تبیان، دستیار زندگی
کلیسای قره باغ در هفتاد کیلومتری شمال شهرستان ارومیه در ده قره باغ قرار دارد. این کلیسا از بیرون به شکل مکعب مستطیل و بدون نماسازی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کلیساهای استان آذربایجان غربی (5)

(کلیسای قره باغ، کلیسای مارسرکیس، کلیسای پطرو سوپولوس، کلیسای ماریوخنه (گولان))

کلیسای قره باغ

کلیسای قره باغ در هفتاد کیلومتری شمال شهرستان ارومیه در ده قره باغ قرار دارد. این کلیسا از بیرون به شکل مکعب مستطیل و بدون نماسازی است. تمام دیوارهای جانبی  کلیسا با سنگ های لاشه و قلوه سنگ ساخته شده و ملاط  به کار رفته در آن ها گچ و خاک است. این بنا بر روی چهار ستون چهار گوش سنگی از نوع لاشه قرار گرفته و ملاط به کار رفته در این ستون ها ماسه و آهک است.

کلیه قسمت های بنا از داخل و خارج با اندود ضخیمی از نوع گچ بندکشی شده است. طاق های کلیسا به فرم رومی و پوشش گنبدها نیز با قلوه سنگ های ریز و درشت کار شده است. محراب به طرف شرق است و در طرفین آن دو اتاقک دیده می شود. کتیبه ای به خط ارمنی در سر در این بنا قرار دارد و قدمت آن را به دوره ایلخانیان می رساند.

کلیسای مار سرکیس

کلیسای مار سرکیس

این کلیسا در پنج کیلومتری جنوب شهر ارومیه در روستای کلیسا کندی و در دامنه تپه ماهورهای معروف به "سید" قرار دارد. با توجه به سبک معماری و مندرجات کتب مورخین آشوری، این بنا به دوره ساسانی تعلق دارد. نقل است این بنا به مناسبت غلبه خسرو پرویز بر رومیان، توسط همسرش "شیرین" ساخته شد. در فصل تابستان ارمنیان و آشوریان طی مراسمی به زیارت این کلیسا می آیند.

کلیسای پطرو سوپولوس

این کلیسا در ده کیلومتری جاده آسفالته ارومیه – بندر گلمانخانه قرار دارد و توسط "مربختیشوع حکیم" از پزشکان معروف هارون الرشید خلیفه عباسی در سده هشتم (م) ساخته شد. این کلیسا که به نام "پطروس و پولوس" از حواریون عیسی مسیح (ع) نامیده می شود، از قدیمی ترین کلیساهای آشوری است. در اطراف این کلیسا بیمارستان و کتابخانه ای وجود داشت.

مصالح به کار رفته در این بنا تماماً از نوع سنگ لاشه و قلوه سنگ نا منظم است که با ملاط ماسه و آهک کار شده و با نوعی گچ قسمت بیرونی و داخلی آن به صورت لایه ضخیم اندود شده است.

ورودی این بنا به طرف جنوب و دارای مقرنس کاری زیبایی از نوع گچ و سقف آن سنگی و به صورت طاق گهواره ای است.

کلیسای ماریوخنه (گولان)

کلیسای ماریوخنه یا کلیسای قدیمی ده گولان یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی استان و زیارتگاه آشوریان مسیحی است و بر فراز کوهی در دو کیلومتری روستای "گولان" قرار دارد. به استناد کتب دینی آشوری ها و با توجه به سبک معماری بنا، کلیسای قدیمی ماریوخنه متعلق به قرن پنجم م است. بنای کلیسا اتاق کوچکی به شکل مکعب مستطیل است و دیواره های نسبتاً ضخیم، طاق سنگی گهواره ای و یک ورودی به محراب دارد. سادگی، کوچکی، استحکام و عدم تزیین از ویژگی هی بارز این کلیسا است. فقط جبهه داخلی آن دارای اندود گچ است. مصالح اصلی به کار رفته در بنا را سنگ های لاشه ای با ملاط گچ تشکیل می دهد.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش

مطالب مرتبط:

معرفی کلیساهای استان آذربایجان شرقی

معرفی کلیساهای استان تهران

معرفی کلیساهای استان کرمانشاه

معرفی کلیساهای استان قزوین

معرفی کلیساهای استان فارس