانونی ملی - اسلامی‌پیوسته‌اند. همچنین صدور فتوای امام درباره نادرستی قسم ارتشیان برای حفظ قدرت .

اظهار نظر دو تن از كارشناسان آمریكایی (مایكل لدین و ویلیام لوئیس) درباره علت وضعیتی كه از واپسین ساعت امروز در ارتش پدید آمده و تسلیم ژنرالها. به نظر‌‌این دو تن‌‌ این وضعیت، هم علامت كارآیی شگردهای جنبش آیت‌الله خمینی است و هم ضعف سیاست تسلط مطلق شاه بر نیروهای مسلح و وفاداری سران نظامی‌ به شخص او را نشان می‌دهد.

تشریح وضعیت ارتش‌‌ ایران در آخرین ساعت امروز از زبان دو تن از مقامهای بلند پایه آمریكا : سایروس ونس (وزیر خارجه آمریكا) : «نیروهای ارتش دچار تجزیه و پراكندگی شدند. فرماندهان نظامی‌ برای جلوگیری از فروپاشی كامل ارتش نیروهای نظامی‌ را به پادگانها فراخواندند. » ژنرال‌هایزر : «ارتش فرماندهان خود را از دست داده، تجزیه آن نیز شروع شده است. »

جنگ

جلسه اضطراری كاخ سفید با شركت برژینسكی، وارن‌كریستوفر، دوید‌نیوسام، چار‌لزدوتكان، ژنرال جونز، ترنر (رئیس سیا)، فرانك كارلوچی، گری‌ سیك و بعضی دیگر از مقامهای سازمان سیا، وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملّی آمریكا درباره‌‌ ایران و بررسی راه‌حلهایی برای حفظ ارتش و جلوگیری از فروپاشی آن، حتی اگر توسل به اقدام نظامی‌ باشد و سرانجام اعتراف برژیسنكی به اینكه آمریكا از حوادث عقب‌افتاده و ابتكار عمل از دست تصمیم‌گیرندگان آمریكایی خارج شده است.

خاطرات ویلیام سولیوان (آخرین سفیر آمریكا در تهران) درباره گرفتار شدن افراد هیأت مستشاری آمریكا در پناهگاه ستاد مشترك و تلاش وی برای نجات آنان و در همین حال تلفن غیرمنتظره و طرح تصورات كاخ سفید در مورد امكان انجام دادن كودتای نظامی‌ در ‌‌ایران و برخورد تند تلفنی سولیوان با نیوسام و تلفن رئیس هیأت مستشاری به سولیوان و اعلام‌‌ اینكه در اوضاع فعلی ایران شانس موفقیت یك كودتای نظامی‌ فقط پنج درصد است.

خاطرات سایروس‌ ونس (وزیر خارجه آمریكا) درباره اوضاع نابسامان نظامیان آمریكایی در‌‌ایران و نداشتن توانایی برای اقدام‌نظامی‌ - كه در مذاكره تلفنی واشنگتن با سفارت‌آمریكا درتهران گفته‌شده‌بود.

خبر حمایت عراق از ادامه سلطنت شاه در‌‌ ایران را سفارت آن كشور در تهران تكذیب كرد: نامه سفارت عراق به كیهان : هیچ مقام عراقی چنین سخنی را نگفته و عراق به اراده میهن‌پرستانه ملت‌‌ ایران كمال احترام را می‌گذارد و در امور داخلی‌‌ ایران هیچ‌گاه دخالت نمی‌نماید.

گزارش الوطن (چاپ كویت) درباره اقدام مشترك عراق و عربستان سعودی برای گزینش تدابیر امنیتی جهت مقابله با انقلاب اسلامی‌: برگزیدن تدابیر مشترك برای رویارویی با كلیه عواقب احتمالی انقلاب ایران در دستور جلسه یك كنفرانس عالی كشورهای خلیج‌(فارس) قرار خواهد گرفت.

59/11/22

عملیات آزادسازی پاسگاه مرزی ... محور مریوان.

61/11/22

شهادت عبد الله سر ابادانی، جانشین تیپ سوم لشگر 27 محمد رسول الله

64/11/22

جنگ

- قرارگاه تاكتیكی ستاد مشترك ارتش عراق در شهر ناصریه، پس از كشف تك اصلی نیروهای خودی و تشخیص محور اصلی عملیات، به فرماندهی نیروهای گارد ریاست‌جمهوری اعلام كرد كه باید هر چه سریع‌تر با تمام امكانات، برای سد كردن راه دشمن و باز پس گرفتن اهداف قبلی، زیر امر سپاه هفتم وارد عمل شود. در این روز، ستاد عملیات جنوب در پی تصمیمی عجولانه تیپ 3 نیروی مخصوص و تیپ 4 پیاده را وارد عمل كرد و در بدترین موضع دفاعی قرار داد. این 2 تیپ برای جلوگیری و سد كردن تك نیروهای خودی در دو طرف جاده استراتژیك گسترش یافتند؛ اما با اجرای آتش موثر توپخانه خودی، در نخستین روز، حدود 30درصد تلفات جانی را متحمل شدند. در همین روز، به گردان كماندویی

جنگ

تیپ 10 زرهی دستور داده شد تا در سه راهی منتهی به جاده قرارگاه لشكر 26 گسترش پیدا كند و مانع  دور زدن رزمندگان به پشت تیپ‌های 3 و 4 گارد ریاست‌جمهوری شوند. در طول 24ساعت پدافند، تیپ‌های 3 و حدود 35 درصد از نیروهایشان توسط آتش دقیق و قدرتمند توپخانه‌های ما منهدم شدند سرانجام، 2 تیپ مزبورتا روز 24/11/1364 به صورت دقیقه شمار از سوی نیروها و توپخانه خودی متحمل تلفات شدند.

-شهادت سید مهدی سلطانی مهر و محمد کریمی از مسئولین گردان مخابرات لشگر 27

- فتح پایگاه موشکی دشمن توسط گردان مالک اشتر لشگر 27 در عملیات والفجر 8

- شهادت کیو مرث نوروزی جانشین گردان موسی بن جعفر تیپ دوم لشگر 27

65/11/22

-راهپیمایی باشكوه 22 بهمن (این راهپیمایی به عنوان نظرخواهی عمومی برای حاكمیت جمهوری اسلامی تلقی شده است.)

-عملیات فتح 4 (مرحله اول).