تبیان، دستیار زندگی
با استفاده از نرم افزارهاى ضد ویروس ، امكان شناسایى و بلاك نمودن ویروس ها قبل از آسیب رساندن به سیستم فراهم مى شود . با نصب این نوع نرم افزارها بر روى سیستم خود یك سطح حفاظتى مناسب در خصوص ایمن سازى كامپیوتر و اطلاعات موجود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


نرم افزار هاى ضد ویروس


با استفاده از نرم افزارهاى ضد ویروس ، امكان شناسایى و بلاك نمودن ویروس ها قبل از آسیب رساندن به سیستم فراهم مى شود . با نصب این نوع نرم افزارها بر روى سیستم خود یك سطح حفاظتى مناسب در خصوص ایمن سازى كامپیوتر و اطلاعات موجود بر روى آن ایجاد خواهد شد . به منظور استمرار سطح حفاظتى ایجاد شده ، مى بایست نرم افزارهاى ضدویروس به طور دائم بهنگام شده تا امكان شناسایى ویروس هاى جدید ، وجود داشته باشد.
اما سئوال این جاست كه نرم افزارهاى ضد ویروس ، چگونه كار مى كنند؟
جزییات عملكرد هر یك از برنامه هاى ضد ویروس با توجه به نوع هر یك از نرم افزارهاى موجود ، متفاوت است . اینگونه نرم افزارها فایل هاى موجود بر روى كامپیوتر و یا حافظه كامپیوتر شما را به منظور وجود الگوهایى خاص كه مى توانند باعث ایجاد آلودگى شوند را پویش مى دهند . برنامه هاى ضد ویروس به دنبال الگوهایى مبتنى بر علائم خاص ، تعاریفى خاص و یا ویروس هاى شناخته شده ، مى گردند . نویسندگان ویروس هاى كامپیوترى همواره اقدام به نوشتن ویروس هاى جدید نموده و ویروس هاى نوشته شده قبلى خود را بهنگام مى نمایند . بنابراین لازم است كه همواره بانك اطلاعاتى شامل تعاریف و الگوهاى ویروس هاى كامپیوترى مربوط به نرم افزار ، بهنگام شود. پس از نصب یك نرم افزار آنتى ویروس بر روى كامپیوتر خود ، مى توان عملیات پویش و بررسى سیستم به منظور آگاهى از وجود ویروس را در مقاطع زمانى مشخص و به صورت ادوارى انجام داد . در این رابطه مى توان از دو گزینه متفاوت استفاده نمود :
• پویش اتوماتیك : برخى از برنامه هاى ضد ویروس داراى پتانسیلى به منظور پویش اتوماتیك فایل ها و یا فولدرهایى خاص و در یك محدوده زمانى مشخص شده ، هستند.
•پویش دستى : پیشنهاد مى شود ، پس از دریافت هرگونه فایلى از منابع خارجى و قبل از فعال نمودن و استفاده از آن ، عملیات بررسى و پویش آن به منظور شناسایى ویروس صورت پذیرد . بدین منظور عملیات زیر توصیه مى گردد :
- ذخیره و پویش ضمائم نامه هاى الكترونیكى و یا نرم افزارهایى كه از طریق اینترنت Download مى نمایید (هرگز ضمائم نامه هاى الكترونیكى را مستقیماً و بدون بررسى آن توسط یك برنامه ضد ویروس ، فعال ننمایید ).
- بررسى فلاپى دیسك ها ، CD و یا DVD به منظور یافتن ویروس بر روى آنان قبل از باز نمودن هر گونه فایلى.

• نحوه برخورد نرم افزار ضدویروس با یك ویروس


نرم افزارهاى ضد ویروس به منظور برخورد با یك ویروس از روش هاى متفاوتى استفاده مى كنند . روش استفاده شده مى تواند با توجه به مكانیسم پویش (دستى و یا اتوماتیك) نیز متفاوت باشد. در برخى موارد ممكن است نرم افزار مربوطه با ارائه یك جعبه محاوره اى ، یافتن یك ویروس را به اطلاع شما رسانده و به منظور برخورد با آن از شما كسب تكلیف نماید . در برخى حالات دیگر ، نرم افزار ضدویروس ممكن است بدون اعلام به شما اقدام به حذف ویروس نماید. در زمان انتخاب یك نرم افزار ضد ویروس ، لازم است به ویژگى هاى ارائه شده و میزان انطباق آنان با انتظارات موجود ، بررسى كارشناسى صورت پذیرد.

• از كدام نرم افزار باید استفاده كرد


تولیدكنندگان متعددى اقدام به طراحى و پیاده سازى نرم افزارهاى آنتى ویروس مى نمایند. عملكرد این نوع نرم افزارها مشابه یكدیگر است . به منظور انتخاب یك نرم افزار ضد ویروس مى توان پارامترهاى متعددى نظیر ویژگى هاى ارائه شده توسط نرم افزار، قیمت و میزان انطباق آنان با خواسته هاى موجود را بررسى نمود . نصب هر نوع نرم افزار ضد ویروس (صرفنظر از نرم افزار انتخاب شده) ،باعث افزایش حفاظت شما در مقابل ویروس ها مى شود. برخى از پیام هاى ارسالى كه ادعا مى كنند شامل نرم افزارهاى ضدویروس بوده و یا اینگونه نرم افزارها را به شما معرفى مى نمایند، خود به منزله یك ویروس بوده و مى بایست دقت لازم در خصوص بازنمودن آنان و ضمائم مربوطه را داشته باشیم .
با تمام این توضیحات چگونه مى توان از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به ویروس ها ، آگاهى یافت كه در پاسخ باید گفت، فرآیند بهنگام سازى در هر نرم افزار ضدویروس متفاوت بوده و مى بایست در زمان انتخاب اینگونه نرم افزارها، پتانسیل آنان در خصوص بهنگام سازى بانك اطلاعاتى تعاریف الگوها ، بررسى شود . تعداد زیادى از نرم افزارهاى ضد ویروس داراى گزینه اى به منظور بهنگام سازى اتوماتیك ، هستند. استفاده از پتانسیل فوق با توجه ایجاد ویروس هاى جدید ، امرى لازم و اجتناب ناپذیر است.
نصب یك نرم افزار ضد ویروس ، یكى از ساده ترین و در عین حال موثرترین روش هاى حفاظت از كامپیوتر است . آیا صرفاً با یك نصب همه چیز تمام شده و ما همواره داراى ایمنى لازم و حفاظت مطلوب خواهیم بود؟ پاسخ به سئوال فوق قطعاً منفى بوده و این نوع نرم افزارها داراى محدودیت هاى خاص خود نیز هستند. نرم افزارهاى ضد ویروس به منظور شناسایى و برخورد با ویروس ها از الگوهاى شناخته شده ، استفاده مى نمایند . بنابراین طبیعى است كه اینگونه نرم افزارها صرفاً قادر به شناسایى و برخورد با ویروس هایى هستند كه قبلاً الگوى آنان براى نرم افزار معرفى شده باشد . به منظور حفظ اقتدار نرم افزارهاى ضد ویروس و كمك به آنان در جهت شناسایى و برخورد با ویروس هاى جدید ، مى بایست فرآیند بهنگام سازى آنان به طور مداوم و در محدوده هاى زمانى مشخص ، تكرار گردد.


برگرفته از سایت روزنامه شرق