تبیان، دستیار زندگی
مقایسه دو چهار راه در تهران و آلمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردش به راست

تابلو

به نظر شما فرق جوامعی که توسعه یافته محسوب می شوند و جوامعی که در حال توسعه هستند در چیست؟ معمولا در پاسخ رفاه مادی و پیشرفت اقتصادی را در ذهن خود مجسم می سازیم، اما اتفاقا مهمترین شاخص و ملاک توسعه یافتگی، توسعه فرهنگ شهری و شهروندی است و اتفاقا همین فرهنگ بوده که نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایفا کرده است. اصلی ترین نشانه توسعه یافتگی فرهنگ را می توان در رعایت قانون و رعایت حقوق دیگر شهروندان دانست. همان حدیث مشهور که هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند.

پیشتر در مقاله اینجا نه به یکی از رفتارهای ناپسند ما در حوزه راهنمایی و رانندگی اشاره شد و اکنون خودتان یکی دیگر از این رفتارها را مقایسه کنید:

چهار راه در آلمان

این تصویر چهار راهی را در یکی از شهرهای آلمان نشان می دهد. به خوبی می بینید تمام ماشینهایی که قصد حرکت به سمت چپ یا مستقیم دارند در سمت چپ خیابان ایستاده در یک لاین ایستاده و مسیر گردش به راست را که آزاد است اشغال نکرده اند. ضمنا مسیر دوچرخه سواری نیز هم تعبیه شده و هم کسی به حریم آن تجاوز نکرده است.

چهارراه در تهران

اما تصویر دوم چهار راهی را در تهران نشان می دهد، علی رغم آنکه 2لاین از خیابان به ماشینهایی اختصاص یافته که قصد حرکت به سمت چپ یا مستقیم را دارند اما این خودروها مسیر گردش به راست را نیز کاملا اشغال کرده اند! لذا ماشینهایی که قصد حرکت به سمت راست را دارند در پشت چراغ گرفتار می شوند و این خود به ترافیک بیشتر دامن می زند و....

این مثال به مانند مشتی است نمونه خروار؛ تا زمانی که ما تصمیم نگیریم قانون را رعایت کنیم و به حقوق هم احترام بگذاریم، توسعه نخواهیم یافت. برای دیدن تصاویر در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید.

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست

مطالب مرتبط:

اینجا نه!(تصویری)

اخلاق در ترافیک