تبیان، دستیار زندگی
در این مجموعه دانش آموزان ارتباط میان کسرها را با کار کردن با نمونه های بزرگی از کسرها به طور کامل یاد می گیرند. این کار باعث می شود تا دانش آموزان مفاهیم پایه ای کسرها را درک نمایند و مقایسه ی کسرها و همچنین کسرهای معادل را به راحتی یاد بگیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسرهای سرگرم کننده

کسر

در این مجموعه دانش آموزان ارتباط میان کسرها را با کار کردن با نمونه های بزرگی از کسرها به طور کامل یاد می گیرند. این کار باعث می شود تا دانش آموزان مفاهیم پایه ای کسرها را درک نمایند و مقایسه ی کسرها و همچنین کسرهای معادل را به راحتی یاد بگیرند.

دروس:

درس اول: ساختن کسر با نوارهای کاغذی و بررسی آن ها

در این درس، دانش آموزان با ساختن نوارهای کسر و استفاده از آن ها، مدلی طولی را به نمایش می گذراند و از این راه به کشف روابط بین کسرهای مختلف می پردازند و کسرهای معادل را می یابند.

درس دوم: سرگرمی با کسرها

در این درس، دانش آموزان به کار با نوارهای کسری ادامه می دهند تا کسرها را با هم مقایسه و مرتب نمایند. این درس، بر اساس کار انجام شده در درس قبلی یعنی کشف روابط بین کسرها طراحی شده است. دانش آموزان با برقراری ارتباط بین کسرهای مختلف، مهارت های حل مسئله و استدلال خویش را توسعه خواهند داد.

درس سوم: بررسی روابط بین کسرها به وسیله ستون های رنگی اعداد صحیح

در این درس، دانش آموزان با استفاده از این ستون ها، روابط بین کسرها را کشف می کنند. این درس، مبنای درک مفاهیم پیچیده تر در کسر است.ستون های رنگی، ستون هایی چوبی یا پلاستیکی در رنگ های مختلف هستند. طول آن ها از 1 تا 10 سانتی متر است. به طوری که رنگ هر ستون با بقیه متفاوت است.

درس چهارم: بررسی کسرهای معادل با استفاده از ستون های اعداد صحیح

در این درس، دانش آموزان به منظور یافتن کسرهای معادل در مدل طولی، روابط بین ستون های رنگی را بررسی می کنند. همزمان با تشریح چگونگی تساوی دو کسر ( دو طول مساوی )، مهارت های استدلال و حل مساله دانش آموزان توسعه می یابد.

درس پنجم: اندازه گیری با ماکارونی

در این درس، دانش آموزان به وسیله ماکارونی های دراز، واحد اندازه گیری غیر استاندارد می سازند و با استفاده از آن، روابط بین کسرها را درمی یابند. آن ها هنگام اندازه گیری اشیاء مختلف، کار با واحدهای اندازه گیری غیر استاندارد را تمرین می کنند.

درس ششم: سانت به سانت

در این درس دانش آموزان از یک خط کش، برای نشان دادن طول های مختلف به صورت کسر استفاده می کنند. طرح این درس بر مبنای کار انجام شده در درس قبلی با واحدهای اندازه گیری غیر استاندارد بنا شده است. در این درس، دانش آموزان با ابزارهای استاندارد انواع چیزهای مختلف را اندازه می گیرند.

درس هفتم: نگاه به عقب و حرکت به جلو

در این درس، دانش آموزان با هدف مرور مفاهیم مطرح شده در این واحد درسی، به کار با خط کش ادامه می دهند. همچنین در این درس، آن ها به تصمیم گیری درباره چگونگی نمایش قسمتهای کسری به روش های گوناگون ترغیب می شوند و بدین ترتیب مهارت های حل مسئله، استدلال و بازنمایی ریاضی ایشان تقویت می گردد و تمرین بیشتری درباره مفاهیم اندازه گیری با واحدهای استاندارد انجام می دهند.

مترجم: منصوره فروزان