تبیان، دستیار زندگی
انواع كابل در شبكه های كامپیوتری امروزه از كابل های مختلفی در شبكه ها استفاده می گردد .نوع و  سیستم كابل كشی استفاده شده در یك شبكه بسیار حائز اهمیت است . در صورتی كه قصد داشتن شبكه ای را داریم كه دارای حداقل مشكلات باشد و ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


انواع كابل در شبكه های كامپیوتری

انواع كابل در شبكه های كامپیوتری


امروزه از كابل های مختلفی در شبكه ها استفاده می گردد .نوع و  سیستم كابل كشی استفاده شده در یك شبكه بسیار حائز اهمیت است . در صورتی كه قصد داشتن شبكه ای را داریم كه دارای حداقل مشكلات باشد و بتواند با استفاده مفید از پهنای باند به درستی خدمات خود را در اختیار كاربران قرار دهد ، می بایست از یك سیستم كابلینگ مناسب ، استفاده گردد . در زمان طراحی یك شبكه می بایست با رعایت مجموعه قوانین موجود در خصوص سیستم كابلینگ، شبكه ای با حداقل مشكلات را طراحی نمود .با این كه استفاده از شبكه های بدون كابل نیز در ابعاد وسیعی گسترش یافته است ، ولی هنوز بیش از 95 درصد سازمان ها و موسسات از سیستم های شبكه ای مبتنی بر كابل، استفاده می نمایند .

ایده های اولیه


ایده مبادله اطلاعات به صورت دیجیتال ، تفكری جدید در عصر حاضر محسوب می گردد. درسال 1844 فردی با نام "ساموئل مورس" ، یك پیام را  از Washington D.C به Baltimore و با استفاده از اختراع جدید خود (تلگراف)، ارسال نمود . با این كه از آن موقع زمانی زیادی گذشته است و ما امروزه شاهد شبكه های كامپیوتری بزرگ و در عین حال پیچیده ای می باشیم ولی می توان ادعا نمود كه اصول كار ، همان اصول و مفاهیم گذشته است .
كدهای مورس ، نوع خاصی از سیستم باینری می باشند كه از نقطه و خط فاصله با تركیبات متفاوت به منظور ارائه حروف و اعداد ، استفاده می نماید . شبكه های مدرن داده از یك و صفر ، استفاده می نمایند . بزگترین تفاوت موجود بین سیستم های مدرن مبادله اطلاعات و سیستم پیشنهادی "مورس " ، سرعت مبادله اطلاعات در آنان است.تلگراف های اواسط قرن 19 ، قادر به ارسال چهار تا پنج نقطه و یا خط فاصله در هر ثانیه بودند ، در حالی كه هم اینك كامپیوترها با سرعتی معادل یك گیگابیت در ثانیه با یكدیگر ارتباط برقرار می نمایند (ارسال 1،000،000،000 صفر و یا یك در هر ثانیه).
تلگراف و تله تایپ رایتر ، پیشگام  مبادله داده می باشند . در طی سی و پنج سال اخیر همه چیز با سرعت بالا و غیرقابل تصوری تغییر نموده است. ضرورت ارتباط كامپیوترها با یكدیگر و  با سرعت بالا ، مهمترین علل پیاده سازی تجهیزات شبكه ای سریع ، كابل هائی با مشخصات بالا و سخت افزارهای ارتباطی پیشرفته است .

پیاده سازی تكنولوژی های جدید شبكه


اترنت در سال 1970 توسط شركت زیراكس و در مركز تحقیقاتPalo Alto در كالیفرنیا پیاده سازی گردید . در سال 1979 شركت هایDEC و اینتل با پیوستن به زیراكس ،  سیستم اترنت را برای استفاده عموم ، استاندارد نمودند . اولین مشخصه استاندارد در سال 1980 توسط سه شركت فوق و با نام Ethernet Blue Book ارائه گردید . ( استانداردDIX ) .
اترنت یك سیستم ده مگابیت در ثانیه است ( ده میلیون صفر و یا یك در ثانیه)  كه از یك كابل كواكسیال بزرگ  به عنوان ستون فقرات و  كابل های كواكسیال كوتاه  در فواصل 5 / 2 متر به منظور ایستگاههای كاری استفاده می نماید . كابل كواكسیالی كه به عنوان ستون فقرات استفاده می گردد ،Thick Ethernet و یا10Basee5 نامیده می شود كه در آن  10 به سرعت انتقال اطلاعات در شبكه اشاره داشته ( 10 مگابیت در ثانیه ) و واژهBase نشاندهنده سیستمBase band است . در سیستم فوق ، از تمامی پهنای باند به منظور انتقال اطلاعات استفاده می گردد . درBroad band   به منظور استفاده همزمان ، پهنای باند به كانال های متعددی تقسیم می گردد . عدد 5 نیز شكل خلاصه شده ای برای نشان دادن حداكثر طول كابلی است كه می توان استفاده نمود ( در این مورد خاص 500 متر ) .
موسسهIEEE در سال 1983 نسخه رسمی استاندارد اترنت را با نامIEEE 802.3  و در سال 1985 ، نسخه شماره دو را با نامIEEE 802.3a ارائه نمود . این نسخه با نامThin Ethernet  و یا10Base2  معروف گردید. ( حداكثر طول كابل 185 متر می باشد و عدد 2 نشاندهنده این موضوع است كه طول كابل می تواند تا مرز 200 متر نیز برسد )
از سال 1983 تاكنون ، استانداردهای متفاوتی ارائه شده است كه یكی از اهداف مهم آنان ، تامین پهنای باند مناسب به منظور انتقال اطلاعات است . ما امروزه شاهد رسیدن به مرز گیگابیت در شبكه های كامپیوتری می باشیم .

كابل های (UTP (Unshielded Twisted Pair


كابلUTP یكی از متداولترین كابل های استفاده شده در شبكه های مخابراتی و كامپیوتری است . از كابل های فوق ، علاوه بر شبكه های كامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد (CAT1 ). شش نوع كابلUTP  متفاوت وجود داشته كه می توان با توجه به نوع شبكه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود . كابلCAT5 ، متداولترین نوع كابلUTP محسوب می گردد .

مشخصه های كابل UTP


با توجه به مشخصه های كابل هایUTP ، امكان استفاده ، نصب و  توسعه سریع و آسان آنان ، فراهم می آورد . جدول زیر انواع كابل هایUTP را نشان می دهد :

 موارد استفاده

سرعت انتقال اطلاعات

گروه

سیستم های قدیمی تلفن ،ISDN و مودم

حداكثر تا یك مگابیت در ثانیه

CAT1

شبكه هایToken Ring

حداكثر تا چهار مگابیت در ثانیه

CAT2

شبكه هایToken ring و10BASE-T

حداكثر تا ده مگابیت در ثانیه

CAT3

شبكه هایToken Ring

حداكثر تا شانزده مگابیت در ثانیه

CAT4

اترنت ( ده مگابیت در ثانیه ) ، اترنت سریع ( یكصد مگابیت در ثانیه ) و شبكه هایToken Ring ( شانزده مگابیت در ثانیه )

حداكثر تا یكصد مگابیت در ثانیه

CAT5

شبكه هایGigabit Ethernet

حداكثر  تا یكهزار مگابیت در ثانیه

CAT5e

شبكه هایGigabit Ethernet

حداكثر  تا یكهزار مگابیت در ثانیه

CAT6

توضیحات :

تقسیم بندی هر یك از گروه های فوق بر اساس نوع كابل مسی وJack انجام شده است .

از كابل هایCAT1 ، به دلیل عدم حمایت ترافیك مناسب،  در شبكه های كامپیوتری استفاده نمی گردد .

از كابل های گروه   CAT2, CAT3, CAT4, CAT5  وCAT6 در شبكه ها استفاده می گردد .كابل های فوق ،  قادر به حمایت از ترافیك تلفن و شبكه های كامپیوتری می باشند .

از كابل هایCAT2 در شبكه هایToken Ring استفاده شده و سرعتی بالغ بر 4 مگابیت در ثانیه را ارائه می نمایند .

برای شبكه هائی با سرعت بالا ( یكصد مگا بیت در ثانیه )  از كابل هایCAT5 و برای سرعت ده مگابیت در ثانیه از كابل هایCAT3 استفاده می گردد.

در كابل هایCAT3 ,CAT4 وCAT5 از چهار زوج كابل مسی استفاده شده است .CAT5  نسبت بهCAT3  دارای تعداد بیشتری پیچش در هر اینچ می باشد . بنابراین این نوع از كابل ها سرعت و مسافت بیشتر ی را حمایت می نمایند .

از كابل هایCAT3 وCAT4 در شبكه هایToken Ring استفاده می گردد .

حداكثر مسافت در  كابل هایCAT3 ، یكصد متر است .

حداكثر مسافت در كابل هایCAT4 ، دویست متر است .

كابلCAT6 با هدف استفاده در شبكه های اترنت گیگابیت طراحی شده است . در این رابطه استانداردهائی نیز وجود دارد كه امكان انتقال اطلاعات گیگابیت بر روی كابل هایCAT5 را فراهم می نماید( CAT5e ) .كابل هایCAT6 مشابه كابل هایCAT5 بوده ولی بین 4 زوج كابل آنان از یك جداكننده فیزیكی به منظور كاهش پارازیت های الكترومغناطیسی استفاده شده و سرعتی بالغ بر یكهزار مگابیت در ثانیه را ارائه می نمایند.



برگرفته از www.data-srco.ir