تبیان، دستیار زندگی
... وقتی کتاب منهاج السنه به دست علامه رسید این بزرگوار با آن همه تهاجمات و بی ادبیها و توهینهای ابن تیمیه، كم ترین اهانتی به او روا نداشت و اشعاری نوشت و برایش فرستاد که: اگر آنـچه را سایر مردم می‌دانند تو هم می‌دانستی حـتـمـا بـا دانـشمنـدان دوست می‌شدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس وهابیها هم چیزی نمی‌فهمید!

زندان

ماجرای علامه حلی و ابن تیمیه

شیخ تقی الدین سبکی معروف به "ابن تیمیه" از دانشمندان متعصب اهل سنت و معاصر با علامه حلی است . بیشتر شخصیتهای علمی به فساد عقیده وی اعتراف دارند تا آنجاکه اورا کافر و مرتدمی دانند.او در زمان حیاتش به علت داشتن نظرات انحرافی به زندان افتاد . دانشمندان شیعه و سنی کتابهای زیادی چه در زمان وی و چه بعد ازاوبر رد عقایدش  نوشته‌اند.

بعد از اینکه علامه حلی کتاب "منهاج الکرامه" را در اثبات امامت نوشت ابن تیمیه به علت عناد و لجاجتی که با علامه داشت کتابی به نام "منهاج السنه" (به عنوان رد بر شیعه و بویژه رد بر کتاب منهاج الکرامه ) نوشت.

هنگامی که کتاب" منهاج السنه "به دست علامه حلی رسید این بزرگوار با آن همه تهاجمات و بی ادبیها و توهینهای ابن تیمیه، كم ترین اهانتی به او روا نداشت . علامه حلی  در پاسخ اشعاری نوشت و برایش فرستاد که ترجمه شعرها چنین است:

اگر آنـچه را سایر مردم می‌دانند تو هم می‌دانستی     حـتـمـا بـا دانـشمنـدان دوست می‌شـدی

ولی جاهل و نادان شدی و از نادانی گفتی هر کس     بر خلاف هوای نفس تو می‌رود دانا نیست

«لو كنت تعلم كل ما علم الوری طرا لصرت صدیق كل العالم»

«لكن جهلت فقلت ان جمیع من یهوی خلاف هواك لیس بعالم»

ابن حجر عسقلانی - دانشمند اهل تسنن- چنین می‌نویسد: علامه حلی نامی مشهور و اخلاقی نیک دارد. وقتی کتاب ابن تیمیه به او رسید گفت «لو کان یفهم ما اقول اجبته» یعنی: اگر ابن تیمیه  توانایی درک وفهم آنچه را که من گفتم می داشت جوابش را می‌دادم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.