تبیان، دستیار زندگی
نام او با «حفظ قرآن» عجین شده. بیشتر از آنچه تدریس ها، تربیت مربى، تألیف كتاب در زمینه حفظ قرآن، شركت و درخشش فوق العاده او در مسابقات ملى و جهانى در دهه ۶۰ و اوایل دهه ،۷۰ شركت در تصمیم سازى هاى كلان قرآنى كشور، او را به «جریان ساز حفظ قرآن» تبدیل كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان ساز حفظ قرآن در ایران

دكمه Play ضبط را كه مى زنى، شروع مى كند به خواندن. صدایش خیلى به گوش ات آشناست. سالهاست جزء خوانى ماه رمضان تلویزیون غرق اوست. البته تا قبل از این كه شبكه قرآن ایجاد شود و انواع و اقسام صداهاى معروف و غیر معروف، داخلى و خارجى و اسمایى كه حتى تا حالا به گوش ات هم نخورده! را ببینى و بشنوى!

كمتر CD قرآنى پیدا مى كنى كه یك دوره ترتیل قرآن با صداى او را نداشته باشد. كمتر حافظ قرآنى را پیدا مى كنى كه حداقل اسم او را نشنیده، حالا چه برسد به اینكه با نوارهاى سه بار تكرارش قرآن را حفظ كرده باشد. «شهریار پرهیزگار» بر خلاف خیلى از چهره هاى برجسته قرآنى كشور، در میان عموم مردم هم نامى آشناست. شاید چهره اش را نشناسد، اما اسمش را بعید است نشنیده باشند. محجوب، آرام، جوان، با صفا و قرآنى شاید نخستین صفت هایى باشد كه با دیدن چهره او در ذهنت مى گذرد كه البته واقعیتش هم همین است!

«پرهیزگار» را بیشتر از دوره ترتیل معروفش مى شناسیم تا قارى قرآن بودن و هر چیز دیگر.

شاید خیلى ها ترتیل او را از لحاظ فنى قبول نكنند، اما جسارت و خلاقیت یك جوان ایرانى در كنار تبحر و تسلط او بر فنون قرائت قرآن، واقعاً قابل ستایش است.

خود من از همان دوران نوجوانى از مدافعان سرسخت پرهیزگار بودم و البته از علاقه مندان به او.

جزو نخستین هاى ایران اسلامى است كه در مسابقات حفظ قرآن در سطح دنیا شركت كردند. متولد مرداد ،???? بچه تهران. شاید مادرش وقتى دعا و قرآن را با آهنگى حزین در خانه مى خواند، فكرش را هم نمى كرد این كار او تأثیرى روى شهریار كوچك عزیزش مى گذارد كه حالا طنین صداى همان كودك ?? سال پیش، در خانه هاى دیگر و در گوش كودكان علاقه مند به قرآن، پخش مى شود.

«یكى از تفریحات كودكى من این بود كه گوشه اى مى نشستم و مسابقه اى قرآنى براى خودم ترتیب مى دادم، خودم را قارى تجسم مى كردم و احساس مى كردم از من براى اجراى برنامه دعوت شده و در شروع مسابقه من باید بخوانم، بعد با یك لحن و وضعیت خاصى شروع به خواندن مى كردم، خانواده كه این را مى دیدند، بیشتر توجه شان جلب شد و مرا به جلسات قرآن راهنمایى كردند.»

نام او با «حفظ قرآن» عجین شده. بیشتر از آنچه تدریس ها، تربیت مربى، تألیف كتاب در زمینه حفظ قرآن، شركت و درخشش فوق العاده او در مسابقات ملى، شركت در تصمیم سازى هاى كلان قرآنى كشور، او را به «جریان ساز حفظ قرآن» تبدیل كند

مثل خیلى دیگر از قرآنى هاى تهران، در جلسات استاد مولایى شركت مى كرده و آنجا حافظ قرآن شده، قبل از انقلاب ?? سال كه داشت، نخستین تجربه رسمى اش در فعالیت هاى قرآنى، نخستین كار سیاسى اش هم بود! مسابقات قرآن مسجد لاله زار در مقابله با رژیم طاغوت برگزار شده بود و شهریار آنجا آیاتى از سوره یوسف را به زیبایى خواند.

در نگاه اول هرچقدر فكر كنى هیچ ربطى بین او و مدرك تحصیلى اش پیدا نمى كنى، مهندسى كامپیوتر دانشگاه شهید بهشتى، اما بعد مى فهمى كه حتى چند تا كتاب مربوط به رشته اش را هم ترجمه كرده. از معدود حافظ هاى ایرانى است كه در مسابقات عربستان اول شده (این كه مى گویم معدود، دلیلش را باید از عرب ها پرسید!)

بهترین خاطراتش، دست بوسى حضرت امام و رفتن به داخل كعبه است.

داورى مسابقات خیلى سطح بالا، تدریس و تربیت مربى، شركت در تصمیم سازى براى امور قرآنى كشور، رفتن به كشورهاى خارجى براى تبلیغ و... از فعالیت هاى قرآنى اكنون اوست.

نقش «شهریار پرهیزگار» در ایجاد «جریان حفظ قرآن» در ایران بعد از انقلاب، غیر قابل انكار است. كمتر حافظ قرآنى پیدا مى كنید كه خاطره اى از صداى گرم پرهیزگار، از دورانى كه قرآن حفظ مى كرده، در ذهنش نمانده باشد. نام او با «حفظ قرآن» عجین شده. بیشتر از آنچه تدریس ها، تربیت مربى، تألیف كتاب در زمینه حفظ قرآن، شركت و درخشش فوق العاده او در مسابقات ملى و جهانى در، شركت در تصمیم سازى هاى كلان قرآنى كشور، او را به «جریان ساز حفظ قرآن» تبدیل كند - كه البته این ها هم مؤثر بوده است - صداى گرم و دلنشین، خلاقیت و نوآورى، تسلط بر قرائت قرآن و از همه مهمتر اخلاص و صفاى او هنگام خواندن دوره كامل ترتیل قرآنش بوده كه نقشى بى بدیل در ایجاد موجى از شور و علاقه نسبت به حفظ قرآن در كشور داشته است.

حرف هایى هم براى فعالان قرآنى دارد: «فعالیت هاى قرآنى كشور باید از این حالت ضعیف، پراكنده و غیر تشكیلاتى خارج شود و مورد توجه مسئولان قرار گیرد، باید میان عناصر قرآنى، همدلى واقعى ایجاد شود، آنها باید در موضعگیرى هایشان همواره تمایلات معنوى را مد نظر بگیرند و از هرگونه نفسانى عمل كردن در این زمینه بپرهیزند و...»

شهریار پرهیزگار یكى از چند ده و شاید هم چند صد یا بهتر چند هزار، چهره اى است كه زندگى خود را وقف قرآن كرده اند، قدر این خادمان قرآن را باید بیشتر از اینها دانست.

روزنامه ایران