تبیان، دستیار زندگی
عبور از نوجوانی و رسیدن به دنیای پر هیاهوی جوانی ویژگی‌های خاص خود را دارد. مساله اینجاست كه والدین در مورد شیوه برخورد با كودكان و همسران و گاهی سالخوردگان دقت می‌كنند، اما كمتر درباره چگونگی روحیات و نحوه برخورد خود با فرزندان نوجوان‌شان كه در حال ورود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش تجسس نامحسوس!!!

دردنیای پر هیاهوی جوانی‌

تجسس

عبور از نوجوانی و رسیدن به دنیای پر هیاهوی جوانی ویژگی‌های خاص خود را دارد. مساله اینجاست كه والدین در مورد شیوه برخورد با كودكان و همسران و گاهی سالخوردگان دقت می‌كنند ، اما كمتر درباره چگونگی روحیات و نحوه برخورد خود با فرزندان نوجوان‌شان كه در حال ورود به دنیای جوانی هستند دقت و مطالعه می‌كنند.

محدودیت برای جوان معنا ی کمی دارد. او خواهان استقلال بیشتری است و قصد ندارد در محدودیتی كه شما به عنوان والدین ایجاد كرده‌اید زندانی شود ، بدین ترتیب كار به بحث و مشاجره می‌كشد. (البته شما پدر و مادر عزیز حق دارید نگران

فرزندتان باشید اما سعی کنید برای پی گیری کارها روش مناسب را اتخاذ کنید.)

نوجوانان در این مرحله سنی تمایل ندارند جزییات زندگی و كارهای روزمره‌شان را برای والدین تعریف كنند. آنها دوست دارند هر چه بیشتر استقلال داشته و مستقل باشند اما گاهی این رفتار‌ها و میل به تنها بودن والدین را عصبی و تا حدی نگران می‌كند و آنها نمی‌دانند در این گونه موارد چطور باید رفتار كنند. در این مقاله به بیان راه‌هایی برای داشتن ارتباط موثر خانواده‌ها با جوانان پرداخته‌ایم.

برخی والدین هر چه بیشتر می‌خواهند به نوجوان‌شان نزدیك شوند ، نوجوان فاصله بیشتری از آنها می‌گیرد.

والدین باید بدانند كه در عین ارتباط با فرزند‌شان  به حریم او نیز تجاوز نكنند.

متخصصان روان‌شناسی معتقدند به منظور برقراری ارتباط دوطرفه والدین باید بیاموزند كه چگونه رفتار كنند تا فرزندان مایل باشند با آنها به صحبت بپردازند.

والدین به این نكته توجه داشته باشند كه نوجوانان بیشتر تمایل دارند به دوستان‌شان( گروه همسال) اعتماد كنند تا به اعضای خانواده و این نیز یكی از مراحل طبیعی در روند رشد است. پس باید به راه‌هایی متوسل شد كه بدون كنجكاوی و تجسس بیش از حد در امور نوجوان از آنچه در زندگی‌شان می‌گذرد، اطلاع حاصل كرد.

جوان

در غیر این صورت چنانچه قرار باشد همواره از بالا به او  نگاه كنید و برای مثال بپرسید كجا می‌روی؟ پاسخ خواهید شنید كه  هیچ جا و یا اگر بپرسید چه می‌كنی؟ پاسخ خواهید شنید كه  هیچ كار و این پرسش و پاسخ‌ها گاهی موجب خستگی و عصبانیت می‌شود.

متخصصان چند راهكار عملی برای این مساله ارائه كرده اندكه والدین با كمك آنها می‌توانند بدون درگیری و ایجاد تنش از اوضاع و احوال فرزندشان آگاه شوند.

‌بكوشید بزرگسالان بیشتری را وارد زندگی نوجوان كنید.

هر چه محیط اطراف فرزندتان را بهتر بشناسید و با اطرافیان و دوستان فرزندتان بیشتر آشنا باشید بهتر می‌توانید از كارهایش آگاه شوید. آنها می‌توانند مسائل و بحران‌هایی را كه او با آن روبه‌روست به اطلاعتان برسانند ، زیرا با وجود این‌كه ممكن است فرزندتان اجازه ندهد كه شما مانند یك مدیر و ارشد كارهایش را كنترل كنید ، اما همواره نیازمند بزرگسالان است.

پس ممكن است هر كسی را غیر شما بپذیرد مثلا عمو یا خاله. زیرا احساس می‌كند بدین ترتیب آسیب كمتری به استقلال او می‌رسد.

دوم این‌كه برخی اوقات در مسیر‌هایی كه می‌خواهد برود او را همراهی كنید. برای مثال اگر فرزند شما و دوستانش قصد دارند به خرید بروند پیشنهاد كنید حاضرید آنها را برسانید.

چون در این سنین همه چیز برای فرد اهمیت دارد ، یعنی این كه چه كسی چه كسی را دوست دارد ، چه كسی مشكل دارد ، چه كسی از دست مادرش عصبانی است و... وقتی جوانان با هم هستند درباره همه چیز صحبت می‌كنند و شما می‌توانید در جریان كارها قرار بگیرید.

اگر درباره مساله‌ای نگران شدید بكوشید در فرصتی مناسب به آن بپردازید و می‌توانید حتی از طریق فرد دیگری به طور غیر مستقیم آن را پیگیری كنید.

وقتی در جمع  نوجوان و دوستانش هستید بكوشید بیشتر سكوت كنید و اجازه دهید آنها صحبت كنند. در ضمن شاید برایتان جالب باشد بدانید بسیاری از صحبت‌هایی كه در منزل مطرح نمی‌شود در خودرو بیان می‌شود.

شاید بپرسید چرا؟

زیرا خودرو جای مناسبی است كه افراد كنار هم قرار گیرند. حتی بسیاری از والدین معتقدند خودرو بهترین مكان برای گفتگو با جوان است.

مكان‌هایی را برای گفتگو انتخاب كنید كه برای بیان احساسات زمینه فراهم آورد. برای مثال وقتی با فرزند  خود به پارك یا رستوران می‌روید بدون هیچ مشكلی به راحتی می‌توانید گفتگو كنید.

‌بكوشید صحبت‌های شما موجب ایجاد حالت تدافعی نشود. موضوعاتی را انتخاب كنید كه در مورد آن به تبادل نظر بپردازید نه این كه انگشت اشاره‌تان به سوی او برود.

برای مثال به جای این‌كه از او بپرسید آیا تا به حال سیگار كشیده‌ای؟ می‌توانید درباره این‌كه در جایی خوانده‌اید شمار نوجوانانی كه سیگار می‌كشند رو به افزایش است، صحبت كنید و از او بخواهید نظرش را در این مورد بگوید.

‌به خاطر داشته باشید كه لزوما همه اطلاعات از طریق صحبت و پرسش و پاسخ به دست نمی‌آید.

گاهی اوقات او  طوری رفتار می‌كند كه انگار ناراحت یا عصبانی است. دلش می‌خواهد تنها یا فقط در كنار دوستانش باشد. پیامی كه در این حالت به شما می‌دهد این است كه  حالا زمان مناسبی برای گفتگو نیست زیرا او آمادگی ندارد. پس مرتب علت ناراحتی‌اش را از او نپرسید.

وقتی هم می‌خواهد با شما تلویزیون ببیند یا سعی می‌كند همه اعضای خانواده غیر از شما از منزل بیرون بروند ، یعنی آمادگی گفتگو و بیان افكار و احساساتش را دارد. پس به او فرصت دهید.

آخر کلام اینکه پدر و مادر عزیزی که می خواهید فرزندتان از بحران های مخصوص سن خود به سلامت عبور کند ، اول به خدا توکل کنید و در قدم بعد دانش و آگاهی خود را نسبت به پیچ و خم های تربیتی بالا ببرید و بخش خانواده و زندگی تبیان هم سعی می کند در کنارتان باشد علاوه بر مشاوره ی تبیان ، می توانید مطالبی را که خواهان پرداختن یه آن هستید را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید . کارشناسان خانواده در خدمت شما هستند به امید روز ی که خانواده های تبیانی از بهترین خانواده های ایرانی باشند..

تهیه کننده: داوودی

منبع: جام جم

مقالات مرتبط :

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.