تبیان، دستیار زندگی
درباره قلعه کوراوغلی مردم آذربایجان افسانه ها سروده و قصه ها گفته اند. این قلعه بر فراز کوهی بلند و سر به فلک کشیده آرمیده است و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی قلعه های استان آذربایجان غربی (1)

(قلعه کوراوغلی، قلعه کوه پیر چاووش، قلعه تبت، دژ ساری قورخان، قلعه هلاکوخان)

نقشه استان آذربایجان غربی

قلعه کوراوغلی

درباره قلعه کوراوغلی مردم آذربایجان افسانه ها سروده و قصه ها گفته اند. این قلعه بر فراز کوهی بلند و سر به فلک کشیده آرمیده است و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است. این قلعه درست در بالای کوه مشرف به کاروانسرای قطور قرار دارد و مصالح به کار رفته در آن سنگ لاشه و ملاط آهک است. قلعه با استفاده از شکل  طبیعی قله کوه شکل گرفته است.

قلعه کوه پیر چاووش

روستای "میناس" در هفده کیلومتری شهرستان سلماس قرار دارد. در ابتدای جاده ورودی به این روستا، کتیبه ای حجاری شده از دوران ساسانی به چشم می خورد. این کتیبه را کتیبه "خان تختی" می نامند. بر روی این کوه بقایای یک قلعه وجود دارد. مصالح به کار رفته در این قلعه سنگ های نتراشیده و ملاط آهک با دانه بندی ریز است. سازندگان این قلعه قسمتی از کوه را تراشیده و به صورت پله در آورده اند.

از دیگر آثار موجود دراین قلعه چند اتاق است که با آهک عایق بندی شده و احتمالاً محل جمع آوری آب بوده است. گستردگی پراکندگی سفال ها در سطح این قلعه نشان می دهد این محل در هزاره اول ق.م و نیز دوران اسلامی مورد استفاده بوده است.

قلعه تبت

روستای کردنشین تبت بر روی بقایای یک تپه تاریخی مربوط به هزاره اول ق. م ساخته شده است و در جنوب شرقی شهرستان بوکان قرار دارد. بر روی کوه تبت، آثاری از معماری سنگی و صخره ای وجود دارد. این آثار شامل خانه ها، قلعه سنگی با برج های نیم دایره ای توپر، مقابر صخره ای و پله های حجاری شده است و استقرارهای فرهنگی در هزاره اول ق.م، پارت، ساسانی و اسلامی را شامل می شود.

بر روی این کوه بقایای دو دژ دیده می شود:

- دژی از قلوه سنگ که بقایایی از دیوار و برج های آن قابل مشاهده است.

- دژی که بقایای حصار و برج های آن در محل به صورت بارز نمایان است.

تأسیسات تدافعی قلعه مستقیماً روی صخره های آهکی کوه قرار گرفته و سنگ های جبهه بیرونی آن بزرگ و تراش دار است.

دژ ساری قورخان

روستای "ساری قورخان" در چهل و پنج کیلومتری غرب شهرستان تکاب و در پای کوه و دره قرار دارد و دژ معروف ساری قورخان در یک و نیم کیلومتری شمال روستای "درویش رش" از دور خود نمایی می کند و نظر هر بیننده را به خود جلب می کند. نظر به موقعیت طبیعی خاص، قلعه در ادوار مختلف هزاره اول ق. م، ساسانی، به خصوص دوره های ایلخانی و صفویه از رونق بیشتری برخوردار بوده است.

قلعه هلاکوخان

قلعه هلاکوخان یا قلعه حسین آباد تقریباً در فاصله پانزده کیلومتری شهرستان میاندوآب قرار دارد. این قلعه یکی از قلعه های تابستانی هلاکوخان مغول بود. مصالح آن خشت و گل خام است. پوشش بنا به لحاظ شکل و فاصله جرزها از چوب بوده است. تکه هایی از دیوار قلعه، قسمتی از فضای سر پوشیده، پایه های یکی از برج های نگهبانی و ... از این مجموعه به جای مانده است.

سایر قلعه های تاریخی استان عبارتند از: بخش قلعه، قلعه سردار در بوکان، قلعه عباس آباد در بوکان، قلعه چهریق در سلماس، قلعه آغجیوان در شاهین دژ قلعه سیاه درماکو.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

مطالب مرتبط

معرفی قلعه های تاریخی استان تهران

معرفی قلعه های تاریخی استان کرمانشاه

معرفی قلعه های تاریخی استان یزد

معرفی قلعه های تاریخی استان قزوین

معرفی قلعه های تاریخی استان فارس