تبیان، دستیار زندگی
صبحانه باید حداقل 20 درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. در حالی که اغلب افراد به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی ، یا از مصرف آن صرف نظر می کنند و یا آن را مفید و مغذی تهیه نمی کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صبحانه را فراموش نکنید

خوردن صبحانه

صبحانه باید حداقل 20 درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. در حالی که اغلب افراد به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی ، یا از مصرف آن صرف نظر می کنند و یا آن را مفید و مغذی تهیه نمی کنند.

فواید خوردن صبحانه

* مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمركز و دقت فرد و تامین انرژی روزانه می شود و توانایی ذهنی و كارآیی فردی را بالا می برد.

* خوردن یك وعده صبحانه ی كامل، به دلیل تامین نیازهای غذایی، باعث كنترل وزن و پایین آمدن مقدار كلسترول خون می شود ، ناراحتی های گوارشی را از بین می برد و جذب ویتامین ها را افزایش می دهد .

مضرات نخوردن صبحانه

* نخوردن صبحانه باعث می شود در طول روز، به خصوص نزدیك ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری از غذا را در ناهار مصرف نماید و از آن جایی كه غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پركالری هستند ، بنابراین عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت.

* اغلب دیده شده كسانی كه صبحانه نمی خورند ، میان وعده صبح خود را با غذاهای پركالری و كم ارزشی مانند بیسكوییت ، پفك ، شكلات و چیپس و ... پُر می كنند كه این امر علاوه بر خطرات ذكر شده، باعث بروز چاقی و سرطان نیز می شود.

خوردن با اشتهای صبحانه ای کامل

- تهیه یك صبحانه خوب و مناسب، نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد. شما به عنوان یك عضو از خانواده تان می توانید در این زمینه مطالعه کنید و لیستی از مواد مغذی را تهیه نمایید و در اختیار اعضای خانواده تان قرار دهید.

- چیدن میز صبحانه یا سفره با مواد غذایی مختلف و رنگی و میوه های فصل می تواند به تحریك اشتها كمك كند.

- برای داشتن اشتها جهت صرف یك صبحانه كامل ، لازم است شام را زود مصرف كنید تا در هنگام صبح احساس گرسنگی كامل داشته باشید.

- زمان لازم را برای صرف صبحانه در نظر بگیرید. برای این کار زودتر از خواب بیدار شوید و کمی نرمش کنید. مقداری آب میوه مصرف كنید.

- صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیر رسیدن به سر کار یا مدرسه میل كنید.

- در هنگام صبحانه، به برنامه رادیویی مورد علاقه تان گوش دهید ، با اعضای خانواده خود صحبت كنید و از بیان آنچه که باعث کسالت و ناراحتی شما می شود، خودداری نمایید.

- از خوردن مواد غذایی كافئین دار مانند چای، قهوه و كاكائو در هنگام شب خودداری كنید.

- از خوردن غذاهای سنگین و پُرچرب درهنگام شام خودداری كنید، زیرا این كار اشتهای شما را برای صرف صبحانه كور می كند .

- از تماشای تلویزیون، یا فكر كردن به كار و مسئولیت های روزانه خودداری كرده و صرفا به آنچه میل می كنید توجه نمایید. به یاد داشته باشید داشتن دغدغه و استرس، مانع از جذب مواد مفید و مغذی می شود و میزان جذب چربی را بالا می برد.

- هنگام صبحانه قبل و بعد از آن مطلقا سیگار نكشید.

- مواد مغذی و انرژی زا را در گروه صبحانه خود جای دهید.

غذاهایی مفید بری صبحانه

وعده صبحانه

شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می توانید از مواد غذایی زیر ، تعدادی را انتخاب و در صبحانه خود بگنجانید:

* شیر غذایی کامل است، زیرا شیر حاوی مواد معدنی مانند كلسیم، فسفر و ویتامین هایی مانند A و D است و برای رشد استخوان و استحكام آن مفید است .

اگر شیر به مزاج شما سازگار نیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا كورشدن اشتهای شما می شود، می توانید آن را در ساعات دیگر روز یا میان وعده ها مصرف كنید و به جای شیر از دیگر محصولات لبنی مانند خامه، پنیر(با گردو) و حتی ماست استفاده کنید.

* اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید، می توانید فرآورده های شیری مانند فرنی و شیربرنج را به صبحانه خود بیافزایید.

* از شكلات صبحانه یا حلوا ارده، یا عسل یا شیره انگور یا غذاهایی ساده مانند تخم مرغ ، لوبیا چیتی، عدسی ، حلیم و ... استفاده كنید.

* در مورد نوع نان حساس باشید. یكی از نان های كامل مغذی، نان سنگك است، زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده ازآن بر سایر نان ها ترجیح دارد. نان های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب هستند. امروزه تنوع این نان ها بسیار زیاد است و شما می توانید از نان هایی با آرد غلات مختلف مثل ذرت ، جو دوسر ، جو و ... استفاده كنید.

سلامت نیوز

* مطالب مرتبط:

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

مصرف صبحانه چه تاثیری در سلامت کودک دارد؟

صبحانه، موجب کاهش وزن می‌شود

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

نخوردن صبحانه دندان را خراب می‌ کند

آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه...

تغذیه مناسب زمان امتحانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.