تبیان، دستیار زندگی
همسران هوش علمی و منطقی ( IQ ) یا هوش عاطفی ( قسمت پنجم ) در قسمت قبل مطالبی راجع به رابطه ی هوش عاطفی و سلامت روانی عنوان شد . اینك در ادامه می خوانیم... با توجه به نحوه ی برخورد متفاوت زن و شوهرها با احساسات رنج آور در زندگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه هایی  برای همسران

هوش علمی و منطقی (

IQ ) یا هوش عاطفی ( قسمت پنجم )

در قسمت قبل مطالبی راجع به رابطه ی هوش عاطفی و سلامت روانی عنوان شد . اینك در ادامه می خوانیم...

با توجه به نحوه ی برخورد متفاوت زن و شوهرها با احساسات رنج آور در زندگی، این سؤال مطرح می شود كه زن و شوهر برای تحكیم عشق و علاقه ی خود چه می توانند بكنند تا پیوند زناشویی آنها حفظ شود؟

كارشناسان امور زناشویی براساس تحقیقاتی كه روی زندگی زوج های موفق انجام داده اند توصیه های خاصی برای مردها و زن ها و همچنین پیشنهادهایی كلی برای هر دوی آنها دارند:

1- توصیه به مردها این است كه در مقابل درگیری ها عقب نشینی نكنند بلكه درك كنند كه اگر همسرشان اختلافی را مطرح می كند ممكن است این كار را از روی عشق ، و به خاطر سلامت رابطه شان انجام دهد.

2- وقتی نارضایتی امكان بروز نیابد ، بر فشار درونی فرد افزوده می شود و بالاخره به صورت زبانه ای از آتش خشم در می آید؛ اما وقتی كه شخص بتواند ناراحتی خود را به هر نحو مطرح كند و برای آن پاسخی بیابد فشارهای درونی اش فروكش می كند. شوهرها باید درك كنند كه خشم یا ناخشنودی همسرشان به منزله ی حمله به شخصیت آنها نیست. عواطف زن ها در اغلب اوقات جای تردید باقی نمی گذارد و قدرت درك آنها را در مورد موضوع مربوط نشان می دهد.

.

3- مردها همچنین نباید سعی كنند با ارائه ی یك راه حل عملی سر و ته قضیه را هم آورده، گفت و گو را خاتمه دهند. برای زن خیلی مهم است كه شوهرش به گله های او گوش كند و با احساسات او در مورد موضوع ، همدلی نماید ( گرچه لزومی ندارد با او موافق باشد ). ارائه ی سریع راه حل برای زن ، به معنی نادیده انگاشتن احساساتش توسط همسر می باشد. در بیش از نیمی از موارد وقتی زن حس كند به نظریات و احساساتش توجه شده، آرام می گیرد.

4- مشكل اصلی مردها این است كه هسمرانشان در بیان شكایت های خود بیش از حد شدت و حرارت نشان می دهند، به همین دلیل زن ها باید مراقب باشند كه شخصیت مردها را مورد حمله قرار ندهند، چون حمله به كل شخصیت مرد موجب جبهه گیری یا سكوت سهمگین او شده، حاصلی جز رنجش ندارد و فقط دعوا را حادتر می كند. یك روش سودمند برای زنان این است كه انتقاد خود را با ملاطفت و در لا به لای جملاتی كه حاكی از عشق به همسرشان است، بیان كنند.

5- در هنگام بحث، افراد موفق سعی می كنند جهت بحث را به مسیری صحیح هدایت كنند تا موجب كاهش تنش بشود. این عمل ساده همانند یك ترموستات عاطفی است كه جلوی جوشش شدید احساسات را می گیرد و به طرفین فرصت می دهد كه بتوانند روی موضوع مورد بحث تمركز كنند.

6- راهِ حفظ ازدواج، تمركز بر روی موضوعات مورد اختلاف زن ها و شوهرها نیست، بلكه باید هشیاری عاطفی مشترك میان زن و شوهر را پرورش دهیم و بدین ترتیب امكان حل و فصل مشكلات را بهبود بخشیم. برخی از قابلیت های عاطفی مثل رفتارهای آرامش دهنده، همدلی و شنونده ی خوب بودن، به گونه ای مؤثر می توانند اختلاف نظرها را از بین ببرند و آن را به «دعواهای خوب» تبدیل كنند.

7- یكی از مهارت های مهمی كه زن و شوهرها بایستی بیاموزند این است كه احساسات پریشان كننده و افسرده ساز خود را تسكین بدهند و این به معنای ارتقای توانایی برای رهایی از طغیان ایجاد شده بر اثر تكانش عاطفی است. از آن جا كه در لحظه های طغیان عاطفی، تواناییِ بخشیدن، اندیشیدن و درست صحبت كردن از میان می رود، آرام گرفتن بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

8- گفت و شنود باید با حالت غیر دفاعی انجام شود. گوش دادن به حرف های دیگری، مهارتی است كه پیوند میان زن و شوهر را حفظ می كند. مؤثرترین شكل گوش دادن، همدلی با طرف مقابل است كه كمك می كند تا احساسات پنهان در سخنان او را بفهمیم و این نیاز به آرامش دارد. دكتر« هیم گینوت » معتقد است بهترین فرمول در این زمینه (X Y Z ) است: «وقتی تو كارX را انجام دادی باعث ایجاد احساسY در من شدی، ولی من توقع داشتم كه تو كارZ را انجام می دادی». عشق و احترام هرگونه خصومت را در زندگی زناشویی از بین می برد، بنابراین بایستی به عواطف و احساسات طرف مقابل احترام گذاشت و موجب احساسات مثبت در طرفین شد.

9- بایستی درصدد افزایش هوش عاطفی باشید، زیرا 80% موفقیت در زندگی ، ناشی از هوش عاطفی و 20% آن ناشی از هوش عقلانی است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.