تبیان، دستیار زندگی
روستای قلایچی در دوازده کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد. برای اولین بار در سال 1363 ش کاوش های باستانی شناسی به سرپرستی اسماعیل یغمایی در این تپه صورت گرفت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قلایچی

روستای قلایچی در دوازده کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان قرار دارد. برای اولین بار در سال 1363 ش کاوش های باستانی شناسی به سرپرستی "اسماعیل یغمایی" در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول ق. م  در اثر این حفاری ها نمایان گشت.

از جمله آثار به دست آمده در آن فصل، آجرهای منقوش و معبدی به شکل صلیب است که برخی از دیوارهای آن را با گل اخری رنگ آمیزی کرده بودند.

بعدها عملیات حفاری در سال های 1379 و 1380 ش صورت گرفت و هم اکنون نیز ادامه دارد. این حفاری ها توسط " بهمن کارگر" کارشناس مدیریت میراث فرهنگی آذربایجان غربی سرپرستی می شود. از دیگر آثار به دست آمده از این تپه علاوه بر معبد مرکزی، برج ها و دیوارهای مربوط به آن، حیاط سنگ فرش، پله هایی که به این حیاط متصل می شود، اتاق هایی با اندود گل اخری و نقاشی هایی با رنگ های سیاه و آبی و آجرهای منقوش دارای موضوعات انسانی، هندسی و گیاهی است. با توجه به مدارک سفالی و آثار موجود به نظر می رسد که این مجموعه مربوط به دوره حکومتی مانا در شمال غرب ایران باشد.

سایر تپه های باستانی این استان عبارت اند از: پیزدلی تپه از هزاره های چهارم و سوم ق. م تپه دین خواه از هزاره های دوم و اول ق. م، کر دلر تپه از هزاره چهارم تا اواخر هزاره اول ق . م.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش

مطالب مرتبط

معرفی تپه های تاریخی استان تهران

از تپه های پیش از تاریخ دشت قزوین چه می دانید؟

 معرفی تپه های باستانی آذربایجان شرقی