تبیان، دستیار زندگی
شاید گرانی خدمات درمانی آدم را از مراجعه به دکتر منصرف کرده باشد؛ شاید چشم و گوش و دهان و دندان جزء کالاهای لوکس باشند که شامل بیمه نمی شوند، اما در این ساختمان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختمان پزشکان

ساختمان پزشکان

ورود برای همه رایگان

شاید گرانی خدمات درمانی آدم را از مراجعه به دکتر منصرف کرده باشد؛ شاید چشم و گوش و دهان و دندان جزء کالاهای لوکس باشند که شامل بیمه نمی شوند، اما در این ساختمان پزشکان، تمامی اعضای بدن شما به رایگان مورد معاینه قرار می گیرند و از بهترین درمانها به صورت رایگان برخوردار می شوید، بخوانید:

الخصال عن الأَصبَغ بن نُباتَة: قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام لِلحَسَنِ ابنِه علیه السلام: یا بُنَیَّ ألا اُعَلِّمُکَ أربَعَ خِصالٍ تَستَغنی بِها عَنِ الطِّبِّ؟

فَقالَ: بَلی، یا أمیرَالمُؤمِنینَ.

قالَ: لا تَجلِس عَلَی الطَّعامِ إلاّ و أنتَ جائِعٌ، ولا تقُم عَنِ الطَّعامِ إلاّ و أنتَ تَشتَهیهِ، و جَوَّدِ المَضغ، و إذا نِمتَ فَاعرِض نَفسَکَ عَلَی الخَلاءِ. فَإذَا استَعمَلتَ هذَا استَغنَیتَ عَنِ الطِّبِّ.(1)

الخصال به نقل از اصبغ بن نباته:

امیر المؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام به فرزند خود حسن علیه السلام فرمود:"پسرم! آیا تو را چهار نکته نیاموزم که به کمک آنها از طب بی نیاز شوی؟"

گفت: چرا ای امیرمؤمنان!

فرمود:"بر سفره نمی نشینی مگر آن هنگام که گرسنه ای؛ و از سفره برنمی خیزی مگر در آن هنگام که هنوز میل خوردن داری؛ خوب بجو؛ و به گاه خفتن خودت را بر خلا(2) عرضه کن. اگر این چهار نکته را به کار بستی، از طب بی نیاز شوی".


1. الخصال، ص 229، ح 67، الدعوات، ص 74، ح 173، طبّ الإئمّة لا بنی بسطام، ص 3، بحار الأنوار، ج 62، ص 267، ح 42.

2. خلا: آب دست جای.متوضّا، کنیف، مستراح(لغت نامه دهخدا).

منبع:

دانشنامه احادیث پزشکی، محمد ری شهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.