تبیان، دستیار زندگی
1383/7/2 به جرأت می توان گفت پرسپولیس در بازی با برق شیراز كه با تساوی تمام شد، چنان تحت فشار قرار گرفت كه در نیمه دوم فقط زیر توپ زد، آن هم مقابل 40 هزار تماشاگری كه به ورزشگاه آزادی آمده بودند تا پیروزی تیمشان را ببینند. آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیلی: پرسپولیس قهرمان نمی شود!

1383/7/2



به جرأت می توان گفت پرسپولیس در بازی با برق شیراز كه با تساوی تمام شد، چنان تحت فشار قرار گرفت كه در نیمه دوم فقط زیر توپ زد، آن هم مقابل 40 هزار تماشاگری كه به ورزشگاه آزادی آمده بودند تا پیروزی تیمشان را ببینند. آیا پرسپولیس با این شرایط حتی می تواند به فكر قهرمانی لیگ برتر باشد؟ دیروز از حمید استیلی سوالات زیادی پرسیدیم و جالب اینجاست كه او بسیار به بازی با پیكان امیدوار بود! گفتگوی ما را با مربی پرسپولیس می خوانید:

چرا پرسپولیس به این حال و روز افتاد كه مقابل برق شیراز زیر توپ بزند؟

به هر حال مقابل برق شیراز عملكرد بسیار بدی داشتیم و فقط كمی در نیمه اول خوب كار كردیم وگرنه در دقایق دیگر بازی، چیز خاصی از پرسپولیس دیده نشد. در نهایت هم نتوانستیم نتیجه ای بهتر از مساوی كسب كنیم. اما به یاد داشته باشید فاصله تیمها به خصوص در لیگ برتر امسال به هم نزدیك شده و دیگر نمی توان گفت مثلاً پرسپولیس و استقلال برنده بازی هستند. تیمهایی مثل برق شیراز و سایپا دو، سه سالی است سرمایه گذاری مناسبی انجام دادند و طبیعی است الان بهره كارهایشان را بگیرند.

همین تیمها چند سال پیش تا مرز سقوط به دسته پایین تر هم پیش رفتند. با این حال مردم و هواداران حق دارند از پرسپولیس انتظار داشته باشند، چرا كه آنها نمی توانند تیم محبوبشان را ته جدول ببینند. معتقدم ما هم باید روی تیمهای جوانان و امید سرمایه گذاری كرده و در آینده همان بازیكنان جایگزین تیم بزرگسالان پرسپولیس شوند. البته نمی توانیم مثل آنها صبر كنیم، دلیلش هم روشن است مردم به پرسپولیس اجازه نمی دهند هر نتیجه ای را بگیرید. بنابراین كارمان بسیار دشوار و سخت است و نمی توان این را نادیده گرفت كه همه از پرسپولیس برد می خواهند و به چیز دیگری قانع نمی شوند. نمی خواهم توجیه كنم ولی نگاه كنید چه شرایط بحرانی داشتیم و تا آخرین روزها معلوم نبود پروین به تیم برمی گردد یا نه. از طرف دیگر بدهكاری و بحران مالی هم وجود داشت. با این حال تا آمدیم جان بگیریم زمان از دست رفت و نتوانستیم برنامه ها را به خوبی پیاده كنیم. البته قبول دارم پرسپولیس هنوز تیم 90 دقیقه ای نیست و باید كار كرد تا به نتایج مطلوب رسید.

اما این شرایط بسیار نگران كننده است؟

دقیقاً همینطور است. خود بازیكنان، مربیان، كادر فنی، مسئولان و... نگران هستند و به خوبی می توان این موضوع را در چهره تك تك بازیكنان دید.

باور كنید ما هم نمی دانیم جواب هواداران را چه بدهیم؟ فقط می توانیم بگوییم درست می شود و امیدواری بدهیم. الان همه از پروین انتظار دارند ولی حرفم این است ایشان 20 درصد موفقیت و مدیریت را برعهده دارد، در صورتی كه 80 درصد دیگر تیم مربوط به ابزار لازم و مناسب است تا در نهایت آن تیم به موفقیت می رسد.

مگر پروین نمی گفت پرسپولیس خوب یار گرفته است؟َ

وقتی زمان كافی در اختیار نداشتیم باید چه كار می كردیم؟ اصلاً وقت نداشتیم بازیكنان خوب و بد انتخاب كنیم بنابراین نتوانستیم نقاط ضعفمان را به خوبی بپوشانیم.

بالاخره پرسپولیس بد یار گرفته یا نه؟

فكر می كنم بازیكنان بدی نگرفتیم ولی آنها از آمادگی جسمانی بالا به دور هستند و باید تلاش فراوانی كنند تا خودشان را برسانند. اگر بخواهیم مقابل حریفان همینطوری بازی كنیم، ضعفهایمان بیشتر نمایان می شود و به مشكل می خوریم. معتقدم همه بازیكنان باید دوندگی شان را بیشتر و بیشتركنند. به طور مثال اگر حریفان 100 درصد آماده اند، پرسپولیس باید 120 درصد آماده باشد.

سوبل پس از تساوی با برق شیراز گفت من تیم را ارنج نكردم و پروین این كار را كرده است. از طرفی دیگر پروین هم گفت سوبل، پرسپولیس را ارنج كرده است. چرا این دوگانگی وجود دارد؟

تا آنجایی كه می دانم سوبل گفت با هماهنگی با من، پروین تیم را ارنج كرد، ضمن این كه علی آقا خودش در این مورد بهتر می تواند حرف بزند اما در این زمینه باید همه تیم با هم هماهنگ باشند و همینطور همدل و با اتحاد. در تیم نمی شود هر كس ساز خودش را بزند و كار ناهمگون انجام شود. ما مثل یك گروه اركستر هستیم كه همگی باید یك هدف و یك ساز را دنبال كنند و همانطور كه اگر آنجا یك نفر ساز مخالف بزند، كار خراب می شود، در پرسپولیس این حالت صادق است.

می شنویم بعضی از بازیكنان می خواهند پروین را خراب كنند؟

نه، این حرف اصلاً درست نیست. تا به حال این موضوع را نه دیدم و نه حس كردم. اتقافاً بچه ها با علی آقا رفیق هستند و وقتی ایشان سرتمرینات حاضر باشد، همه با جدیت می دوند و می جنگند.

تا كی پرسپولیس اینجوری مقابل حریفان ظاهر می شود؟

ما تلاشمان را می كنیم تا هر چه سریعتر پرسپولیس به نتایج خوبی برسد. اما این مسئله نمی تواند سریع انجام شود. فراموش نكنید بیشتر مشكلات پرسپولیس مربوط به فصل گذشته و مدیریت بعضی آقایان است. بنابراین همین حالا هم به درمان آنها پرداخته شده و همانطور كه گفتم نمی توان زود به نتیجه رسید. امیدوارم مسئولان دست اندركاران تیم هم كمكهایشان را مثل قبل از تیم دریغ نكنند.

ولی این پرسپولیس به هیچ وجه نمی تواند قهرمان شود؟

باید همه چیز به جلو حركت كند و همگی تلاش كنیم تا شرایط عوض شود. طبیعی است هیچ عقل سلیمی نمی تواند بگوید این پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می شود اما این فقط ما نیستیم كه نتایج خوبی نگرفتیم، بلكه استقلال، سپاهان و پاس هم نتایج مطلوبی نگرفتند و نمی توان گفت آنها از ما پیش گرفتند. امیدوارم هر روز بهتر از دیروز شویم.

بازی با پیكان را چگونه می بینی؟

ببینید، مقابل برق شیراز به مراتب بهتر از فولاد بودیم( در نیمه اول) وقتی هم توانمان تمام شد مجبور شدیم زیر توپ بزنیم چون بازیكنان توان دویدن نداشتند. با این حال قصد داریم با تمام قوا به مصاف پیكان رفته و اولین پیروزی را دشت كنیم و كم كم پیشرفت كنیم.