تبیان، دستیار زندگی
مسجد سردار در خیابان امام و در امتداد راسته غلام خان ارومیه قرار دارد. این مسجد در دوره قاجار توسط عبدالصمدخان پدرآقاخان- جد اعظم عظیم السطنه سردار- ساخته شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی مسجد سردار (ساعتلو)

مسجد سردار یا ساعتلو

مسجد سردار در خیابان امام  و در امتداد راسته غلام خان ارومیه قرار دارد. این مسجد در دوره قاجار توسط "عبدالصمدخان" پدر"آقاخان"- جد اعظم "عظیم السطنه سردار"- ساخته شد. وی در سال 1330 هـ.ق ساعت بزرگی را بالای ورودی آن نصب می کند. به همین دلیل به این مسجد، مسجد "ساعتلو" نیز می گویند.

این مسجد از دو قسمت مجزا تشکیل شده است: قسمت اصلی و مهم مسجد را شبستان بزرگ آن تشکیل می دهد. شبستان دارای طرحی مستطیل شکل  به طول دوازده  و به عرض هجده متر است. گنبد این شبستان بر روی دوازده ستون سنگی هشت ضلعی قرار دارد. سرستون های آن به شیوه مقرنس تراش داده شده و زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است.

مسجد سردار یا ساعتلو

انتهای شبستان بزرگ، شبستان کوچک قرار دارد که با یک ورودی به داخل شبستان اصلی راه دارد. ابعاد طول و عرض آن ده در دوازده متر است و از نظر شکل همانند شبستان بزرگ، ولی ساده و بدون تزیین است. تمام مصالح به کار رفته در بنا- از دیوارهای طرفین تا قسمت های طاق و پوشش سقف- همه از آجرهایی به ابعاد20×22×5 سانتی متراست و با ملاط گچ و خاک شکل گرفته است. در انتهای شبستان بزرگ (قسمت غربی) که متصل به شبستان کوچک است، با تخته کوبی حدود یک فرش انداز را به صورت بالکن چوبی جهت استفاده بانوان در آورده اند.

مسجد سردار یا ساعتلو

از دیگر تزیینات مسجد می توان به کاشی های هفت رنگ با نقوش گل و بته به رنگ های زرد، صورتی، آبی، سبز و سفید اشاره کرد. محراب زیبای مسجد در داخل یکی از طاق نماهای ضلع جنوب شبستان قرار دارد.

این محراب با کاشی های هفت رنگ به زمینه زرد با نقوش گل و بته به رنگ های آبی، صورتی، سفید و قهوه ای آرایش شده و آیه الکرسی در داخل یکی از حاشیه های دور محراب دیده می شود.

تاریخ مرمت این مسجد به تاریخ 1330 هـ . ق در گوشه محراب آمده است. در بالای قوس محراب در یک کادر مربع مستطیل اسامی الله، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نوشته شده است.

منبع: میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی

تهیه و تنظیم: زهره پری نوش