تبیان، دستیار زندگی
فعالیتهای استعمار گران انگلیس دیگر بار مردم مسلمان ایران را به خشم آورد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجرم اول انگلستان است!

فلسطین
انگلیس

در دوم نوامبر ۱۹۱۷ انگلستان اعلامیه «بالفور» را که خواستار پایه گذاری «میهنی قومی» برای یهودیان بود منتشر کرد.

ایجاد «حکومت یهود» ابتدا به وسیله تئودور هرتسل، در سال ۱۸۹۶طراحی شد و در پی برپایی اولین کنگره صهیونیست ها در شهر «بال» سوییس به سال ۱۸۹۷نیز مفاد آن به تصویب رسید.

صهیونیست ها با اشتیاق فراوان به کمک انگلیسی ها شتافتند و با حمایت بی دریغ از هدفهای جنگی آنها در فلسطین «در جنگ جهانی اول» سر انجام ارتش انگلیس را در این سرزمین به پیروزی رساندند.

فلسطین به صورت یک موجود سیاسی و به نام یک دولت به سال ۱۹۴۸و در پی برداشته شدن سرپرستی بریتانیا از آن از میان رفت. بر پایه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در بخشی از آن دولتی به نام «اسرائیل» پایه گذاری شد. بازمانده فلسطین نزدیک ۵/۶ هزار کیلومتر مربع را ملک عبدالله بن حسین شریف هاشمی، پادشاه اردن ضمیمه کشور خود کرد.

فعالیتهای استعمار گران انگلیس دیگر بار مردم مسلمان ایران را به خشم آورد.

فلسطین اشغالی

روز جمعه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۲۷آیت الله کاشانی و جناب نواب صفوی قطعنامه ای مبنی بر اظهار هم دردی با عرب های اهل فلسطین صادر نمودند. روزهای بعد محل هایی را برای نام نویسی داوطلبان جنگ با یهود در مراکز مختلف شهر افتتاح شد و ۵ هزار نفر ثبت نام کردند. در پی ثبت نام مردم غیور ایران فدائیان اسلام قطعنامه ای صادر کردند و از دولت اجازه حرکت به سوی فلسطین خواستند.

دولت که خود از سر سپردگان غرب است، برنامه اعزام به فلسطین را لغو می کند. چه او از پیش برای تأسیس دولت یهود افرادی چون سید ضیاءالدین طباطبایی را به کمک صهیونیست ها فرستاده است.

غرب برای از میان برداشتن نیروهای فعال و مذهبی به رهبری آیت الله کاشانی و نواب صفوی طرحی را پی ریزی می کند و آن ترور شاه است. او که عنصری غیر مفید شناخته شده است باید از میدان خارج شده «علی رضا» یا «رزم آرا» جای او را بگیرد.

فعالیتهای استعمار گران انگلیس دیگر بار مردم مسلمان ایران را به خشم آورد.

در روز ۱۵ بهمن شاه در دانشگاه به وسیله ناصر فخر آرایی (عضو جوانان حزب توده) مورد هدف قرار می گیرد. تیرها از کنار لبش رد میشود و سرتیپ صفاری و سرتیپ اختری، فخر آرایی را از بین می برند.

صبح روز شانزدهم حزب توده منحل اعلام می شود و کلوپ و باشگاهش و حزبش را چپاول می کنند و به تاراج می برند.

در شب ۱۶بهمن، تانک به در خانه حضرت آیت الله کاشانی می آید. ایشان را دستگیر نموده به قلعه فلک الافلاک در خرم آباد می فرستند. عده ای از روحانیون مبارز هم دستگیر می شوند. سید عبد الحسین واحدی ـ فرد شماره ۲ فدائیان اسلام ـ از آن جمله است.

آیت الله کاشانی

نواب ۴۰تن از دوستان و فدائیان اسلام را روانه قم می کند تا با توسل به آیت الله بروجردی ایشان را آزاد کنند. موقعیتی حاصل نمی شود و منزل آیت الله بروجردی محاصره می شود. بعد از ۱۰روز از گذشت این ماجرا فدائیان اسلام از خانه خارج شده با یک اتوبوس راهی تهران می شوند. در حسن آباد جلو آنها گرفته، همگی به زندان منتقل می شوند. آیت الله کاشانی هم که در قلعه فلک الافلاک زندانی است به آبادان تبعید می گردد.

مطالب مرتبط:

کسروی مرتد است.

ثبت نام برای فلسطین