تبیان، دستیار زندگی
آیا مرزهای جمهوری اسلامی ایران به همین مرزهای جغرافیایی که در نقشه ها دیده می شود محدود شده است؟آیا جبهه های جنگ ایران با دشمنانش صرفا به این ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرزهای ایران کجاست؟

نقشه ایران

21 بهمن ماه سال 1357 ایران ژاندارم آمریکا، تامین کننده منافع آمریکا، حرف شنوی آمریکا و جزیره ثبات آمریکا در منطقه بسیار مهم و کلیدی خاورمیانه بود اما 22 بهمن ماه 1357، دیگر نبود!

دلیل خصومت تاریخی آمریکا با ایران در همین کلمه نهفته است: دیگر نبود!

اولین بروز جدی خصومت آمریکا با ملت ایران در درگیری های داخلی و جدایی طلبی ها خود را نشان داد؛ تا بلکه این انقلاب نوپا از خود و در خود فرو برود....اما نشد.....

دومین بروز جدی و طولانی خصومت آمریکا در جنگ تحمیلی صدام حسین بر علیه ملت ایران بود تا بلکه این انقلاب نوپا از بیرون وادار به فروپاشی شود ...... اما نشد........

.................

در مقابل انقلاب ایران نیز کوتاه ننشست و پیام انقلاب خود را که مقاومت در برابر مستکبران زمین و حمایت از مستضعفان عالم بود به جهان صادر کرد. و توانست در قلب سرزمین کفر در جایی که حیاتی ترین منافع سیاستمداران غربی نهفته است و در جایی که اولین اولویت سیاست خارجی آمریکاست،پایگاه مقاومتی سترگ تشکیل دهد. انقلاب ایران مرزهای جنگ خود با استکبار را گسترش داد.

ایران توانسته است مرزهای خود را از حدود جغرافیایی خود فراتر ببرد. امروز مرزهای لبنان و مرزهای فلسطین نیز مرز ایران هستند.

وقتی عده ای از جوانان لبنانی در سال 1980 میلادی و یک سال بعد از پیروزی انقلاب ایران جنبش حزب الله لبنان را بر اساس اندیشه های امام خمینی بنیان نهادند، قوی ترین پایگاه صدور انقلاب ایران شکل گرفت. آن زمان که در سال 2000 رزمندگان حزب الله ارتش اسراییل را از لبنان عقب راندند و آن زمان که در سال 2006 ارتش اسراییل را شکست دادند، آرمانهای انقلاب ایران به دست فرزندان غیر ایرانی روح الله به ثمر نشست و اسراییل مغبون شد.

امروز ایران توانسته است مرزهای خود را از حدود جغرافیایی خود فراتر ببرد. امروز مرزهای لبنان و مرزهای فلسطین نیز مرز ایران هستند. بوش در طرح خاورمیانه بزرگ خود قصد داشت بعد از حمله به افغانستان و عراق به ایران حمله کند تا آن گونه که خود می خواهد نقشه خاورمیانه را ترسیم کند، حتی نقشه خاورمیانه بعد از حمله به ایران را نیز ترسیم کرد. اما یک مشکل بزرگ وجود داشت: حزب الله لبنان و حماس. سید حسن نصر الله تهدید کرده بود که هر گونه حمله به ایران با حمله شدید و همه جانبه این جنبش به اسراییل پاسخ داده خواهد شد. پس باید اول حزب الله را نابود کرد و این گونه بود که جنگ 33 روزه شکل گرفت و اسراییل در تحقق این هدف ناکام ماند.

بوش در طرح خاورمیانه بزرگ خود قصد داشت بعد از حمله به افغانستان و عراق به ایران حمله کند و حتی نقشه خاورمیانه بعد از حمله به ایران را نیز ترسیم کرد. اما یک مشکل بزرگ وجود داشت: حزب الله لبنان و حماس.

فرقی نداشت، آن زمان که مبارزان غیور حزب الله با اسراییل می جنگیدند مانند آن بود که جوانان ایرانی با دشمن تاریخی خود که از بدو انقلاب از هیچ توطئه ای فروگذار نکرده است، می جنگند.

و اکنون حماس. حماس که تنها از حمایت دو دولت ایران و تا حدودی سوریه برخوردار است؛ خط مقدم جنگ ایران با مستکبران جهانی آمریکا و اسراییل و با دولتهای عربی است.

کسانی که معتقدند حمایت ایران از فلسطین و لبنان در راستای منافع ملی ایران نیست، تاریخ انقلاب ایران را و اهداف آن را دوباره مرور کنند. فلسطین و لبنان خطوط مقدم نبرد اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی و اسراییل غاصب است و مگر انقلاب مردم ایران و 8 سال جنگ جز این هدفی داشت؟

حتی اگر نگاه اسلامی هم به ماجرا نگاه نکنیم، بزرگترین دستاورد انقلاب ایران، استقلال ملی بود که این آرمان بزرگ با اهداف آمریکا در منطقه سازگار نیست و برای شکست دادن آمریکا و حفظ استقلال چه میدانی بهتر از همین فلسطین و لبنان.

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست