تبیان، دستیار زندگی
در گذشته‌ ای نه‌ چندان دور، نگاه به علم تغذیه نگاهی حاشیه ‌ای بود، اما امروز به‌ خوبی می‌ دانیم كه برای حفظ و ارتقای سلامت بدن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتقای سواد تغذیه ‌ای جامعه

هرم غذایی

در گذشته‌ ای نه‌ چندان دور، نگاه به علم تغذیه نگاهی حاشیه ‌ای بود، اما امروز به‌ خوبی می‌ دانیم كه برای حفظ و ارتقای سلامت بدن، پیشگیری از بیماری ها و موفقیت در درمان و بازتوانی آنها، به ‌شدت به این علم محتاجیم.

بی ‌توجهی به تغذیه می ‌تواند پیامدهای جبران‌ ناپذیری برای جامعه به بار آورد و ارتقای سطح سواد تغذیه ای جامعه، امروزه به‌ عنوان یكی از محوری ‌ترین برنامه ‌های سلامت مورد توجه همگان است.

خوشبختانه این موضوع در سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. در 3 دهه بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت برای كشور حاصل شده كه كاهش سوء تغذیه از موارد مهم و افتخارآفرین آن است، اما هنوز تا حد ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

باید گفت شیوع روزافزون چاقی، چربی و قند خون بالا، بی ‌شك ارتباط مستقیمی با الگوی مصرف مواد غذایی در كشور دارد.

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم‌، به معنای استفاده از رژیم غذایی فقط برای بیماران نیست، بلكه برای افراد سالم نیز است، به این معنی كه افراد سالم هم باید به نوبه ‌خود از رژیم غذایی مناسب استفاده كنند تا به این وسیله از ابتلا به سوء تغذیه مصون بمانند و از سلامت كامل برخوردار شوند.

یكی از موضوعاتی كه در حوزه سواد تغذیه‌ ای به آن توجه می‌ شود، مكمل‌های غذایی – رژیمی است. مكمل یا supplement ، كامل ‌كننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ‌ها یا املاح است و وقتی به كمك می‌ آید كه مواد غذایی به هر دلیل نتوانند نیازهای فرد را به‌ صورت كامل تامین نمایند.

مشاهدات علمی نشان داده است مكمل‌های رژیمی، اثرات بسیار سودمندی بر سلامت فرد دارند، اما به شرط آن كه با رعایت ملاحظات خاصی صورت گیرد.

درست است كه راز سلامت و نشاط در تغذیه ی سالم نهفته است و تامین كافی ویتامین‌ ها و ریزمغذی ‌ها و مواد معدنی، كلید تندرستی و شادابی انسان است، اما باید به این نكته توجه داشت، این تشخیص پزشك است كه تعیین می ‌كند:

بدن فرد به كدام مكمل غذایی و به چه مقداری نیاز دارد؟ یا كدام مكمل با برنامه غذایی یا برنامه دارویی فرد تداخل دارد؟ یا مصرف كدام مكمل‌ ها توام با هم ممكن است برای فرد خطرآفرین باشد؟

نحوه تهیه و تامین این مكمل‌ها نیز مهم است و حتما باید از داروخانه های مجاز، تایید شده و تحت نظارت صورت گیرد. متأسفانه چندی است شاهد بروز پدیده قاچاق مكمل‌ها در كشور هستیم و این موضوع سبب بی‌ اعتمادی زیادی در میان پزشكان و همچنین عموم مردم شده است.

مکمل ها

در واقع مكمل‌ های غذایی که دارای مجوز هستند، از یك سو هنگام ورود توسط متخصصان امر در وزارت بهداشت، تحت كنترل و نظارت قرار می ‌گیرد و نام كشور تولید كننده، تاریخ تولید و میزان مواد مؤثر آن ها نیز مشخص است و از سوی دیگر تحت برنامه نمونه ‌برداری مستمر وزارت بهداشت است تا نسبت به سلامت این فرآورده ‌ها پیش از رسیدن به دست مصرف ‌كننده، اطمینان كامل حاصل شود.

یكی از راهكارها برای اطمینان از صحت و اصالت این فرآورده‌ها، آشنا كردن افراد جامعه با فرهنگ استفاده صحیح از مكمل‌های غذایی سالم است.

مردم به واسطه اهمیتی كه برای سلامت، تندرستی و شادابی خویش قائل هستند، نباید فرآورده‌هایی را  كه به‌ صورت قاچاق و بدون نظارت وزارت بهداشت وارد كشور می ‌شود، مصرف نمایند.

در حقیقت مكمل‌ها از زمان‌ های بسیار قدیم در طب سنتی وجود داشته است و اکنون به ‌صورت مدرن و بر اساس اطلاعات و تحقیقات علمی جدید تولید و مصرف می شوند، ولی شرط موفقیت این مکمل ها در تامین سلامت جامعه آن است كه فرهنگ استفاده از آن نیز به‌ صورت صحیح و علمی در كشور پایه‌ ریزی شود.

سعید اویس- همشهری

مطالب مرتبط:

مصرف مکمل ها همیشه مفید نیست

عوارض مصرف زیاد مکمل املاح

هشداری در مورد مصرف بیش از اندازه قرص های مولتی ویتامین

مکمل‌های ویتامین و املاح در بارداری

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین AوD

عوارض مصرف زیاد ویتامین های E،B وC

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.