تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهوری آمریكا وعده داد كه مسیر جدیدی رو به جلو را با جهان اسلام دنبال خواهد كرد و گفت: به جهان اسلام می‌گویم كه ما راه جدیدی را با جهان اسلام براساس منافع مشترك و احترام دوجانبه دنبال خواهیم كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوباما در مراسم تحليف:

ما راه جديدي را با جهان اسلام دنبال خواهيم كرد

اوباما در مراسم تحلیف، ما راه، جدیدی، را با، جهان اسلام ،دنبال، خواهیم، كرد

رئيس جمهوري آمريكا وعده داد كه "مسير جديدي رو به جلو" را با جهان اسلام دنبال خواهد كرد و گفت: به جهان اسلام مي‌گويم كه ما راه جديدي را با جهان اسلام براساس منافع مشترك و احترام دوجانبه دنبال خواهيم كرد.

به گزارش فارس، "باراك اوباما" در آغاز سخنراني خود پس از سوگند رياست جمهوري كه به طور مستقيم از شبكه تلويزيوني "العربيه" پخش شد، از "جرج بوش" رئيس جمهوري پيشين آمريكا تشكر كرد.

وي گفت: من از جرج بوش تشكر مي‌كنم و همكاري در دوره انتقالي وجود داشت.

اوباما با اشاره به وضعيت بحراني اقتصادي آمريكا گفت: اين مراسم در دوره طوفاني برگزار شد كه ما در ميان اين بحران هستيم، ما در جنگ با تروريسم هستيم و اقتصاد ما بحراني است كه اين امر به خاطر بي مسئوليتي بسياري بوده است.

وي گفت: ما كارهاي زيادي پيش رو داريم و چالش‌هاي پيش روي ما واقعي، متعدد و خطرناك است و بايد بدانيد كه ما با آن روبرو خواهيم شد و نياز به انرژي جديدي براي مقابله با اين چالش‌ها داريم.

رئيس جمهوري آمريكا تصريح كرد: آمده‌ايم تا بگوييم كه وعده‌هاي كاذب و بحران سياسي گذشته پايان يافته است و زمان آن رسيده كه در برابر دشواريها بايستيم و آمريكا در برابر خطرات پيش روي خود متحد است.

وي گفت: راه پيش روي ما همراه با دشواريها است و بايد با كمك يكديگر از آن گذر كنيم و ما وعده زندگي بهتري را مي‌دهيم و در هر جا كاري است كه منتظر ما است.

اوباما با اشاره به اوضاع بعد اقتصادي، بيكاري روز افزودن و بحران در بخش مسكن آمريكا گفت: اوضاع اقتصادي نياز به اقدامي جسورانه و سريع دارد و ما براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي كار خواهيم كرد.

رئيس جمهوري آمريكا گفت: كساني كه براي رسيدن به اهداف خود از طريق تروريسم و قتل افراد بي گناه تلاش مي‌كنند، به آنها اكنون مي‌گوييم كه نمي‌توانيد ما را از بين ببريد و شما را شكست خواهيد داد.

وي افزود: آمريكا به طور مسئولانه واگذاري عراق به ملت آن و برقراري صلح در افغانستان را آغاز خواهد كرد و براي كاهش تهديد هسته‌اي كار خواهيم كرد و براي مقابله با خطر گسترش هسته‌اي فعاليت خواهيم كرد.

رئيس جمهوري آمريكا وعده داد كه "مسير جديدي رو به جلو" را با جهان اسلام دنبال خواهد كرد و گفت: به جهان اسلام مي‌گويم كه ما راه جديدي را با جهان اسلامي براساس منافع مشترك و احترام دوجانبه دنبال خواهيم كرد.

"باراك اوباما" كه 14 آبان توانست بر "جان مك‌كين" رقيب جمهوريخواه خود غلبه كند دقايقي پيش در پله‌هاي ساختمان كنگره آمريكا سوگند رياست‌جمهوري ياد كرد و رسما به عنوان چهل‌وچهارمين رئيس جمهوري آمريكا آغاز به كار كرد.

به گزارش فارس، "باراك اوباما" 47 ساله كه 14 آبان ماه توانست "جان مك‌كين" رقيب جمهوريخواه خود را شكست دهد لحظاتي قبل با اداي سوگند رياست جمهوري رسما جانشين "جرج بوش" شد.

اوباما كه از دو سال قبل وارد رقابت‌هاي طولاني و وقت‌گير انتخاباتي شد توانست با مطرح كردن شعار تغيير به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهوري آمريكا برگزيده شود و اولين سياه‌پوستي باشد كه به عنوان رئيس‌جمهور وارد كاخ سفيد شد.

وي كه با شعار تغيير وارد كاخ سفيد شد عمدتا با رويكرد تغيير در اقتصاد و سياست خارجي آمريكا توانست اعتماد آمريكايي‌ها را جلب كند.

اما نكته قابل توجه اين است كه خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از گروه اطلاعات و تحقيقات دفاعي "جينز" اعلام كرد كه برنامه "تغييرات" باراك اوباما در سياست خارجي آمريكا در دوران رياست جمهوري وي عملي نخواهد بود و تنها جنبه ظاهري دارد.

گروه جينز در گزارش خود تاكيد مي‌كند: طرح تغييرات اوباما نه تنها امري ظاهري است بلكه هرگز به مرحله اجرايي نيز در نخواهد آمد.

اين موسسه مطالعاتي افزود، اوباما كه در 20 ژانويه سال 2009 جايگزين "جرج بوش" رئيس جمهور كنوني اين كشور مي‌شود اگر چه در رقابت‌هاي انتخاباتيش با "جان مك‌كين" نامزد رياست جمهوري حزب جمهوريخواه به برنامه تغييرات خود تاكيد مي‌كرد و شايد با استفاده از اين شعار بود كه توانست به رياست جمهوري آمريكا دست يابد، اما در آينده‌اي نزديك با اين حقيقت روبرو خواهد شد كه به دليل محدوديت‌هايي كه در زمينه بودجه برايش بوجود خواهد آمد نخواهد توانست برنامه‌هاي اصلاحياش در سياست خارجي اين كشور را به مرحله اجرا در آورد.

"رابرت مانكس" رئيس موسسه جينز كه در لندن قرار دارد در اين زمينه گفت: بحران اقتصادي كنوني جهان قدرت مانور رئيس جمهور منتخب آمريكا را كاهش خواهد داد.

وي به محض مطلع شدن از پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري روز سه‌شنبه آمريكا اظهار كرد كه به رغم شعارها و تبليغات انتخاباتي در طول رقابت‌هاي چند ماه گذشته،‌ اوباما نخواهد توانست برنامه‌اش را اجرايي كند و سياست خارجي وي در عمل متاثر از برنامه‌هاي اشتباه جرج بوش خواهد كه براي رئيس جمهور پس از خود به ارث گذاشت.

اين پيش‌بيني موسسه جينز در حالي مطرح مي‌شود كه با نزديك شدن به روز تحليف اوباما تحليلگران بين‌المللي شعار تغيير اوباما را صرفا ژستي انتخاباتي تعبير كرده و تصريح كردند وي ادامه دهنده سياست‌هاي جرج بوش خواهد بود.

به عقيده كارشناسان يكي از دلايل انتخاب اوباما را مي‌توان سياهپوست بودن وي دانست. طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده ورود اوباما در عرصه انتخابات آمريكا به عنوان يك سياهپوست علاوه بر تحريك جمعيت سفيد پوست ضد نژادپرست اين كشور باعث افزايش شور و هيجان انتخاباتي و بيشتر شدن مشاركت جمعيت سياهپوست آمريكا را به همراه داشت اما اين نكته را بايد در نظر داشت كه وي بازيگر جديد در عرصه كاخ سفيد است و رنگ پوست وي در اجراي سياست‌هاي استعماري كاخ سفيد موثر نخواهد بود