تبیان، دستیار زندگی
كلش رابه من بگوید دوست دارم باایران به قله شكوفایی برسم احتمال دعوت ازبازیكنان جدید وجود دارد برانكو ایوانكوویچ كه بارها در طول گفت‌وگو به تصمیم قطعی و علاقه فراوان خود به حضور در ایران سخن می‌گفت، معتقد است كه مساله‌ی تمدید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكوایوانكوویچ:

مقصر نیستم،فدراسیون مشكلش رابه من بگوید

دوست دارم باایران به قله شكوفایی برسم

احتمال دعوت ازبازیكنان جدید وجود دارد


برانكو ایوانكوویچ كه بارها در طول گفت‌وگو به تصمیم قطعی و علاقه فراوان خود به حضور در ایران سخن می‌گفت، معتقد است كه مساله‌ی تمدید قرارداد وی به درازا كشیده شده اما این موضوع تا پایان هفته‌ی جاری به پایان خواهد رسید.

سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان درباره‌ی دو مسابقه‌ی بسیار مهم برابر آلمان و قطر، بحث تمدید قرارداد، برنامه‌های تیم ملی و ... گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انجام داد كه در پی می‌آید:

* بودن یا نبودن مساله این است

برانكو ابتدا درباره‌ی تمدید قرارداد خود با فدراسیون فوتبال كشورمان، گفت: منتظر نشست با رییس فدراسیون فوتبال و تصمیم‌گیری نهایی در این باره هستم. من تصمیم قطعی خود را برای ماندن در ایران گرفته‌ام، اما تصمیم گیرنده‌ی نهایی تنها من نیستم، بلكه دو طرف باید این مساله را بررسی كنند.

* منتظر بودم كه فدراسیون پا پیش بگذارد

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست پیشنهاد مالی بالا به فدراسیون فوتبال اظهار كرد: مساله‌ی تمدید قرارداد به درازا كشیده شده، اما در این مورد من مقصر نیستم. نمی‌دانم مشكل فدراسیون برای تمدید قرارداد چیست. چراكه به من چیزی در این مورد نگفته‌اند. مبلغی كه پیشنهاد داده‌ام، مبلغ معقولی است و نرخ روز فعلی بازار مربیان در دنیا است. اولویت مربیگری برای من حضور در ایران است. زیرا اگر قصد رفتن داشتم، مدت‌ها قبل این كار را انجام می‌دادم. پیش از بازی با اردن درباره‌ی تمدید قرارداد با فدراسیون صحبت كردم و منتظر بودم كه فدراسیون پا پیش بگذارد، اما من پیشنهاد اولیه دادم و پس از پیروزی برابر این تیم نیز بر سر صحبت‌های خود بودم و شرایط سخت‌تری را برای فدراسیون تعیین نكردم.

* سفر به كرواسی

سرمربی تیم ملی كشورمان معتقد است تا پایان هفته‌ی جاری مساله‌ی تمدید قرارداد به پایان می‌رسد:« بستگی به شرایط فعلی دارد، اگر به توافق نهایی نرسیم ممكن است تا آخر هفته به كرواسی بروم اما فكر می‌كنم این مساله تا آخر هفته قطعی شود، زیرا فدراسیون هم باید آینده‌ی سرمربیگری تیم ملی را روشن كند.»

* پیشنهاد از تیم‌های خارجی

ایوانكوویچ درباره‌ی پیشنهادهای ارایه شده به وی از تیم‌های كشورهای مختلف و حوزه‌ی خلیج فارس به ایسنا گفت: پیشنهادات زیادی داشته و خواهم داشت. ولی در خصوص هیچ كدام از این پیشنهادات به دلیل تعهدی كه به فدراسیون فوتبال داشتم وارد مذاكره نشدم. اولویت برای من مربیگری در ایران است. اما اگر به توافق نرسیم مدتی استراحت كرده و سپس پیشنهادات را بررسی می‌كنم.

* ایران، سكوی پرتاب پروفسور

«من و بلاژویچ جزو بهترین مربیان كرواسی بودیم، این كه ایرانی‌ها ما را نمی‌شناختند دلیلی بر عدم معروف بودن ما نیست. به عنوان مثال اكثر مردم ایران مربیان فرانسه و اسپانیا را نمی‌شناسند. ولی این دلیلی نمی‌شود كه آنها مربیان خوبی نباشند. من بیست سال سابقه‌ی مربیگری دارم، اما در ایران فقط دانش خود را اثبات كردم و نتایجی كه با ایران كسب كردم، معروف بودن من را چند برابر كرد.»

* افق روشن تیم ملی

برانكو درباره‌ی آینده‌ی تیم ملی كشورمان، خاطر نشان كرد: از جام ملت‌های آسیا در لبنان تنها دایی، مهدوی‌كیا و كریمی در تیم ملی فعلی حاضر بوده‌اند و تیم ملی میانگین بسیار خوبی داشته و پتانسیل بسیار بالایی دارد؛ من دوست دارم با چنین مجموعه‌ی بسیار خوب و قوی به اوج شكوفایی برسیم. اگر امكان آن میسر شود بسیار خوشحال خواهم شد و البته اگر نتوانم به این همكاری ادامه دهم، متاسف می‌شوم.

* رضایت عمومی از نتایج تیم ملی

ایوانكوویچ با اشاره به رضایت عمومی از نتایج كسب شده‌ی تیم ملی، گفت: این مساله واقعا برای من یك مساله‌ی با ارزش و لذت‌بخش است؛ این تشكر و قدردانی بی‌نظیری برای من است و بسیار خوشحالم كه مردم توانسته‌اند، كار من را بفهمند و به آن احترام بگذارند. اگر ما نتوانسته باشیم نتایج خوبی به دست بیاوریم این رضایت عمومی به دست نمی‌آمد.

* شرایط ویژه‌ی بازی با اردن

وی در مورد بازی ایران و اردن و شرایطی كه پیش از این بازی بر جو تیم ملی حاكم شده بود، اظهار كرد:« پیش از این دیدار از بین بردن عوامل تنش‌زا را شروع كردم و تا جایی كه توانستم این عوامل را از میان بردم و بازی با رم كمك بسیار خوبی برای بازیابی اعتماد به نفس و روح پیروزی به اعضای تیم ملی بود. یكی از اهداف اولیه‌ و اصلی از این بازی روحیه‌ی برتری‌طلبی و پیروزی‌طلبی بود و بچه‌ها موفق شدند این جو را در تیم ملی ایجاد كنند.

* دعوت از عزیزی و هاشمیان و كم شدن حاشیه‌ها

سرمربی تیم ملی كشورمان دعوت از عزیزی و هاشمیان را در كم كردن حواشی موجود در اطراف تیم ملی بسیار موثر دانست: دعوت از این دو تاثیر زیادی برای از میان برداشتن حاشیه‌ها در تیم ملی داشت به ویژه این كه هر دو بازیكن حداكثر همكاری را با كادر فنی داشتند و با تعصب بسیار بالا و انگیزه‌ی فراوان خود در تیم ملی به نتیجه گرفتن تیم كمك بسزایی كردند.

* نمایش قابلیت‌های فوتبالیست‌های ایرانی مقابل دویست میلیون بیننده‌

ایوانكوویچ به بازی دوستانه‌ی ایران و آلمان در هجدهم مهر اشاره كرد و به خبرنگار ایسنا گفت: تیم‌هایی همانند ایران و كرواسی به ندرت موفق می‌شوند با تیمی مثل آلمان كه نایب قهرمان جهان است دیدار دوستانه برگزار كنند و به همین دلیل ما با چنین بازی در فاصله‌ی چهار روز پیش از دیدار با قطر موافقت كردیم. این دیدار از تمامی زوایا اهمیت زیادی برای ایران دارد. این كه با نایب قهرمان جهان بازی خواهیم كرد و از طرفی فرصت بسیار خوبی است تا جایگاه واقعی خودمان را در جهان نشان دهیم. این در حالی است كه پخش مستقیم تلویزیونی دیدار فوق می‌تواند قابلیت‌های فوتبالیست‌های ایرانی را به دویست میلیون بیننده‌ی این دیدار نشان دهد. این دیدار می‌تواند بازی تداركاتی بسیار خوبی پیش از دیدار با قطر و محكی بسیار جدی برای ارزیابی نفرات باشد. این مسابقه می‌تواند ما را برای رسیدن به جام جهانی آماده‌تر كند.»

* عدم نگرانی از مصدومیت در برابر آلمان

ایوانكوویچ معتقد است؛ هیچ مربی در جهان به مساله‌ی مصدومیت بازیكنانش فكر نمی‌كند:« احتمال مصدوم شدن همیشه و حتی در تمرینات وجود دارد، اصلا به این مساله فكر نمی‌كنم. اگر بخواهیم این مساله را مد نظر قرار دهیم، نباید هیچ بازی دوستانه‌ای را انجام می‌دادیم. هر چند قبول دارم كه آلمان فوتبال را بسیار قرص و محكم بازی می‌كند.»

* فاصله‌ی كم میان دیدار با آلمان و قطر

برانكو در مورد فاصله‌ی كم میان دیدار با آلمان و قطر می‌گوید:« اگر بازی در تاریخ دیگری برگزار می‌شد، خیلی مناسب‌تر بود. اما این تاریخ را فیفا مشخص كرده و نمی‌توان خارج از تاریخ‌های فیفا بازی‌های خوب بین‌المللی را برگزار كرد.»

* حساسیت‌های موجود در بازی با قطر

سرمربی تیم ملی كشورمان دیدار ایران و قطر را بسیار حساس‌تر از بازی با اردن ارزیابی می‌كند:« پیروزی برابر اردن كار خاصی نبود و این پیروزی سرنوشت ما را تعیین نكرد. بلكه پیروزی برابر قطر صعود ما را به دور بعدی رقابت‌های جام جهانی حتمی خواهد كرد. پیش از دیدار با اردن می‌دانستیم كه قطری‌ها منتظر پیروزی ایران بر اردن هستند چراكه پیروزی ایران بر اردن شانس آنها را برای صعود به دور بعدی زنده نگه می‌داشت. آنها این بازی را بسیار جدی خواهند گرفت و حتی فكر می‌كنند كه تیم‌شان بهتر از اردن است و باید از نظر تمركز بازیكنان ما در سطح بسیار بالایی قرار گیرند.»

* اضافه شدن مهدوی‌كیا و برهانی

« اضافه شدن مهدوی‌كیا و برهانی رقابت را در تیم بالا خواهد برد و این چیزی است كه باعث غنای تیم ملی می‌شود و ما به دنبال آن هستیم.»

* پاسخ به انتقادات مربیان لیگ

وی در مورد انتقادات برخی از مربیان لیگ برتر از اردوی تیم ملی، گفت:« در زمان بازی‌های ملی تمام باشگاه‌های مطرح دنیا تمرینات خود را با بازیكنان غیر ملی‌پوش خود ادامه می‌دهند و هفته‌ی بعد بازیكنان ملی‌پوش در تركیب اصلی تیم‌هایشان قرار می‌گیرند. در دو هفته‌ی نخست لیگ برتر ایران، بهترین بازیكنان باشگاه‌ها ملی‌پوش‌ها بودند و هیچ كس نمی‌تواند این مساله را انكار كند. برخی از مربیان طوری در این مورد صحبت می‌كنند مثل این كه بازیكنان در اردوی تیم ملی استراحت می‌كنند!»

* احتمال دعوت از بازیكنان جدید

برانكو درباره‌ی دعوت از بازیكنان جدید به اردوی تیم ملی، به ایسنا گفت: در دو هفته‌ی نخست بازیكنان بسیار خوبی را دیدم، اما نمی‌توانم از بازیكنان ملی‌پوش فعلی چشم پوشی كنم. ولی این قضیه به مجموع شرایط آن زمان بستگی دارد؛ امكان دعوت از بازیكنان جدید نیز وجود دارد.

* آرزوی سلامتی برای چیرو

وی در پایان برای بلاژویچ آرزوی سلامتی می‌كند:« وی روز گذشته از بیمارستان مرخص شد، خوشبختانه عملش با موفقیت به پایان رسیده و تمام آزمایشات انجام شده بر روی وی خوب بوده است.»