تبیان، دستیار زندگی
تصمیم عربستان به پرداخت وام 6 میلیارد دلاری در عرض 6 ماه آینده به عراق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال ها پیش در این روز...
روز نگار

57/11/21

ابزار ناتوانی نیروهای نظامی‌ و انتظامی ‌شاهنشاهی از مقابله با توزیع سلاح بین مردم در مساجد.

ادامه هجوم نیروهای گارد به نیروی هوایی. سرازیر شدن سیل جمعیت برای كمك به مدافعان پایگاه هوایی در فرح‌آباد. انهدام پنج دستگاه تانك و تصرف سه‌دستگاه دیگر به دست مردم و خلع‌سلاح افراد گارد.

انتشار اعلامیه شماره 40 فرمانداری نظامی‌ در تهران در ساعت 14 مبنی بر افزایش ساعت منع رفت و آمد از ساعت 30 :16 تا 5 بامداد و بروز هیجان و التهاب در شهر.

انتشار اعلامیه امام‌خمینی در ساعت 16 مبنی بر غیرقانونی بودن اعلامیه فرمانداری نظامی‌تهران و دعوت از مردم به نادیده‌گرفتن آن. هجوم مردم به خیابانها و سنگربندی آنها به منظور مقابله با حكومت نظامی‌. همچنین صدور اعلامیه نخست‌وزیر درباره پذیرفتنی نبودن ممنوعیت اعلام شده از سوی فرماندار نظامی‌.

انتشار اعلامیه شماره 41 فرمانداری نظامی‌تهران در ساعت 20 و افزایش ساعت منع رفت و آمد تا ساعت 12 ظهر روز 22 بهمن 1357.

هجوم مردم به مراكز نظامی‌ و انتظامی‌ و سقوط كلانتریهای 10، نارمك، تهران‌نو. محاصره كلانتری 6، تسلیحات ارتش در فرح‌آباد و پادگان لویزان در تهران. خلع سلاح پایگاه نوژه در همدان به دستور آیت‌الله مدنی و مسدود شدن جاده همدان به تهران و جاده ساوه به تهران به دست مردم برای جلوگیری از حركت ستونهای نظامی‌ به سوی پایتخت.

پیام آیت‌الله طالقانی خطاب به مردم و نیروهای درگیر در مركز آموزش دوشان‌تپه : واقعه پادگان نیروی هوایی توطئه‌ای از ناحیه بعضی از مسؤولین جزء در ارتش است ؛ ملت از مداخله‌جویی پرهیز نمایند.

آغاز در‌گیری مسلحانه در داخل ارتش شاه به طرفداران انقلاب در نیروی هوایی و نظامیان وفادار به رژیم گذشته در ساعت 22 دیشب (20/1/1357) به هنگام تماشای مراسم استقبال امام از تلویزیون و ابراز احساسات پرسنل نیروی هوایی نسبت به‌‌ایشان. شرح چگونگی‌‌ این ماجرا به نقل از مطبوعات و از زبان ارتشبد قره‌باغی (آخرین رئیس ستاد بزرگ ارتشتاران).

تشكیل جلسه شورای امنیت ملی با شركت شاپور بختیار (نخست‌وزیر)، میرفندرسكی (وزیر امور‌خارجه) و فرماندهان نیروهای نظامی‌ و انتظامی‌در ساعت 18 پس از‌‌اینكه مردم به دستورهای حكومت نظامی‌ عمل نكردند و تصمیم‌‌این شورا دربارة تشدید مقررات حكومت نظامی‌ و دستگیری رهبران انقلاب.

گزارش لحظه به لحظه روزنامه اطلاعات از مقر امام و واكنش عمومی‌ در مقابل اعلامیه شماره 41 فرمانداری نظامی‌. پخش شایعه توطئه كودتای نظامی‌در ساعت 22 و اعترافهای سرهنگ كیخسرو نصرتی (آخرین رئیس ستاد پلیس تهران) از چگونگی اجرای طرح كودتا.

58/11/21

دیدار شاه حسن از عربستان و عراق.

63/11/21

تصمیم عربستان به پرداخت وام 6 میلیارد دلاری در عرض 6 ماه آینده به عراق

جنگ

64/11/21

- در این روز، قرارگاه تیپ 111 كاملاً به محاصره رزمندگان اسلام درآمد و دیگر گردان‌ها نیز منهدم شدند؛ زیرا نیروهای خودی اجازه نشان دادن كوچك‌ترین واكنشی را به‌‌دشمن ندادند. در نخستین مرحله پاتك، دشمن مذبوحانه به بمباران شیمیایی متوسل شد و منطقه را آلوده كرد.

- از سوی دیگر، تلاش زیاد نیروهای عراق برای نجات فرمانده تیپ 111 و بردن سایت موشكی نتیجه‌ای نداشت و تیپ 38 كماندویی به دلیل حجم زیاد آتش خودی، به منطقه پاتك نرسید.

لشگر 27 محمد رسول الله نیز در این روز در عملیات والفجر 8 پیوست.

65/11/21

اعزام سپاه یكصد هزار نفری حضرت مهدی (عج) به جبهه‌های نبرد.

66/11/21

عراق در هفته‌های اخیر جنگ صادرات نفت را افزایش داده است.


جمع آوری و تنظیم: فاطمه شریعتمدار