تبیان، دستیار زندگی
اریش روته‌مولر پیش از سفر به ایران برای پذیرش مربیگری تیم ملی فوتبال در گفتگو با پایگاه اینترنتی روزنامه آلمانی ZEIT درباره شغل جدیدش صحبت كرد. .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌مولر:پیشنهاد دایی هیجان آور بود

روته مولر

اریش روته‌مولر پیش از سفر به ایران برای پذیرش مربی‌گری تیم ملی فوتبال در گفتگو با پایگاه اینترنتی روزنامه آلمانی ZEIT درباره شغل جدیدش صحبت كرد.

روته مولر كه به عنوان دستیار علی دایی در تیم ملی مشغول به كار خواهد شد، در این گفت‌وگو از هیجان فوتبالی هواداران ایران و شانس این كشور برای حضور در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی صحبت كرد.

روته‌مولر 63 ساله از سال 1994 در فدراسیون فوتبال آلمان به كار مشغول بوده است. وی هفت سال نیز به عنوان مدیر بخش آموزش مربیان به كار می‌پرداخت. متن این گفت‌وگو در زیر می‌آید:

* آقای مولر شما هنوز به ایران نرفته‌اید؟

- نه. من هنوز نرفته‌ام و قرار است روز سوم ژانویه (امروز) به ایران پرواز كنم.

* در واقع نقش شما در تیم ملی ایران چیست؟

- مسلما به عنوان سرمربی تیم ملی ایران نخواهد بود. چرا كه هنوز علی دایی این سمت را برعهده دارد. همچنین صحبت از مربی‌گری مشترك هم بی‌معناست. به عنوان مشاور كار خواهم كرد. در طراحی برنامه‌های تمرینی شركت خواهم داشت، به ویژه در برنامه‌های بلندمدت تمرینی.

* ایده رفتن به ایران چطور به ذهن شما رسید؟

- این كشور را بسیار خوب می‌شناسم. چرا كه در ایران دوره‌های مربی‌گری را برگزار كرده‌ام. در ماه جولای یا اوت همین سال علی دایی با من در این مورد كه آیا می‌توانم با او همكاری كنم، صحبت كرد. ما گفتگوهای بلند مدتی با یكدیگر داشتیم و از این ایده به هیجان آمدم. بنابراین این صحبت را جدی گرفتیم. از آنجا كه قرارداد من با فدراسیون فوتبال آلمان تا پایان سال 2008 در جریان بود، تا پایان سال در آلمان ماندم.

* شرایط فوتبال در ایران چگونه است؟

- از آنچه بسیاری فكر می‌كنند، بهتر است. لیگ دسته اول بسیار حرفه‌ای است. برای یك بازی حساس 40 یا 50 هزار تماشاگر با علاقه تمام به ورزشگاه‌ها می‌روند. شور و شوق و هیجان فوق‌العاده است. فوتبال به وضوح ورزش شماره یك است. بیش از هر چیز از میهمان نوازی رویایی مردم خوشم می‌آید.

روته مولر مدرس آلمانی فدراسیون جهانی

* برایمان از این موضوع تعریف كنید.

- این موضوع از همان فرودگاه شروع می‌شود. آنجا همیشه خبرنگارانی كه می‌خواهند هرگونه جزئیاتی را بدانند، منتظر هستند. دست اندركاران همه چیز را در چشمانت می‌خوانند. شاید یك لطیفه بتواند این موضوع را به خوبی تشریح كند. یك بار نیمه شب به تهران رسیدم. حوالی ساعت دو یا سه صبح در هتل بودم. با این حال در آ‌نجا یك نفر از فدراسیون منتظر من بود تا تنها كلید اتاقم را به من بدهد. او می‌توانست خیلی راحت این كار را به پذیرش هتل واگذار كند. این چیزی بود كه من به او گفتم او هم پاسخ داد؛ خودش شخصا دوست داشته این كار را به هر صورت ممكن انجام دهد.

* چه مدت دوست دارید در آنجا بمانید؟

- این به موفقیت تیم بستگی دارد. اگر بتوانیم به رقابت های جام جهانی 2010 راه پیدا كنیم آن وقت در هر صورت تا پایان آن رقابت‌ها در ایران می‌مانم.

* شانس ایران برای حضور در این رقابت‌ها چه اندازه است؟

- ما رقابت‌های انتخابی را به خوبی شروع كرده‌ایم و به عنوان تیم دوم گروه هنوز از هر امكانی برخورداریم. روز 11 فوریه در تهران برابر كره جنوبی صدرنشین به میدان خواهیم رفت. این بازی بدون تردید بسیار حساس خواهد بود.

* آیا ا ین تیم از ستارگان واقعی برخوردار است؟

- كافی است تنها به نام بازیكنان ایران نگاه بكنیم. علی كریمی، مهدی مهدوی‌كیا، وحید هاشمیان اینها بازیكنان سطح اولی هستند كه در آلمان بازی كرده‌اند یا هنوز به بازی مشغولند. به این بازیكنان دو بازیكن از اوساسونا و یك بازیكن از لیگ برتر نیز اضافه می‌شوند. ما با این بازیكنان می‌توانیم در جام جهانی حتی از دور گروهی بالا بیاییم. این برای نخستین بار در تاریخ فوتبال ایران خواهد بود. این هدف رویای من است.