تبیان، دستیار زندگی
نکند دیگر اینکه از انتقاد آدم‌هایی که با بنده یا با آثار مذهبی عنادی دارند ، از نخطئه کردن و کوبید‌نشون اصلاً تعجب نمی‌کنم، بدلیل اینکه مخالف باید مخالفتش را بکند، اما از سکوت دوستان سر در نمی‌آورم، که آنقدر بی‌تفاوت به یک اثر قرآنی حمله می‌کنند، این سکوت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خالق یوزارسیف در تبیان2

خالق یوزارسیف در تبیان

از انتقاد آدم‌هایی که با بنده یا با آثار مذهبی عنادی دارند و از نخطئه کردن و کوبید‌نشون اصلاً تعجب نمی‌کنم، بدلیل اینکه مخالف باید مخالفتش را بکند، اما از سکوت دوستان سر در نمی‌آورم، که آنقدر بی‌تفاوت به یک اثر قرآنی حمله می‌کنند، این سکوت دوستان برایم قابل درک نیست و این با اصل امر به همه حرف و نهی از منکر ما نیز نمی‌خواند.

خالق یوزارسیف در تبیان1

* این تصمیم را نداشتید که یک نسخه سینمایی از حضرت یوسف را اکران کنید!

- خیر، به این دلیل که هدف ما پیام رسانی است و پیام رسانی در سینما وجود ندارد بدلیل اینکه سینما خیلی تماشاگر داشته باشد یک میلیون نفر اما در قاب تلویزیون پیام رسانی بسیار قوی‌تر است و من این رسالت را داشتم که این پیام کتاب خدا را به گوش مردم برسانم که این در تلویزیون شدنی است اما در سینما خیلی نازل.

اما سینما نیز عرصه‌ای و سنگری است، بدم نمی‌آمد که این کار در آنجا مطرح بشود، اما خیلی برام مهم نبود و بنا دارم انشاء‌ا... نسخه سینمایی آن را سال آینده به جشنواره بدهم.

چند سالی است که در سینما فیلم نساختید، دوست ندارید کاری برای سینما بسازید.

- در این مقطع فعلاً خیر.

* سریال حضرت یوسف چقدر خرج در برداشته است؟

- حدود شش میلیارد چهارصد میلیون قرارداد ما با سیما فیلم بوده است و چیزی در حدود پانصد میلیون هم از ارگان‌ها و شهرداری دریافت کردیم در قالب وسایل و ادوات و... که در مجموع با هفت‌میلیارد پروژه جمع شد.

اگر مردم بدانند سریال‌های همزمان با حضرت یوسف با بودجه‌های بالای 24 و 25 ملیارد و 18‌ملیارد دارند آن موقع می‌فهمند که ما یک سریال 45 قسمتی را با نزدیک به 35هزار متر خرید بنای خارجی، پنج هزار متر زیر بنای داخلی، 110 لوکشین متعدد 5 هزار دست لباس، 10 کامیون وسایل صحنه، اگر بدانند با این مکانات و 4 هزار ؟؟؟ و غیره، چنین کاری را با 6 ملیارد تمام کردیم می‌فهمند که چه صرفه‌جویی عجیبی انجام شد، که خود مسئولین صدا و سینما هم شوکه هستند.

- تا امروز کسی نمی‌تواند بیاید و ادعا کند که کار الف ویژه‌ای ساخته است و در زمان‌بندی مورد نظر تمام کرده باشد، ما دقیقاً در زمان‌بندی مورد نظر و 10 روز زودتر تمام کردیم.

خالق یوزارسیف در تبیان

* ببینید در این چند ساله اخیر ما حتی یک فیلم سینمایی مذهبی،(نه معناگرا) در سینما نداشتیم به غیراز فیلم سینمایی ابراهیم خلیل‌ا... هیچ فیلم سینمایی درباره تاریخ انبیاء و اولیاء وجود نداشته است، حال از این‌طرفارگان هایی مانند  فارابی باز به فکر افتاد و ملک سلیمان را تولید کرد آن هم این‌گونه که می‌گویند با استانداردهای جهانی فیلم ساخته شده، به هر حال این هم النا در کل المعدوم است. نظر شما درباره ضعف تولیدات مذهبی چیست؟

به نظر من یا اصلاً تولید کارهای مذهبی نداشته باشند و بگویند نمی‌کنیم یا اگر قصد تولید دارید پای حرفتان بمانید.

همه مدیران، با دائیه سینمای مذهبی وارد می‌شوند و شروع می کنند به‌کار بعد خروجی‌های جالبی را از متولّیان سینمای دینی دیده می‌شود...!؟

- من صادقانه می‌گویم گمانم به این است که متولیان سینمای دینی این مملکت تحت تأثیر تبلیغات و القائاتی هستند که دشمن به ما تحمیل کرد.

دشمن گفته که مذهب و سینما دو مقوله‌ای است جدا از هم.

دشمن گفته که مذهب و سیاست از هم جداست.

دشمن گفته که مذهب بدرد زندگی اجتماعی نمی‌خورد.

و من فکر می‌کنم بخش اعظم مسئولین مملکت تحت تأثیر این القائات تفکرات دشمن هستند ، حتی قانون هم در مجلس می‌خواهند تصویب کنند تردید دارند که قانون صد درصد مذهبی تصویب بشود یا نشود؟

وقتی می‌‌خواهند مذهب را وارد سینما کنند تردید دارند که، آیا سینما می‌تواند.

ارزش‌های مذهبی را ترویج کند یا خیر...!؟

در حالی که من یقین دارم خداوند سینمای مذهبی را دوست دارد و در این شکی ندارم... نمونه‌اش در یوسف امدادها و عنایاتی که به ما می‌رسید.

یک نمونه‌اش را برای شما می‌گویم.

انتخاب لوکشینی که جلوی پای ما گذاشته‌ شدو بارها اتفاق افتاد که صحنه‌ای آفتابی گرفتیم برگشتیم که ناهار و نماز ، هوا بارانی می شد و همه می‌گفتند دیگر کار تعطیل می‌شود، دوباره موقع برگشت به سر صحنه هوا آفتابی می‌شد. مثلاً 3 سال سه هزار نفر در این پروژه کار کردند و حتی یک نفر هم سرما نخوره آیا این به راحتی اتفاق می‌افتد در حالی که تمام مصریان در فیلم لخت بودند در برف و باران. از این نوع عنایات، خداوند بسیار بوده است.

مثلاً مکان‌های مربوط به خشک شدن نیل و خشک‌سالی را می‌خواستیم بگیریم. در عرض یک ماه مسئولین سد به‌دلیل جمع‌آوری ماهی‌ها دریاچه را بستند و دریاچه خشک شد ، همان خشک‌سالی که ما در مصر می‌خواستیم و بعد هم در عرض دو ماه خداوند با بارش باران، دریاچه‌ای را که 2 سال آبگیریش طول می‌کشد، دو ماهه پر شد.

اینها نشانه‌های این است که خداوند سینمای مذهبی را دوست دارد.

انبیاء برای توضیح کتاب خدا و رهنمود کردن انسان‌ها آمده‌اند. اگر ما فقط نزدیک بشویم مطمئناً خداوند عنایاتش را شامل حال این گروه‌ها خواهد کرد.

این تفکر که سینمای مذهبی، معنا ندارد همش حرف مفت است.

سینما می‌تواند ارزش‌های اسلام را به تمام دنیا تبلیغ کند و اسلام نیز می‌تواند سینما را از این ابتذال و ورشکستگی و سقوط نجات دهد.

خالق یوزارسیف در تبیان

* بسیار جالب بود.

- این بحث یک مقدار طولانی شد اما ارزشش را داشت.

* بله، مساله من هم همین است که چرا اتفاقات مثل یوسف، ابراهیم خلیل‌ا... ، مسافر ری و ... چرا 10سال، 10سال این اتفاق رخ می‌دهد چرا ما حتی سالی 1 فیلم مذهبی تولید نمی کنیم.

-فقط سالی یک فیلم قرآنی اگر تولید شود که سینمای ما نجات پیدا می‌کند چون یک فیلمش با صد تا یا هزار تا از آن فیلم‌ها برابری می‌کند.

این متولیان مذهبی و سینمای مذهبی یکی از بزرگترین رسالت‌های آنها است که به این مسئله بپردازند.

اما حساب شده، اینگونه نباشد که اراذل را بکشانند به سینمای مذهبی که هر کس و ناکسی که اهلیّت ندارد برای سینمای مذهبی وارد این وادی بشود.

* پروژه بعدی که در پیش دارید...؟

- داریم تلاش می‌کنیم در مورد بی‌بی‌نرجس خاتون مادر امام زمان علیه‌السلام پروژه‌ای آماده ‌کنیم به‌همراه آقای شورجه، منتها در حال حاضر در حد تحقیق و نگارش است.

اما کوتاهتر است از نظر حجم اما از لحاظ دکور و لوکشین ممکن است بیشتر باشد.

مسعود عجمی