تبیان، دستیار زندگی
اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، شاید کنترل فشار خون در منزل به عنوان بخشی از درمان، ضروری باشد. انواع گوناگون وسایل اندازه‌گیری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل فشار خون در منزل

دستگاه اندازه گیری فشارخون

اگر به فشار خون بالا مبتلا هستید، شاید کنترل فشار خون در منزل به عنوان بخشی از درمان، ضروری باشد. انواع گوناگون وسایل اندازه‌گیری فشار خون در بازار موجود است.

شما می ‌توانید دستگاه فشارسنج را از فروشگاه های لوازم پزشکی یا داروخانه‌ ها خریداری کنید.

هنگام اندازه‌ گیری فشار خون دقت کنید که این کار را به طور صحیحی انجام دهید. برای اندازه‌گیری دقیق فشار خون ابتدا باید بدانید که چه بازوبندی برای شما مناسب است.

پیش از خرید دستگاه فشارسنج از پزشک تان بخواهید که بازوی شما را اندازه گرفته و سایز بازوبند مناسب را برای شما تعیین کند.

پس از خرید دستگاه، در مراجعه ی بعدی به مطب پزشک، آن را همراه خودتان ببرید و از وی یا یکی از کارکنان درمانی مطب بخواهید که چگونگی استفاده صحیح از آن را به شما نشان دهد و شما را از سالم بودن دستگاه مطمئن سازد.

در بعضی از مراکز خدمات بهداشتی، کلاس هایی برای آموزش چگونگی اندازه‌گیری فشار خون راه‌اندازی شده است.

اگر از یک دستگاه فشارسنج خانگی استفاده می ‌کنید، سالیانه دقت عمل آن را بررسی کنید. برای انجام این بررسی، آن را به مطب پزشک خود ببرید. در صورتی که عدد خوانده شده به وسیله دستگاه شما بیش از سه میلی‌ متر جیوه با فشار واقعی شما که توسط پزشک سنجیده می شود، تفاوت داشت، آن را تعویض کنید.

اندازه‌گیری فشار خون در منزل فواید متعددی دارد:

* چگونگی درمان خود را پیگیری می‌ کنید. از آن جا که فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد، تنها از طریق اندازه‌گیری منظم فشار خون می ‌توانید از موثر بودن داروها یا تغییر سبک زندگی مطمئن شوید.

* تشویق می‌ شوید که بهتر بیماری تان را کنترل کنید. وقتی شما خودتان ابتکار عمل را به دست گرفته و فشارتان را اندازه می ‌گیرید، این احساس مسوولیت شما را وادار می ‌سازد تا سایر عوامل منفی نیز برطرف شوند.

دستگاه اندازه گیری فشارخون

انگیزه شما برای خوردن غذاهای سالم ‌تر بیشتر می‌ شود، میزان فعالیت خود را افزایش می ‌دهید و داروهای خود را به طور صحیح مصرف می‌ کنید.

* استرس کمتری خواهید داشت. رفتن به مطب پزشک در برخی افراد به راحتی موجب ایجاد فشار روانی و استرس شده و فشار خون آن ها را افزایش می ‌دهد. اندازه‌گیری فشار در منزل نشان می ‌دهد که آیا شما واقعا فشار خون بالا دارید یا تنها به یک فشار خون ناشی از استرس مبتلا هستید.

* هزینه ویزیت پرداخت نمی‌ کنید. اندازه‌گیری فشار خون در منزل موجب می‌ شود بتوانید هزینه‌ای را که برای ویزیت پزشک می‌ پردازید، پس‌انداز کنید.

این قضیه به خصوص وقتی به درد می خورد که به تازگی مصرف دارو را شروع کرده‌اید یا پزشک ‌تان به تازگی داروی شما را تنظیم کرده است.

در این موارد اندازه ‌گیری مکرر فشار موجب اطمینان خاطر شما از کنترل بهتر می ‌شود.

اندازه‌ گیری فشار خون

یادگیری شیوه صحیح اندازه‌ گیری فشار خون کار سختی نیست اما نیاز به آموزش و کمی تمرین دارد. در این جا نکاتی برای افزایش دقت اندازه‌گیری شما آورده شده است:

* فشار خون خود را صبح‌ ها بلافاصله پس از برخاستن از بستر اندازه نگیرید.

* پس از فعالیت بدنی صبر کنید. اگر پس از بیدار شدن، ورزش می ‌کنید، پیش از انجام ورزش، فشار را اندازه بگیرید.

* برای اندازه‌گیری فشار خون، حداقل نیم ساعت پس از صرف غذا یا مصرف قهوه صبر کنید. همه این عوامل فشار خون شما را افزایش می‌ دهد.

دکتر علیرضا ناصری

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

با فشارخون چه كنیم ؟

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

چرا رژیم غذایی; DASH، فشار خون بالا را كاهش می دهد؟

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را كاهش میدهد

زمستان بیشتر مراقب فشار خونتان باشید

فشارخون بالا عارضه ای كه باید از آن ترسید!

چگونه فشار خون را كنترل كنیم؟

فشار روانی در محیط کار و افزایش فشارخون

تنهایی عامل افزایش فشار خون است

تأثیر نماز بر بیماری فشار خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.