تبیان، دستیار زندگی
این چشمه در قسمت غربی کوه زندان قرار دارد و دارای دو مظهر در جنوب زندان سلیمان است و از آب آن در استخر طبیعی استفاده می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمه های معدنی استان آذربایجان غربی

چشمه زندان سلیمان

چشمه زندان سلیمان

این چشمه در قسمت غربی کوه زندان قرار دارد و دارای دو مظهر در جنوب زندان سلیمان است و از آب آن در استخر طبیعی استفاده می کنند. در مسیر خروج آب از حوضچه ها آلگو – باکتری های سبز و قرمز – رشد کرده اند. همچنین در مسیر حرکت آب رسوبات رنگی کربنات های کلسیم و منیزیم بر روی زمین مشاهده می شود. آب این چشمه در درمان بیماری های مجاری تنفسی، روماتیسم ها و بیماری جلدی مفید است.

چشمه رازی

روستای "رازی" در شش کیلومتری قطور قرار دارد. مظهر چشمه در یک کیلومتری جاده در این ناحیه واقع شده است. آب این چشمه به همراه گاز از زمین خارج می شود و در دامنه تپه ای جریان می یابد و رسوبات اخرایی رنگ اکسید آهن از خود بر جای می گذارد. آب این چشمه از دسته آب های بی کربناته کلسیک گاز و آهن دار سرد است.

چشمه کلوانس

این چشمه در شمال غربی شهرستان خوی، در نه کیلومتری چشمه "دسته دره" قرار دارد. اطراف چشمه از رسوبات اخرابی رنگ اکسید آهن پوشیده شده است. آب چشمه کلوانس از دسته آب های بی کربناته مخلوط گاز و آهن دار سرد است.

چشمه دسته دره

چشمه دسته دره در بیست و نه کیلومتری شمال غربی شهرستان خوی قرار دارد. این چشمه در مجاور دره ای که در کف آن جریان آب اندکی جاری است، از زمین خارج شده و پس از به جای گذاشتن آثار قرمز رنگ املاح آهن به نهر مجاور می ریزد. آب این چشمه از دسته آب های بی کربناته کلسیک و منیزین سرد گاز و آهن دار است. این نوع آب ها در کار گوارش معده، کبد، پانکراس، روده و به طور کلی در تغذیه تاثیر دارند.

چشمه شاه آباد

سرچشمه شاه آباد درسی کیلومتری جنوب شرقی ماکو قرار دارد. آب این چشمه همراه گاز فراوان در حوضچه ای که حاصل رسوب گذاری خود آب است، دیده می شود. اطراف حوضچه را رسوبات سفید و زرد رنگ کربنات پوشانده است. آب این چشمه از جمله آب های بی کربناته مخلوط گاز و آهن دار گرم است و از آن برای تسکین دردها استفاده می کنند.

چشمه گرادو

چشمه گرادو در تپه ای آهکی در غرب شهرستان مهاباد، نزدیک رودی از دو نقطه زمین خارج می شود. آب در دو حوضچه طبیعی حاصل رسوبات کربنات مورد استفاده اهالی قرار می گیرد. اطراف مظهر را رسوبات کربنات در برخی نقاط حاوی املاح آهن پوشانده است.

نوشیدن این آب سبب درمان دستگاه گوارش، نقرس، درد مفاضل و تورم کبد است.

چشمه زنبیل

این چشمه درسی و شش کیلومتری شمال شرقی ارومیه و در دامنه شرقی کوه زنبیل قرار دارد. آب این چشمه از دو مظهر خارج می شود و رسوبات آهنی در اطراف آن دیده می شود. آب چشمه زنبیل از دسته آب های کلروره سولفاته بی کربناته کلسیک و منیزین است.

چشمه زارعان

این چشمه در چهار کیلومتری غرب روستای "زارعان"، در شمال شهرستان خوی قرار دارد. آب چشمه با فشار و گاز زیاد از زمین خارج می شود و در حوضچه بزرگی جریان می یابد. آب چشمه زارعان از دسته آب های کلرو بی کربناته و سولفاته کلسیک و منیزین گازدار سرد است.

تالاب ها

مساحت تالاب های این استان در حدود هفتصد کیلومتر مربع است و برخی از آن ها آب شیرین و برخی نیز آب شور دارند. بیش از صد و چهل نوع پرنده آبزی در تالاب های این استان مشاهده شده است و بیشتر این تالاب ها در اطراف شهرستان های مهاباد، نقده، ماکو، خوی و سلماس قرار دارند.

آبشارها

آبشارهای متعددی در سطح استان آذربایجان غربی جاری است. از مهم ترین آن ها می توان به آبشار "شلماش" اشاره کرد. این آبشار با دره ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل های پراکنده و زیبایی در نزدیکی شهر سردشت قرار دارد و یکی از شاخه های رودخانه معروف زاب کوچک است. از دیگر آبشارهای موجود می توان آبشار "سدوک" ارومیه و "قلعه جوق" ماکو را نام برد.

غارها

از معروف ترین غارهای استان می توان غار"سهولان" را در نزدیکی شهرستان مهاباد نام برد. این غار در سی و پنج کیلومتری شهر مهاباد قرار دارد و یکی از زیبا و شگفت انگیزترین غارهای طبیعی ایران است. این غار از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالان های آبی به هم متصل شده اند، تشکیل شده است. ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر پنجاه متر و عمق آب در حوضچه وسط سی و پنج متر است. داخل غار دارای آب زلال و شفافی است و دیوارهای آن با صخره ها و سنگ های آهکی پوشیده شده است.

از دیگر غارهای موجود در استان می توان به غارهای "فرها"، "کهریز" و "دانیال" در ارومیه، غارهای "زندان" و "بابا حسن" در نقده، غارهای "غیب آباد" و "کهل" و "زندان" در تکاب و غارهای "بورینگ بزرگ و کوچک" در مهاباد اشاره کرد که برخی از آن ها علاوه بر جاذبه طبیعی، جاذبه تاریخی نیز دارند.

جنگل ها

جنگل ها به صورت پراکنده در نوار جنوب غربی استان و پیرامون دره زاب کوچک و ارتفاعات حواشی پیرانشهر و سردشت جای گرفته اند و مساحتی حدود شصت تا هشتاد هزار هکتار دارند. این جنگل ها در نقاط دور دست انبوه ترند. این درختان شامل بلوط که به تعداد زیاد در منطقه پراکنده است و درختانی دیگر چون گردو، زبان گنجشک، ولیک، سقز، گلابی، سماق، پسته، توت وحشی و ... است.

در دامنه این جنگل ها هم گون، تمشک، کاسنی، ختمی، کنگر وحشی، شیرین بیان، پیازکوهی، گل ماهور، گل گاوزبان، بومادران و درمنه می روید.

سایر مراکز دیدنی استان عبارت اند از: تفرجگاه "بند" ارومیه، دره "شهدا" (قاسملو) که دارای جاذبه طبیعی و درختان میوه فراوان است، پیست اسکی "خوشاکو" که در فصل زمستان پذیرایی دوستداران ورزش های زمستانی است، تاکستان ها و باغات سیب، انواع میوه ها و توتستان ها که به صورت گسترده در سطح استان وجود دارند، تفرجگاه "فیرورق" شهرستان خوی، تفرجگاه "چشم ثریا"ی ماکو و چشمه "زلزله پسک" خوی.

منبع: کتاب میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش