تبیان، دستیار زندگی
فرشچیان کمال انسان است. او در کمال عرفان، تواضع و بزرگواری با کودکی 15 ساله سخن می‌گوید و درباره آثارش به او توضیح می‌دهد که گویی او یک مسئول، یک هنرمند بزرگ یا یک منتقد هنری است. ما در دهه‌های گذشته و حتی چند دهه آینده هنرمندی به بزرگی فرشچیان نخواهیم دا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از اثرجدید استاد فرشچیان

اثر جدید استاد فرشچیان

گزارش تصویری مراسم تجلیل از  استاد فرشچیان

مراسم تجلیل از محمود فرشچیان و رونمایی از پنجمین اثر چاپ شده استاد نقاشی ایرانی با حضور جمع کثیری از هنرمندان و مسئولان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم علی‌اکبر عبدالرشیدی مدیر خانه فرهنگ گویا گفت: فرشچیان کمال انسان است. او در کمال عرفان، تواضع و بزرگواری با کودکی 15 ساله سخن می‌گوید و درباره آثارش به او توضیح می‌دهد که گویی او یک مسئول، یک هنرمند بزرگ یا یک منتقد هنری است. ما در دهه‌های گذشته و حتی چند دهه آینده هنرمندی به بزرگی فرشچیان نخواهیم داشت و امیدوارم قدر این گوهرهای بی‌بدیل ایران را بشناسیم.

فرشچیان کمال انسان است.

محمدعلی باستانی پاریزی سخنران بعدی بود که با اشاره به هنر نقاشی گفت: هنر فرشچیان بی‌مانند است اما شناخت کار و نقاشی او بیشتر ارزش این مرد بزرگ را مشخص می‌کند. روزی که دوربین عکاسی عرضه شد بسیاری تصور کردند بازار نقاشی به پایان رسیده است. زیرا تصور می‌شد آنچه نقاش با قلم و رنگ می‌کند، دوربین بهتر از آن را انجام می‌دهد. اما خیلی زود نقاشی با بهره‌گیری از اختراع عکاسی حیات تازه یافت. زیرا نقاشی سال‌ها طول تاریخ را پیموده و با تاریخ گره خورده است.

وی افزود: نقاشی‌های چهلستون جزئیاتی را برای ما روشن می‌کنند که هرگز پنج کتاب تاریخ نمی‌تواند بخشی از آن را بازگو کند. خوشحالم میرباقری این آثار فرشچیان را گردآوری و چاپ کرده، زیرا بسیاری از آثار هنری بزرگان ما همچون کمال الملک امروز از بین رفته و از آنها اثری باقی نمانده است.

در ادامه محمد استعلامی با اشاره به جنبه‌های عرفانی آثار فرشچیان گفت: آثار استاد فرشچیان پنجره‌ای گشوده به ابدیت است و این نشان می‌دهد نقاش فراتر از این دنیاست. در آثار فرشچیان واقعیت و خیال با هم حرکت می‌کنند. در این آثار نقاشی ایرانی از ایسم‌ها گذشته و به یکباره به مدرن رسیده است. نقاشی‌های فرشچیان تصویر مادی و رنگ نیستند. هر چند چشم، رنگ و قلم کار کرده و ارتباط نقاش با ابدیت آثار فرشچیان را آنگونه بدیع کرده که همه از آن لذت می‌بریم، اما شوقمان را نمی‌توانیم وصف کنیم.

او در کمال عرفان، تواضع و بزرگواری با کودکی 15 ساله سخن می‌گوید و درباره آثارش به او توضیح می‌دهد که گویی او یک مسئول، یک هنرمند بزرگ یا یک منتقد هنری است.

در ادامه مراسم روژان صادقی نوه علی‌اکبر صادقی نقاش پیشکسوت یکی از درس‌های کتاب فارسی پنجم دبستان خود را با موضوع داستان کودکی فرشچیان برای حاضران خواند و پونه ندایی مدیر مجله شوکران نیز به شعرخوانی درباره فرشچیان پرداخت. اجرای موسیقی گروه "راز و نیاز" به سرپرستی و خوانندگی سالار عقیلی بخش بعدی مراسم بود و در ادامه مستند "عشق‌پرداز" با حضور پرویز پورحسینی، افسر اسدی و زیبا برفه برای حاضرین پخش شد.

اثر جدید استاد فرشچیان

مراسم تجلیل از استاد فرشچیان با رونمایی پنجمین کتاب آثار استاد ادامه پیدا کرد. این کتاب با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، محمود دولت‌آبادی، سیدحسن صائب، یداالله کابلی، اسرافیل شیرچی، احسان میرباقری، حسن کیائیان، امیرخانی، باستانی پاریزی و استعلامی به درخواست فرشچیان توسط عبدالرحیم جعفری بنیانگذار انتشارات امیر کبیر رونمایی شد.

آثار استاد فرشچیان پنجره‌ای گشوده به ابدیت است و این نشان می‌دهد نقاش فراتر از این دنیاست. در آثار فرشچیان واقعیت و خیال با هم حرکت می‌کنند. در این آثار نقاشی ایرانی از ایسم‌ها گذشته و به یکباره به مدرن رسیده است.

در ادامه فرشچیان ضمن تقدیر از برپا کنندگان مراسم گفت: چاپلین می‌گوید اگر 100 بهانه برای گریستن وجود داشته باشد 1000 بهانه برای خنده هست. امروز این مراسم این حرف چاپلین را به من ثابت کرد. در ادامه جمع حاضر از پدیدآورندگان پنجمین کتاب فرشچیان تقدیر کردند.

بر این اساس لوح فرشچیان به سیدحسن صائب و سیدحسین میرباقری و در ادامه تندیس سیمرغ فرشچیان به اسرافیل شیرچی خوشنویس کتاب، افشین صادقی گرافیست و محمد زمانیان، رها خواجه‌پور، پونه ندایی، محمود رسایی، محسن صادقی، جواد میرهاشمی، سعید یگانه و شهاب متین عوامل فنی کتاب اهدا شد. همچنین لوح تقدیر به یدالله کابلی و ناصر میرباقری اهدا گردید.