تبیان، دستیار زندگی
طبقه آخر آسمان خراش معروف «آمپاپرایست» را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرده و همه قسمت‌های آن را با سنگ مرمر سیاه تزیین کرده بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فساد اقتصادی
اشرف

«یعنی اشرف سرپناه نمی‌خواهد؟»

اردشیر زاهدی: والا حضرت اشرف، طبقه آخر آسمان خراش معروف «آمپاپرایست» را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرده و همه قسمت‌های آن را با سنگ مرمر سیاه تزیین کرده بود.

این آپارتمان، بزرگترین آپارتمان سراسر آمریکا و مرتفع‌ترین آپارتمان جهان، در طبقه 101 قرار گرفته بود و یک فرودگاه مخصوص فرود هلیکوپتر داشت.

در داخل آپارتمان یک استخر بزرگ آب‌ گرم، یک استخر آب سرد  و تجهیزاتی مدرن وجود داشت. اداره این آپارتمان به عهده سفارتخانه بود.

(25سال در کنار پادشاه؛ صص 226 و 227)

«حتماً پول خودش بوده!»

دادستان تهران در زمان شریف امامی فهرست دقیقی از افرادی که پول‌هایی را به شکل ارز خارج کرده بودند استخراج کرد. در میان این فهرست، شخص اعلی حضرت به خروج 31 میلیارد دلار ارز، از کشور متهم شده بود.

(25سال در کنار پادشاه؛ ص 313)

«شمس؛ چند جفت؟»

در خاطرات فریبا دیبا درباره ثروت انبوه شمس آمده: شمس پهلوی علاقه زیادی به امور سیاسی از خود نشان نمی‌داد؛ اما به حد خارق‌العاده‌ای مادی و پول‌ پرست بود.

او به همه چیز علاقه داشت و از همه چیز به اندازه بی‌نهایت می‌خواست. مثلاً در کاخ مهرشهر چند هزار دست لباس داشت، یا یک کلکسیون کفش داشت که تعداد آنها به بیش از سه هزار جفت می‌رسید.

(دخترم فرح؛ ص 257)