تبیان، دستیار زندگی
خداوند متعال به جوانانی كه فعلاً امكان تشكیل زندگی و ازدواج را ندارند فرموده است كه: عفت پیشه كنید و خود را از آلوده شدن به مفاسد و گناهان حفظ كنید. شهید مطهری در این باره گفته است: در رهبری نسل جوان، بیش از هر چیز دو كار ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانانی سالم تحویل جامعه بدهیم

خداوند متعال به جوانانی كه فعلاً امكان تشكیل زندگی و ازدواج را ندارند فرموده است كه: عفت پیشه كنید و خود را از آلوده شدن به مفاسد و گناهان حفظ كنید.

شهید مطهری در این باره گفته است: در رهبری نسل جوان، بیش از هر چیز دو كار باید انجام شود:یكی درد این نسل را شناخت و آنگاه در فكر درمان و چاره شد. بدون شناختن درد این نسل، هرگونه اقدامی بی مورد است. دیگر اینكه: نسل كهن اول باید خود را اصلاح كند. نسل كهن از بزرگترین گناه خود باید توبه كند و آن مهجور قرار دادن قرآن است.

اصلاح محیط خانواده

برای سالم سازی محیط پرورش جوانان، خانواده ها باید اصلاح را از خود شروع كنند. به عبارتی بزرگترها، اول باید خود را اصلاح و عیوب خویش را برطرف نمایند تا بتوانند به عنوان الگوی قابل قبول جوانان مطرح شوند. نمی شود كه بزرگترها خود را آلوده به انواع زشتی ها و گناهان بكنند و آنگاه انتظار داشته باشند كه فقط با موعظه و نصیحت موفق به هدایت جوانان شوند.

چگونه می توان در منزل و در حضور نوجوانان مرتكب انواع رذایل اخلاقی شد؛ دروغ گفت ، تهمت زد ، غیبت كرد ، مال حرام خورد ، قسم دروغ خورد ، به محرم و نامحرمی توجه نكرد ، برنامه های مبتذل ماهواره و فیلم های نامناسب را دید ، عدالت را رعایت نكرد ، زبان را از انواع كلمات ركیك و نامناسب حفظ نكرد ، به جّو بی اعتمادی در منزل دامن زد و آن وقت انتظار داشت كه نوجوانان و جوانانی كه در این محیط پرورش می یابند آلوده به این امور نشوند؟!

نقل شده است كه در زمان پیامبر اسلام ( ص) زنی فرزند خویش را نزد حضرت رسول ( ص) آورد و گفت: یا رسول الله این پسر خیلی خرما می خورد و هر چه او را از این كار منع می كنیم فایده ای ندارد. می ترسیم این كار موجب بیماری او شود. شما او را نصحیت كنید.

حضرت محمد ( ص ) فرمود:

او را ببر و فردا بیاور تا به او نصیحت كنم.

مادر گفت: چرا فردا یا رسول الله؟

پیامبر فرمود: چون امروز خودم خرما خورده ام و به همین جهت فردا خرما نخواهم خورد و پسر تو را نصیحت می كنم!

بله، رطب خورده منع رطب چون كند؟!

واقعیت این است كه بزرگترها در عرصه خانواده با اعمال و كردار خویش بیشتر به تربیت فرزندان می پردازند تا با گفتار و نصیحت هایشان.پس یكی از راه های سالم سازی جوانان، توجه بزرگترها به خود و اصلاح خویش و تربیت نفس خویش است.

در قرآن كریم آمده است: شما مردم را به كارهای خیر دعوت می كنید اما نفس خویش را فراموش كرده اید؟

یا در سوره صف در این باره می فرماید: خداوند به خشم می آید از این كه شما حرفی بزنید اما به آن عمل نكنید ؛ و در آیه دیگر به وظیفه بزرگ پدرها اشاره كرده و می فرمایند: خود و خانواده خویش را از آتش دوزخ دور نگهدارید...

پس توجه خانواده به فضایل ، و دوری آنها از رذایل اخلاقی ، یكی از زمینه های اصلی سالم سازی جوانان است و عدم توجه به این امر نیز عواقب وخیمی در بر دارد ؛ چنانكه یكی از مسئولین مبارزه با مواد مخدر بی توجهی خانواده ها به جوانان را عامل اصلی گرایش جوانان به مواد مخدر می داند.

شارع مقدس اسلام نیز به والدین توصیه فرموده است برای این كهفرزندان شایسته ای داشته باشند و محیط پرورش نسل آینده آنها پاك و دور از انواع آلودگی ها باشد حتی قبل از تولد فرزندان یعنی از زمان انتخاب همسر دقت لازم را داشته باشند و سپس در هنگام بارداری مادر و تولد كودك و هفت سال اول و هفت سال دوم و هفت سال سوم  به رعایت نكات تربیتی و اخلاقی و معنوی بپردازند تا نسل آنها از آلودگی به انواع آفت ها مصون بماند. آنچه از آموزه های دینی و تاریخی و مطالعات روان شناسی و تجربیات شخصی بزرگان برمی آید مؤید این نظر است كه خانواده یكی از عوامل اصلی و مهم سعادت یا شقاوت جوانان است و والدین می توانند باسنجیده كاری و دوراندیشی و صبر و حوصله و دوری از رذایل اخلاقی و رعایت عملی فضایل، زمینه های رشد مناسب و همه جانبه جوانان را فراهم آورند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.