تبیان، دستیار زندگی
توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما فراموش نكنیم افراط در آن كه از بیكاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزه‌های كاذب از سوی دیگران ناشی می‌شود، ممكن است به بیماری‌های روحی و روانی، توهم و تلقیات نادرست درباره اندام و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه بالغان ،وسوسه های رنگارنگ

دوران بلوغ

بلوغ به تناسب سن نیازها و رفتارهای جدید برای نوجوان می‌آفریند كه بخشی از آنها به اختصار به این شرح است:

گروه دوستی همسالان امكاناتی برای مشاوره ، یادگیری مهارت‌های جمعی،‌كسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشكلات و احساسات بلوغ ، كنترل رفتار و روابط عاطفی گسترده‌تر در اختیار نوجوان قرار می‌دهد.

تمایل به عضویت در گروه‌های دوستی: گروه دوستی همسالان امكاناتی برای مشاوره ، یادگیری مهارت‌های جمعی،‌كسب آگاهی، تمرین استقلال، در میان گذاشتن مشكلات و احساسات بلوغ ، كنترل رفتار و روابط عاطفی گسترده‌تر در اختیار نوجوان قرار می‌دهد. گروه‌های دوستی به بهبود روابط عاطفی و اجتماعی و سازگاری وی كمك می‌كند و نوجوان را در معرض تعامل انسانی و دلخواه قرار می‌دهد. افراد در سن بلوغ دوستانی را ترجیح می‌‌دهند كه هوش، شكل ظاهری، استعدادهای ویژه و داشته و انعطاف‌پذیر و مهربان و مشتاق باشند.

یك دوست چه الگو باشد و چه نیاز به كمكی داشته باشد یا حتی حس‌همذات پنداری ایجاد كند ، برای نوجوان محترم است. نوجوان در دوره بلوغ نسبت به گروه دوستانش تعصب دارد و بدون قضاوت آنها را افرادی شایسته و لایق می‌پندارد.

تحرك: نوجوان سرشار از انرژی است. بخشی از این انرژی كه از سوخت‌ و ساز ویژه بدن وی ناشی می‌شود در راه انگیزش جنسی صرف می‌شود و بخش دیگر به صورت مبارزه طلبی، پرخاشگری، حادثه‌جویی، سركشی، عصیان و حرافی تجلی می‌یابد. در این باره ورزش بهترین روش تخلیه انرژی محسوب می‌شود كه سلامت جسم و روح وی را به ارمغان می‌آورد.

نداشتن تعادل رفتاری: تغییرات پر دامنه و سریع‌ بلوغ موجب می‌شود نوجوان تقدم و تاخر كارهایش را از دست بدهد. او نمی‌تواند برای روزمرگی‌اش اولویت خاصی را برگزیند و از این رو ممكن است در امور درسی‌اش به افت و بی‌انگیزگی دچار شود. یا برای مثال، تعادلی منطقی میان ساعات بازی و خوابش برقرار نكند. ممكن است انرژی زیادی برای یكی از فعالیت‌های روزمره صرف كند و از كارهای دیگر باز ماند. كمك و مشاوره والدین در این باره ضروری است.

بدبینی و شك:‌ ارزش قائل شدن بیش از اندازه و مطلق برای هنجارهای اخلاقی و احتمالا نیافتن آنها در رفتار و كردار والدین و اطرافیان ، احساسات نوجوان را برمی‌‌انگیزد و او را به شك و تردید دچار می‌كند. این تردید و بدبینی پس از‌ آن ممكن است به رذایل اخلاقی نظیر استعمال دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الكلی، رفتارهای پر خطر  یا حتی اعتیاد به مصرف قرص‌های آرامبخش منجر شود. هدایت نوجوان، بازآفرینی ارزش‌ها و كمك به وی برای درونی كردن آنها در این باره شیوه‌ای كارآمد است.

توجه بیش از اندازه به اندام و ظاهر: توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد ، اما فراموش نكنیم افراط در آن كه از بیكاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزه‌های كاذب از سوی دیگران ناشی می‌شود ، ممكن است به بیماری‌های روحی و روانی، توهم و تلقیات نادرست درباره اندام و ظاهر منجر شود.

توجه به ظاهر در دوران بلوغ تا حدی طبیعی است و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد ، اما فراموش نكنیم افراط در آن كه از بیكاری نوجوان و احتمالا ایجاد انگیزه‌های كاذب از سوی دیگران ناشی می‌شود.

عقاید نادرست و رفتارهای نامناسب: تازه‌بالغان بیشتر در میان جمع رفتار مناسبی ندارند یا سخنان نسنجیده به زبان می‌آورند. حتی ممكن است بیش از اندازه منزوی و گوشه‌گیر باشند و به افكار و عقایدی در تایید آن دست یابند.

صحبت و مشاوره با نوجوانان و شركت دادن آنها در مناسبات و اجتماعات فامیلی می‌تواند از طریق تقویت مهارت‌های ارتباطی تاثیری مثبت بر عقاید و رفتار آنان ایجاد كند.

باید به نوجوان كمك كرد تا دنیا را به اندازه نیاز بشناسد، خویشتن را دوست بدارد و جایگاهی منطقی و عقلانی برای خویش در جامعه پیرامون تصویر كند.

نداشتن انگیزه و ترسیم نكردن آینده‌ای روشن: طبق تحقیقات انجام شده میان یاس از آینده در دوران نوجوانی و تكامل شخصیت با بزهكاری اجتماعی رابطه‌ای معنادار وجود دارد. معضلات اجتماعی اصلی‌ترین متهم این یاس شخصیتی است و از آنجا كه حل این معضلات وسیع به راحتی امكان‌پذیر نیست. تنها روش موجود برای جلوگیری از افسردگی و بدبینی به آینده در نوجوان، جانبداری از او در برابر مشكلات فراگیر جامعه و همزمان انگیزش منطقی وی برای غلبه بر آنهاست. باید به نوجوان كمك كرد تا دنیا را به اندازه نیاز بشناسد، خویشتن را دوست بدارد و جایگاهی منطقی و عقلانی برای خویش در جامعه پیرامون تصویر كند.

منبع : جام جم - با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

علل بزهكاری نوجوانان

دغدغه های والدین و انتظارات فرزندان

تولد دوم در زندگی

12 توصیه برای والدین یک نوجوان

آزادی با قید و شرط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.