تبیان، دستیار زندگی
چگونه مهارت کودکانمان را در نوشتن بالا ببریم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بخوانیم، بیندیشیم، بنویسیم

بخوانیم، بیندیشیم، بنویسیم
سازمان معنا در کلمات و حروف

کودکی که می گوید " به- به" تا مادرش را وادار کند شیشه شیر را به او بدهد، نشان می دهد که می فهمد کلمات مفهوم خاصی دارند. کودکی سه ساله که وانمود می کند یک مکعب مستطیل " قطارکو- کو" است، نشان می دهد که می فهمد یک چیز را می توان به جای چیز دیگری لحاظ کرد؛ اساسی برای آموختن این که حروف و کلمات نماد اصوات، اشیا، تفکرات و اعمال هستند.

در این جا چند شیوه ملموس معرف می شوند که مهارت های در حال بروز فرزندتان را در زمینه خواندن تقویت می کنند.

نوشتن را تجربه ای روزانه، سازمان یافته و معنادار بسازید

بیش تر کودکان وقتی در زندگی روزانه با کلمات نوشته شده، روبه رو می شوند، به خواندن آن ها تمایل پیدا می کنند. به اتفاق فرزندتان، صورت خریدی از خواروبار فروشی تهیه کنید، نام هر جنس را با حروف بزرگ و سیاه بنویسید و تصویر هر مورد را نیز نزدیک کلمهء مربوط به آن بکشید؛ به طوری که فرزندتان خودش بتواند صورت را بخواند.

وقتی کودکان تفکرات خود را به صورت نوشته شده مشاهده می کنند، به خود می بالند.

نوشتن آن چه فرزند شما هنگام نقاشی یا گفتن یک داستان به زبان می آورد، شیوه مؤثری برای افزایش توجه او به کلمات و تشخیص آن هاست.

در مهارت تسلسل یابی به او کمک کنید

توانایی سازمان دادن ایده ها در یک توالی منطقی از مؤلفه های مهم خواندن است. از جریان رفتن به کتابخانه یا ملاقات با یک دوست، تعدادی عکس سلسله وار تهیه کنید و از فرندتان بخواهید آن ها را به ترتیب کنار هم بچیند. دفترچه مناسبی تهیه کنید و به او اجازه دهید کتاب عکس بدون کلمه خودش را تألیف کند.

بچه ها را به خواندن تشویق کنید

فرزندتان را تشویق کنید زمانی را برای مطالعه کتاب های مورد علاقه خود اختصاص دهد. شور و شوق مطالعه کتاب و داستان را در او تقویت کنید تا او یک خواننده همیشگی کتاب تبدیل شود. اگر راجع به کتاب یا داستانی با شما سخن می گوید، به سخنان او توجه کنید. به این ترتیب به او می فهمانید که کار مهمی انجام می دهد.

خواندن اشتراکی را تجربه کنید

وقتی متنی را برای فرزندتان می خوانید، با انگشتان خود کلمات را دنبال کنید تا او بفهمد در کجای متن هستید. خواندن اشتراکی، یک مفهوم پایه و ضروری را به او می آموزد؛ یعنی یاد می گیرد که متن را از راست به چپ دنبال کند و بداند، هر کلمه ای که خوانده می شود با یک کلمه نوشته شده، مطابقت دارد.

با خواندن، تفریح کنید

بچه ها ریتم و قافیه را دوست دارند. آواز بخوانید، شعرهای " در پیتی " را از حفظ بخوانید و کلمات و عبارات "من در آوردی " بسازید. با این کار، مهارت های شنیداری فرزندتان را برای فرق گذاشتن و تمیز قائل شدن بین کلمات مشابهی که برای خواندن اهمیت دارند، تقویت می کنید.

محیطی که از لحاظ زبان و ادبیات غنی است، به پیشرفت فرزند شما برای تبدیل شدن از " خواننده ای مقدماتی" به " خواننده ای جدی"، کمک می کند. مهیج و دور از تحمیل و اجبار باشد. به خاطر داشته باشید کودکان همان طور که چگونه صحبت کردن را می آموزند، با سرعت های متفاوتی درک کلمات نوشته شده را شروع می کنند. کلید موفقیت در این است که با نوشتن کلمات در فرزندتان شورو شوق خواندن ایجاد کنید؛ به نحوی که خواندن یکی از زمینه های طبیعی کنجکاوی اوو کار لذت بخش برای پرکردن وقت های آزادش باشد.

منبع

مجله رشد معلم ، شماره 8

معصومه صفری